KD kräver extra städinsatser i sommar

– Uppgiften om att föreningen Städa Sverige drar sig ur sitt engagemang på Stockholms stränder och badplatser är mycket oroväckande. Nu måste ansvarigt borgarråd Daniel Helldén (MP) vidta extra åtgärder för att inte våra badplatser ska bli sanitära olägenheter som är snuskiga att vistas på. Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, med anledning av uppgiften om att Städa Sverige förlorat sin sponsor och därmed drar sig ur sitt engagemang i Stockholm.

– Med anledning av att Städa Sverige nu upphör med sin städverksamhet på Stockholms stränder och badplatser kräver Kristdemokraterna att ansvarigt borgarråd Daniel Heldén (MP) styr om Trafikkontorets sommarjobbare till att i högre utsträckning befinna sig på stränder och badplatser. Möjligheten att anställa fler sommarjobbare som arbetar med renhållning ska också övervägas. Behovet av fler sopkärl på våra badplatser måste också ses över nu när renhållningen inte kommer att ske lika frekvent.

– Kristdemokraterna har sedan tidigare krävt att polisen ska göra ett antal punktinsatser för att bötfälla fler som skräpar ner. Förra året var det minsta antalet någonsin som bötfälldes, sex stycken i hela länet, trots att nedskräpningen ökar. Därutöver anser vi att kommunala ordningsvakter ska få befogenhet att bötfälla nedskräpare för att på så sätt kunna bötfälla fler samt avlasta polisen.

– Kristdemokraterna avsatte 25 mnkr extra i sin budget för 2016 i syfte att bekämpa nedskräpningen, de pengarna hade mer än väl behövts i Stockholm i sommar, avslutar Erik Slottner (KD)

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4