KD kräver extra städinsatser i sommar

– Uppgiften om att föreningen Städa Sverige drar sig ur sitt engagemang på Stockholms stränder och badplatser är mycket oroväckande. Nu måste ansvarigt borgarråd Daniel Helldén (MP) vidta extra åtgärder för att inte våra badplatser ska bli sanitära olägenheter som är snuskiga att vistas på. Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, med anledning av uppgiften om att Städa Sverige förlorat sin sponsor och därmed drar sig ur sitt engagemang i Stockholm.

– Med anledning av att Städa Sverige nu upphör med sin städverksamhet på Stockholms stränder och badplatser kräver Kristdemokraterna att ansvarigt borgarråd Daniel Heldén (MP) styr om Trafikkontorets sommarjobbare till att i högre utsträckning befinna sig på stränder och badplatser. Möjligheten att anställa fler sommarjobbare som arbetar med renhållning ska också övervägas. Behovet av fler sopkärl på våra badplatser måste också ses över nu när renhållningen inte kommer att ske lika frekvent.

– Kristdemokraterna har sedan tidigare krävt att polisen ska göra ett antal punktinsatser för att bötfälla fler som skräpar ner. Förra året var det minsta antalet någonsin som bötfälldes, sex stycken i hela länet, trots att nedskräpningen ökar. Därutöver anser vi att kommunala ordningsvakter ska få befogenhet att bötfälla nedskräpare för att på så sätt kunna bötfälla fler samt avlasta polisen.

– Kristdemokraterna avsatte 25 mnkr extra i sin budget för 2016 i syfte att bekämpa nedskräpningen, de pengarna hade mer än väl behövts i Stockholm i sommar, avslutar Erik Slottner (KD)

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem