241 miljoner mer till äldresjukvården

29 oktober 2015

Alliansen i Stockholms läns landsting avsätter 241 miljoner kronor mer till äldresjukvården i hälso- och sjukvårdsnämndens budget för 2016 jämfört med året före. Pengarna går bland annat till nya vårdplatser.

Ella Bohlin (KD)– Befolkningsutvecklingen i Stockholms län ger oss fler äldre som lever längre och behöver vård under längre tid. Här vill vi erbjuda vård med god tillgänglighet och kontinuitet. En stor del av arbetet handlar om att organisera om vården så att en större del flyttar ut från akutsjukhusen, säger äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Budgeten för äldresjukvården ökar med 8,8 procent. Den totala ramen är knappt 2,97 miljarder kronor. Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar om budgeten på tisdag den 3 november.

– Samtidigt som vi bygger ut hälso- och sjukvården tar vi hela tiden ansvar för en ekonomi i balans. Eftersom ökade utgifter är inte ett självändamål är den stora omställningen av Stockholms sjukvård så viktig. När en större del av vården sker på geriatriska kliniker eller i hemmet kan vi minska antalet gånger patienterna behöver läggas in och förebygga risker, säger Ella Bohlin.

Landstingets webbplats: Slutlig budget 2016 HSN till beslut >>

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär