230 nya vårdplatser när vi satsar på vården av äldre

Just nu pågår ombyggnationen för fullt inför att Alliansen i Stockholms läns landsting öppnar 230 nya vårdplatser för geriatrik på Sollentuna sjukhus. Totalt satsar landstinget 853 miljoner kronor, som ett led i den stora omorganisationen där vård flyttar ut från akutsjukhusen.

– Vi räknar med att behovet av geriatrisk vård är dubbelt så stort om 10 år. Landstinget måste därför vara förberett för nya förväntningar och behov som människor har säger, barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) till SVT Nyheter Stockholm.

Tanken är att akutsjukhusen i första hand ska användas till sådan vård som behöver akutsjukhusens resurser. Geriatriska vårdplatser förs över från Danderyds sjukhus till Sollentuna sjukhus och öppnar antingen i slutet av 2017 eller början av 2018. Det kommer också att bli platser i Sollentuna för den palliativa vården (vården i livets slutskede) och annan sjukhusvård. Det görs en fullständig upprustning och modernisering. Av de 853 miljonerna investerar Alliansen 347 miljoner i budgeten för 2017.

SVT Nyheter Stockholm: Landstinget satsar på äldrevård i Sollentuna >>

Landstingets fastighetsbolag Locum: Ombyggnationen av Sollentuna sjukhus >>

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol