26 miljoner ska avlasta förlossningsvården

Fler kvinnor som söker vård under graviditeten ska få vård utanför akutsjukhusens förlossningskliniker. Stockholms läns landsting satsar 26 miljoner kronor på att ge mödravårdscentraler ett utökat uppdrag.

4 maj 2016

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– I dag söker många gravida akut till förlossningsenheterna med besvär som inte kräver akutsjukhusens resurser utan kan tas om hand av andra delar av vården. Nu ger vi de här kvinnorna en bättre tillgång till mödravårdscentralerna samtidigt som vi avlastar och frigör resurser i den ansträngda situation som förlossningsvården står inför, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Vården som satsningen handlar om rör bland annat att förlänga recept, förlänga sjukskrivning, hjälpa vid problem med amning och hjälpa kvinnor med förlossningsrädsla. Hälso- och sjukvårdsnämnden fattar beslutet den 24 maj.

– Som planerna ser ut i dag går det utökade uppdraget till fyra mottagningar som är jämnt fördelade i Stockholms län. På många områden i vården arbetar vi redan i dag med att flytta ut vård från akutsjukhusen. För att alla ska kunna föda tryggt behöver vi använda vårdens personal och resurser på bästa sätt, säger Ella Bohlin.

De mödravårdscentraler som får ett utökat uppdrag ska:
• Utöka öppettiderna till kl 22, eventuellt även under helger
• Ta emot kvinnor som är oroade över minskade fosterrörelser
• Ha mottagning för kvinnor med amningsproblematik
• Ha mottagning för kvinnor med förlossningsrädsla
• Ta emot kvinnor med omedelbart behov av mödravård som inte behöver åka in till förlossningsenhet eller akutsjukhus

Se också: SVT Nyheter Stockholm – 26 miljoner ska avlasta förlossningsvården >>

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär