2500 uppskjutna bostäder

Erik Slottner (KD)

Igår kväll skulle Stadsbyggnadsnämnden fattat beslut om att bygga 2 500 bostäder i Hammarbyhöjden och Björkhagen. Majoriteten valde att bordlägga beslutet med motiveringen att de vill ha mer tid på sig att tänka igenom frågan. Men brist på tid har inte funnits. Det handlar snarare om att dölja oenigheten bland de rödgrönrosa partierna.

– Återigen skjuter den rödgrönrosa majoriteten ett viktigt beslut på framtiden. Det är uppenbart att bostadsbyggandet förhalas på grund av oenigheten inom majoriteten. Miljöpartiet gick till val 2014 som starka motståndare till fler bostäder i området och vill inte svika sina väljare. Det är stockholmarna som får betala priset för majoritetens oenighet i frågan, säger Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

– De rödgröna partierna talar ofta om vikten av att bygga fler bostäder. I praktiken är de dock mästare på att bordlägga, förhala och försena. Hammarbyhöjden och Björkhagen pekas i översiktsplanen ut som ett viktigt område för stadens utvidgning. Det är i denna typ av lägen vi måste bygga om vi ska lösa bristen på bostäder, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”