170 bostäder för äldre på Ringvägen

Erik sittande
Foto: Scharlotte Peppare

Pressmeddelande 2013-11-11

På torsdag 14/11 fattar Stadsbyggnadsnämnden beslut om att starta arbetet med att bygga 170 seniorbostäder och platser i äldreboende på Ringvägen i Stockholm. Befintliga lamellhus ska byggas samman med fem våningar både mot Tjurbergsparken och mot Ringvägen.

− Att vi kan erbjuda fler äldre ett boende i denna omtyckta del av Stockholm känns väldigt bra.  Den föreslagna tillbyggnaden kommer dessutom att bidra till att lyfta Ringvägen och till att göra området mer stadslikt. Därtill blir gaturummet mer varierat. Det är också positivt att vi får fler levande bottenvåningar och boenden i en attraktiv innerstadsmiljö. Sammantaget är detta projekt ett bra exempel på hur en smart och genomtänkt förtätning av innerstaden kan genomföras, säger Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

De hus som kommer att byggas samman och därmed skapa fler bostäder ägs av Blomsterfonden, en förening som äger, uppför och förvaltar fastigheter för äldre. Bostäderna ligger inom kvarteret Tjurberget på Ringvägen.

Markus Nyman

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem