2500 uppskjutna bostäder

Erik Slottner (KD)

Igår kväll skulle Stadsbyggnadsnämnden fattat beslut om att bygga 2 500 bostäder i Hammarbyhöjden och Björkhagen. Majoriteten valde att bordlägga beslutet med motiveringen att de vill ha mer tid på sig att tänka igenom frågan. Men brist på tid har inte funnits. Det handlar snarare om att dölja oenigheten bland de rödgrönrosa partierna.

– Återigen skjuter den rödgrönrosa majoriteten ett viktigt beslut på framtiden. Det är uppenbart att bostadsbyggandet förhalas på grund av oenigheten inom majoriteten. Miljöpartiet gick till val 2014 som starka motståndare till fler bostäder i området och vill inte svika sina väljare. Det är stockholmarna som får betala priset för majoritetens oenighet i frågan, säger Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

– De rödgröna partierna talar ofta om vikten av att bygga fler bostäder. I praktiken är de dock mästare på att bordlägga, förhala och försena. Hammarbyhöjden och Björkhagen pekas i översiktsplanen ut som ett viktigt område för stadens utvidgning. Det är i denna typ av lägen vi måste bygga om vi ska lösa bristen på bostäder, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde