69 miljoner till Stockholms läns skattebetalare

I dagarna har det blivit klart att Stockholms läns landsting säljer sin fastighet i Säbyholm i Upplands-Bro kommun. Kristdemokraterna tog för några år sedan initiativ till att hitta nya lösningar när det gällde det naturbruksgymnasium som hade sin verksamhet i lokalerna i Säbyholm.

Skolan bytte ägare, och vid årsskiftet flyttade den till nya lokaler i Häggvik, Sollentuna kommun. Som en följd av detta har landstinget nu alltså sålt även fastigheten för prislappen 69 miljoner kronor till Fastighets AB Kajen. Värdet på fastigheten kommer därmed invånarna i Stockholms län till del.

Försäljningen skedde enligt konstens alla regler. Landstingets fastighetsförvaltare Locum upphandlade en mäklare som annonserade försäljningen i flera tidningar och höll i en budgivning.

Säbyholm som godset såg ut med gymnasieskola 1949. Foto: Stockholms läns museum/Wikimedia Commons

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor