200 nya bostäder i Tensta

Erik sittande
Foto: Scharlotte Peppare

– Det känns fantastiskt att fastighetsägaren Tornet – trots vårens tragiska händelser med mordhot och förstörelse – har valt att gå vidare med planerna på en upprustning och tillbyggnad av fastighetsbeståndet i kvarteret Risinge i Tensta. Det förslag som nu ligger på nämndens bord kommer att ge ett ansiktslyft till Tensta samt förstärkta dess stadskvaliteter.

Det säger Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, med anledning av att 200 nya bostäder planeras i kvarteret Risinge i Tensta.

– Ett stort problem i stora delar av Järva är den monotona gestaltningen av fastighetsbeståndet. Husens utformning bidrar tyvärr ofta till att ge ett slutet intryck där entréer är vända från gatan och kommersiella aktörer saknas. I det aktuella kvarteret är exempelvis gavlarna mot gatan helt fönsterlösa och saknar entréer. Det Tornet nu vill göra är att ge liv åt gatustråket genom att haka på nya fasader längst gavlarna med både lägenheter och uppglasade bottenvåningar. Vidare ska ny puts ges till de gamla fasaderna och nya taklägenheter byggas.

– Detta projekt tillsammans med det som sker i Rinkeby i form av strukturplaner för Rinkebystråket och Rinkeby Allé samt överdäckningen av E18, bidrar till att lyfta Järva och göra stadsdelarna mer attraktiva. Det är inte bara Stockholms innerstad som ska vara stadslikt, staden ska även finnas utanför tullarna. Detta är ett bra exempel på hur det arbetet kan göras, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem