241 miljoner mer till äldresjukvården

29 oktober 2015

Alliansen i Stockholms läns landsting avsätter 241 miljoner kronor mer till äldresjukvården i hälso- och sjukvårdsnämndens budget för 2016 jämfört med året före. Pengarna går bland annat till nya vårdplatser.

Ella Bohlin (KD)– Befolkningsutvecklingen i Stockholms län ger oss fler äldre som lever längre och behöver vård under längre tid. Här vill vi erbjuda vård med god tillgänglighet och kontinuitet. En stor del av arbetet handlar om att organisera om vården så att en större del flyttar ut från akutsjukhusen, säger äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Budgeten för äldresjukvården ökar med 8,8 procent. Den totala ramen är knappt 2,97 miljarder kronor. Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar om budgeten på tisdag den 3 november.

– Samtidigt som vi bygger ut hälso- och sjukvården tar vi hela tiden ansvar för en ekonomi i balans. Eftersom ökade utgifter är inte ett självändamål är den stora omställningen av Stockholms sjukvård så viktig. När en större del av vården sker på geriatriska kliniker eller i hemmet kan vi minska antalet gånger patienterna behöver läggas in och förebygga risker, säger Ella Bohlin.

Landstingets webbplats: Slutlig budget 2016 HSN till beslut >>

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting