230 nya vårdplatser när vi satsar på vården av äldre

Just nu pågår ombyggnationen för fullt inför att Alliansen i Stockholms läns landsting öppnar 230 nya vårdplatser för geriatrik på Sollentuna sjukhus. Totalt satsar landstinget 853 miljoner kronor, som ett led i den stora omorganisationen där vård flyttar ut från akutsjukhusen.

– Vi räknar med att behovet av geriatrisk vård är dubbelt så stort om 10 år. Landstinget måste därför vara förberett för nya förväntningar och behov som människor har säger, barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) till SVT Nyheter Stockholm.

Tanken är att akutsjukhusen i första hand ska användas till sådan vård som behöver akutsjukhusens resurser. Geriatriska vårdplatser förs över från Danderyds sjukhus till Sollentuna sjukhus och öppnar antingen i slutet av 2017 eller början av 2018. Det kommer också att bli platser i Sollentuna för den palliativa vården (vården i livets slutskede) och annan sjukhusvård. Det görs en fullständig upprustning och modernisering. Av de 853 miljonerna investerar Alliansen 347 miljoner i budgeten för 2017.

SVT Nyheter Stockholm: Landstinget satsar på äldrevård i Sollentuna >>

Landstingets fastighetsbolag Locum: Ombyggnationen av Sollentuna sjukhus >>

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde