Äldreboendegaranti för Stockholms äldre

Pressmeddelande, 2014-08-27

– Nu behöver äldre i Stockholm inte längre oroa sig över om det kommer att få en plats den dag de behöver flytta till ett äldreboende. Äntligen får alla över 85 år själva bestämma när de vill flytta till ett äldreboende, säger Ewa Samuelsson (KD).

Rätten att bestämma över sin vardag upphör inte vid en viss ålder. Om Kristdemokraterna och allianspartierna vinner valet införs en äldreboendegaranti. Stockholms stad blir därmed skyldig att erbjuda plats i ett trygghetsboende för alla som är över 85 år och har beviljats hemtjänst. Den nationella satsningen på utbildning för äldreomsorgens personal fortsätter och en nationell demensplan tas fram.

– Människor ska behandlas med respekt och värdighet under hela livet. Redan 2003 la jag en motion i kommunfullmäktige om att 85+ ska bedömas generösare när de söker plats till särskilt boende. Det känns idag som de äldre nu vunnit en seger när självbestämmandet för människor på äldre dagar ökar, säger Ewa Samuelsson (KD).

För mer information Markus Nyman 076-122 99 11

www.stockholm.kristdemokraterna.se

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde