45 000 anställda bör få ge blod på arbetstid

Stockholm den 12 juni 2014

De många röda dagarna under slutet av våren har gjort att blodmagasinen i Stockholm län har minskat. Därför föreslår Kristdemokraterna att de 45 000 som arbetar i landstinget ska få ge blod på arbetstid.

Margaretha Åkerberg (KD)– Med tanke på Internationella blodgivardagen lördagen den 14 juni är det viktigt att uppmärksamma att bara 8 procent av vård- och omsorgspersonalen i Stockholm ger blod. Vi bör införa möjligheten att ge blod på arbetstid, något som Blodcentralen länge har uppmärksammat som en viktig åtgärd för att få fler att hjälpa till, säger Margaretha Åkerberg (KD), hälso- och sjukvårdsnämnden i Stockholms läns landsting.

Blodcentralerna i Stockholm har varit stängda alla helgdagar, vilket har påverkat tillgången till blod. Med fler blodgivare skulle vården bli säkrare inför sommaren.

– För mig som kristdemokratisk sjukvårdspolitiker är det självklart att arbeta för att det ska finnas tillräckligt mycket blod i Stockholm. Landstinget bör föregå med gott exempel och visa hur självklart det är att ge blod, säger Margaretha Åkerberg.

För mer information:
Simon Olsson

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt