Äldreboendegaranti för Stockholms äldre

Pressmeddelande, 2014-08-27

– Nu behöver äldre i Stockholm inte längre oroa sig över om det kommer att få en plats den dag de behöver flytta till ett äldreboende. Äntligen får alla över 85 år själva bestämma när de vill flytta till ett äldreboende, säger Ewa Samuelsson (KD).

Rätten att bestämma över sin vardag upphör inte vid en viss ålder. Om Kristdemokraterna och allianspartierna vinner valet införs en äldreboendegaranti. Stockholms stad blir därmed skyldig att erbjuda plats i ett trygghetsboende för alla som är över 85 år och har beviljats hemtjänst. Den nationella satsningen på utbildning för äldreomsorgens personal fortsätter och en nationell demensplan tas fram.

– Människor ska behandlas med respekt och värdighet under hela livet. Redan 2003 la jag en motion i kommunfullmäktige om att 85+ ska bedömas generösare när de söker plats till särskilt boende. Det känns idag som de äldre nu vunnit en seger när självbestämmandet för människor på äldre dagar ökar, säger Ewa Samuelsson (KD).

För mer information Markus Nyman 076-122 99 11

www.stockholm.kristdemokraterna.se

Kommentar angående problem i journalsystem för BB

Journalsystemet Obstretrix används för att överföra den gravida kvinnans och fostrets journaler från mödravården till förlossningsavdelningen.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,