241 miljoner mer till äldresjukvården

29 oktober 2015

Alliansen i Stockholms läns landsting avsätter 241 miljoner kronor mer till äldresjukvården i hälso- och sjukvårdsnämndens budget för 2016 jämfört med året före. Pengarna går bland annat till nya vårdplatser.

Ella Bohlin (KD)– Befolkningsutvecklingen i Stockholms län ger oss fler äldre som lever längre och behöver vård under längre tid. Här vill vi erbjuda vård med god tillgänglighet och kontinuitet. En stor del av arbetet handlar om att organisera om vården så att en större del flyttar ut från akutsjukhusen, säger äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Budgeten för äldresjukvården ökar med 8,8 procent. Den totala ramen är knappt 2,97 miljarder kronor. Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar om budgeten på tisdag den 3 november.

– Samtidigt som vi bygger ut hälso- och sjukvården tar vi hela tiden ansvar för en ekonomi i balans. Eftersom ökade utgifter är inte ett självändamål är den stora omställningen av Stockholms sjukvård så viktig. När en större del av vården sker på geriatriska kliniker eller i hemmet kan vi minska antalet gånger patienterna behöver läggas in och förebygga risker, säger Ella Bohlin.

Landstingets webbplats: Slutlig budget 2016 HSN till beslut >>

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde