Alliansen beslutade om extern granskning av Nya Karolinska Solna

Alliansen i Stockholms läns landsting
den 1 september 2015

I dag tisdag tog landstingsstyrelsen beslut om att genomföra en extern utvärdering av NKS-projektet. Detta är ett sätt att skapa ytterligare perspektiv på projektet vad gäller parternas åtaganden enligt OPS-avtalet samt kostnadskontrollen för att på ett ansvarsfullt sätt vända på alla stenar och inhämta så mycket information som möjligt om hela processen.

Ella Bohlin (KD)– Ett så stort projekt som Nya Karolinska motiverar att vi löpande utvärderar och diskuterar hur vi bäst investerar för framtidens hälso- och sjukvård. Sjukhuset har över tid justerats och kompletterats med syftet att stockholmarna ska få ett högteknologiskt universitetssjukhus i världsklass, men det är också viktigt att våra gemensamma resurser används på mest effektiva sätt, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Jag tycker det är viktigt att addera ytterligare en grundlig utvärdering utöver den revision som redan görs av landstingets revisorer för att vara så transparanta som möjligt. Men det ska inte hastas fram som Socialdemokraterna har velat utan göras på ett seriöst och ansvarsfullt sätt. Som ytterligare ett led i detta bjöd jag också i förra veckan in alla partiernas gruppledare till ett besök på NKS så vi kunde diskutera hela NKS-projektet gemensamt, säger Torbjörn Rosdahl (M), finanslandstingsråd.

– Nya Karolinska är ett av Sveriges absolut största byggprojekt, och samtidigt den största och enskilt viktigaste strategiska investeringen i framtidens hälso- och sjukvård. Det ska bli vårt världsledande universitetssjukhus. Självklart är ett sådant projekt både viktigt och intressant att granska för lärdomar ur olika perspektiv, säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (FP).

– Karolinska institutet och Karolinska sjukhuset är av stor betydelse för Stockholmsregionens tillväxt och vi har en väldigt hög ambitionsnivå i NKS-projektet. Vi ska komma ihåg att det är svårt att säkerställa att man får rätt pris i upphandlingar, dessutom är de höga byggkostnaderna i Sverige generellt ett problem för regionens tillväxt. Därför är det viktigt att prestigelöst granska och lära. Jag känner mig säker att NKS i eftervärldens ögon kommer att ses som en viktig investering för Stockholmsregionen, säger Gustav Hemming (C), regionplaneringslandstingsråd.

För mer information:
Roksana Parsan
pressekreterare (KD)

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär