KD kräver extra städinsatser i sommar

– Uppgiften om att föreningen Städa Sverige drar sig ur sitt engagemang på Stockholms stränder och badplatser är mycket oroväckande. Nu måste ansvarigt borgarråd Daniel Helldén (MP) vidta extra åtgärder för att inte våra badplatser ska bli sanitära olägenheter som är snuskiga att vistas på. Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, med anledning av uppgiften om att Städa Sverige förlorat sin sponsor och därmed drar sig ur sitt engagemang i Stockholm.

– Med anledning av att Städa Sverige nu upphör med sin städverksamhet på Stockholms stränder och badplatser kräver Kristdemokraterna att ansvarigt borgarråd Daniel Heldén (MP) styr om Trafikkontorets sommarjobbare till att i högre utsträckning befinna sig på stränder och badplatser. Möjligheten att anställa fler sommarjobbare som arbetar med renhållning ska också övervägas. Behovet av fler sopkärl på våra badplatser måste också ses över nu när renhållningen inte kommer att ske lika frekvent.

– Kristdemokraterna har sedan tidigare krävt att polisen ska göra ett antal punktinsatser för att bötfälla fler som skräpar ner. Förra året var det minsta antalet någonsin som bötfälldes, sex stycken i hela länet, trots att nedskräpningen ökar. Därutöver anser vi att kommunala ordningsvakter ska få befogenhet att bötfälla nedskräpare för att på så sätt kunna bötfälla fler samt avlasta polisen.

– Kristdemokraterna avsatte 25 mnkr extra i sin budget för 2016 i syfte att bekämpa nedskräpningen, de pengarna hade mer än väl behövts i Stockholm i sommar, avslutar Erik Slottner (KD)

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde