Alliansen beslutade om extern granskning av Nya Karolinska Solna

Alliansen i Stockholms läns landsting
den 1 september 2015

I dag tisdag tog landstingsstyrelsen beslut om att genomföra en extern utvärdering av NKS-projektet. Detta är ett sätt att skapa ytterligare perspektiv på projektet vad gäller parternas åtaganden enligt OPS-avtalet samt kostnadskontrollen för att på ett ansvarsfullt sätt vända på alla stenar och inhämta så mycket information som möjligt om hela processen.

Ella Bohlin (KD)– Ett så stort projekt som Nya Karolinska motiverar att vi löpande utvärderar och diskuterar hur vi bäst investerar för framtidens hälso- och sjukvård. Sjukhuset har över tid justerats och kompletterats med syftet att stockholmarna ska få ett högteknologiskt universitetssjukhus i världsklass, men det är också viktigt att våra gemensamma resurser används på mest effektiva sätt, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Jag tycker det är viktigt att addera ytterligare en grundlig utvärdering utöver den revision som redan görs av landstingets revisorer för att vara så transparanta som möjligt. Men det ska inte hastas fram som Socialdemokraterna har velat utan göras på ett seriöst och ansvarsfullt sätt. Som ytterligare ett led i detta bjöd jag också i förra veckan in alla partiernas gruppledare till ett besök på NKS så vi kunde diskutera hela NKS-projektet gemensamt, säger Torbjörn Rosdahl (M), finanslandstingsråd.

– Nya Karolinska är ett av Sveriges absolut största byggprojekt, och samtidigt den största och enskilt viktigaste strategiska investeringen i framtidens hälso- och sjukvård. Det ska bli vårt världsledande universitetssjukhus. Självklart är ett sådant projekt både viktigt och intressant att granska för lärdomar ur olika perspektiv, säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (FP).

– Karolinska institutet och Karolinska sjukhuset är av stor betydelse för Stockholmsregionens tillväxt och vi har en väldigt hög ambitionsnivå i NKS-projektet. Vi ska komma ihåg att det är svårt att säkerställa att man får rätt pris i upphandlingar, dessutom är de höga byggkostnaderna i Sverige generellt ett problem för regionens tillväxt. Därför är det viktigt att prestigelöst granska och lära. Jag känner mig säker att NKS i eftervärldens ögon kommer att ses som en viktig investering för Stockholmsregionen, säger Gustav Hemming (C), regionplaneringslandstingsråd.

För mer information:
Roksana Parsan
pressekreterare (KD)

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi