26 miljoner ska avlasta förlossningsvården

Fler kvinnor som söker vård under graviditeten ska få vård utanför akutsjukhusens förlossningskliniker. Stockholms läns landsting satsar 26 miljoner kronor på att ge mödravårdscentraler ett utökat uppdrag.

4 maj 2016

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– I dag söker många gravida akut till förlossningsenheterna med besvär som inte kräver akutsjukhusens resurser utan kan tas om hand av andra delar av vården. Nu ger vi de här kvinnorna en bättre tillgång till mödravårdscentralerna samtidigt som vi avlastar och frigör resurser i den ansträngda situation som förlossningsvården står inför, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Vården som satsningen handlar om rör bland annat att förlänga recept, förlänga sjukskrivning, hjälpa vid problem med amning och hjälpa kvinnor med förlossningsrädsla. Hälso- och sjukvårdsnämnden fattar beslutet den 24 maj.

– Som planerna ser ut i dag går det utökade uppdraget till fyra mottagningar som är jämnt fördelade i Stockholms län. På många områden i vården arbetar vi redan i dag med att flytta ut vård från akutsjukhusen. För att alla ska kunna föda tryggt behöver vi använda vårdens personal och resurser på bästa sätt, säger Ella Bohlin.

De mödravårdscentraler som får ett utökat uppdrag ska:
• Utöka öppettiderna till kl 22, eventuellt även under helger
• Ta emot kvinnor som är oroade över minskade fosterrörelser
• Ha mottagning för kvinnor med amningsproblematik
• Ha mottagning för kvinnor med förlossningsrädsla
• Ta emot kvinnor med omedelbart behov av mödravård som inte behöver åka in till förlossningsenhet eller akutsjukhus

Se också: SVT Nyheter Stockholm – 26 miljoner ska avlasta förlossningsvården >>

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör

120 miljoner till förlossningsvården