230 nya vårdplatser när vi satsar på vården av äldre

Just nu pågår ombyggnationen för fullt inför att Alliansen i Stockholms läns landsting öppnar 230 nya vårdplatser för geriatrik på Sollentuna sjukhus. Totalt satsar landstinget 853 miljoner kronor, som ett led i den stora omorganisationen där vård flyttar ut från akutsjukhusen.

– Vi räknar med att behovet av geriatrisk vård är dubbelt så stort om 10 år. Landstinget måste därför vara förberett för nya förväntningar och behov som människor har säger, barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) till SVT Nyheter Stockholm.

Tanken är att akutsjukhusen i första hand ska användas till sådan vård som behöver akutsjukhusens resurser. Geriatriska vårdplatser förs över från Danderyds sjukhus till Sollentuna sjukhus och öppnar antingen i slutet av 2017 eller början av 2018. Det kommer också att bli platser i Sollentuna för den palliativa vården (vården i livets slutskede) och annan sjukhusvård. Det görs en fullständig upprustning och modernisering. Av de 853 miljonerna investerar Alliansen 347 miljoner i budgeten för 2017.

SVT Nyheter Stockholm: Landstinget satsar på äldrevård i Sollentuna >>

Landstingets fastighetsbolag Locum: Ombyggnationen av Sollentuna sjukhus >>

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4