200 nya bostäder i Tensta

Erik sittande
Foto: Scharlotte Peppare

– Det känns fantastiskt att fastighetsägaren Tornet – trots vårens tragiska händelser med mordhot och förstörelse – har valt att gå vidare med planerna på en upprustning och tillbyggnad av fastighetsbeståndet i kvarteret Risinge i Tensta. Det förslag som nu ligger på nämndens bord kommer att ge ett ansiktslyft till Tensta samt förstärkta dess stadskvaliteter.

Det säger Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, med anledning av att 200 nya bostäder planeras i kvarteret Risinge i Tensta.

– Ett stort problem i stora delar av Järva är den monotona gestaltningen av fastighetsbeståndet. Husens utformning bidrar tyvärr ofta till att ge ett slutet intryck där entréer är vända från gatan och kommersiella aktörer saknas. I det aktuella kvarteret är exempelvis gavlarna mot gatan helt fönsterlösa och saknar entréer. Det Tornet nu vill göra är att ge liv åt gatustråket genom att haka på nya fasader längst gavlarna med både lägenheter och uppglasade bottenvåningar. Vidare ska ny puts ges till de gamla fasaderna och nya taklägenheter byggas.

– Detta projekt tillsammans med det som sker i Rinkeby i form av strukturplaner för Rinkebystråket och Rinkeby Allé samt överdäckningen av E18, bidrar till att lyfta Järva och göra stadsdelarna mer attraktiva. Det är inte bara Stockholms innerstad som ska vara stadslikt, staden ska även finnas utanför tullarna. Detta är ett bra exempel på hur det arbetet kan göras, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde