Alla värderingar är inte lika goda

Erik Slottner (KD)

Erik Slottner (KD) skriver i Dagens Samhälle om betydelsen av värderingar. Kristdemokraterna i Stockholms stadshus vill bland annat ha obligatorisk samhällsorientering för alla nyanlända. Läs hela artikeln här

Det tycks bland många politiker och samhällsdebattörer finnas en rädsla för att debattera frågor om normer och värderingar. Inte så sällan framförs att det egentligen inte finns någon större skillnad mellan olika kulturer och förtryck slätas ibland över med att intolerans existerar i alla samhällen. Självfallet finns det människor i såväl demokratier som i icke-demokratier som står för såväl goda som onda värderingar. Det är dock naivt och inte särskilt hedervärt att blunda för att det bland människor som har växt upp i totalitära samhällen är mer vanligt förekommande med en mer intolerant syn vad gäller kvinnors rättigheter eller hbt-frågor. Att förneka detta och att inta ett kulturrelativistiskt synsätt försvårar integrationen och innebär därutöver ett förringande av de insatser många människor i diktaturer och slutna samhällen världen över gör för att främja demokrati och tolerans.

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör