KD säger nej till strategi mot extremism

Vi hade förväntat oss mer. Strategin mot extremism i Stockholms stad är uppenbart otillräcklig. Därför kommer vi att reservera oss mot förslaget till strategi mot våldsbejakande extremism, skrev Erik Slottner (KD) på SVD Opinion den (10/4).

I Sverige är vi idag många som oroar oss över ökade motsättningar, minskande tillit och framväxten av våldsbejakande extremism – inte minst radikal islamism. Terrorattackerna mot vår del av världen, exempelvis i städer som Bryssel och Paris, har av förklarliga skäl skakat om också här hemma. Det är oundvikligt att misstänksamhet mot omgivningen infinner sig hos många av oss, när vi exempelvis sätter oss på tunnelbanan i morgonrusningen eller inväntar tåget vid centralstationen i trängsel.

Otryggheten i vardagen kommer dessvärre fortsätta att breda ut sig så länge den våldsbejakande extremismen fortsätter att växa, så länge de blodiga terrorattackerna fortgår och så länge oskyldiga människor faller offer. Det behövs handlingskraft, beslutsamhet och ett batteri av vassa åtgärder för att besegra vårt samhälles fiender. Därför är det allvarligt att Stockholms stads förslag till strategi mot våldbejakande extremism kraftigt försenats av den rödgrönrosa majoriteten. När den väl presenterades visade den sig vara så undermålig att vi kristdemokrater kommer att reservera oss när strategin ska antas i kommunfullmäktige i maj.

Den tidigare strategin som antogs av socialnämnden och presenterades i maj förra året utsattes för omfattande kritik då den var vagt formulerad och alldeles för övergripande. Stora delar av densamma handlade dessutom snarare om extremisters rätt till utbildning, bostad och vård, än vikten av förebyggande arbete, exit-verksamhet och avradikalisering.

Vår medverkan i de blocköverskridande samtal som därefter följt har gjort det nuvarande förslaget till strategi bättre. Vi har exempelvis kunnat se till att alla stadsdelar nu ska ta fram konkreta handlingsplaner mot våldsbejakande extremism. Men även om det nuvarande förslaget till strategi är bättre än det föregående har finansborgarråd Karin Wanngård (s) likväl inte tagit till sig av våra synpunkter i tillräcklig omfattning för att vi ska kunna ställa oss bakom förslaget. Vi hade förväntat oss mer. Strategin är uppenbart otillräcklig.

Strategin är fortfarande för generell i sin utformning. Den rödgrönrosa majoriteten har inte vågat peka ut de betydande skillnader som finns mellan islamistisk extremism, vänsterextremism och högerextremism, vilket krävs om staden framgångsrikt ska bekämpa de olika sorternas extremism. De konkreta och specifika åtgärderna lyser dessvärre också med sin frånvaro och strategin riskerar att bli ett trubbigt vapen i kampen mot de olika våldsbejakande miljöerna.

Syftet med strategin är att den ska vara vägledande för stadens övriga arbete mot radikalisering och våldsbejakande extremism. Bristen på konkretion gör dock att strategin inte kan anses uppnå detta syfte.

Vem kontaktas i Stockholms stad vid misstanke om radikalisering? Vad finns det för exempel på angreppssätt för att avkodifiera och avradikalisera extremister som staden kan använda sig av? Vad gör vi med anställda i staden som visar extremistiska attityder, eller rent av sprider propaganda? Hur når vi familj och föräldrar till unga radikaliserade? Vilka samhällsaktörer behöver vi samverka med för att bekämpa olika sorters våldsbejakande extremism? Dessa frågor lämnar förslaget till strategi obesvarade.

Imamernas roll behöver också lyftas fram. Staden måste samverka strukturerat och bygga upp ett nätverk av kontakter med lämpliga framträdande religiösa ledare inom Islam. Teologiska argument biter hårdast på den här typen av extremister, medan andra argument och metoder är mer behjälpliga för att avradikalisera högerextremister eller vänsterextremister.

Vi anser också att det behövs en specifik avhopparverksamhet. Det duger inte att som den rödgrönrosa majoriteten hänvisa till en central verksamhet för avhoppare från grov kriminalitet i allmänhet. Fryshuset har exit-verksamhet för högerextrema, och det behövs liknande för våldsbejakande islamistiska extremister.

Den generella utformingen och inställningen att mest kraft ska läggas på demokratiinsatser gentemot allmänheten gör att strategin mot våldsbejakande extremism har fått fel fokus. Vi hade istället önskat att fokus låg på att vidta riktade och förebyggande åtgärder mot de som redan idag utgör en del av den våldsbejakande extremismen, som riskerar att radikaliseras samt gentemot avhoppare och drabbade anhöriga.

Sverige ska vara ett tryggt land – fritt fån terror och våldsamma motsättningar mellan grupper. Den våldsbejakande extremismen måste därför besegras. Vi beklagar att majoriteten i Stockholms stadshus hittills inte visat mer av handlingskraft och beslutsamhet och att man inte i högre grad tagit till sig av våra synpunkter eller presenterat konkreta åtgärder. Vi kan inte stödja det undermåliga förslaget till strategi, men vi kommer att fortsätta att bidra i arbetet för att intensifiera kampen mot våldsbejakande extremism.

Erik Slottner (kd), Gruppledare i Stockholms stadshus

Mer i ämnet:

SVD Opinion: ”KD säger nej till strategi mot extremism”

DN Stockholm: ”Ingen gräddfil för extremister”

P4 Stockholm: ”KD kritiserar nya riktlinjer om våldsbejakande extremism”

Världen idag: ”Lyft fram imamernas roll”

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren