Alliansen i Södertälje för studiebesök i förlossningsvården

Alliansen i Stockholms läns landsting
31 maj 2016

Stockholms läns landsting satsar 10,8 miljoner kronor för att utveckla förlossningsvården vid Södertälje sjukhus. Verksamheten väntas öka med 30 procent eller ungefär 500 förlossningar per år.

Idag besöker sjukvårdsansvariga landstingsråd i Alliansen Södertälje sjukhus för att följa upp Stockholms läns landsting satsningar och planer kring den utbyggda förlossningsvården. Södertälje sjukhus har bland påbörjat arbetet med att utveckla verksamheten i enlighet med före detta Södra BB:s koncept med en sammanhållen vårdkedja tillsammans med specifika satsningar för traumatiserade flyktingar och kvinnor med förlossningsrädsla.

Nära samverkan med Mödravården kommer att vara en viktig del i detta.

– Tyvärr skriver utlandsfödda kvinnor in sig senare på mödravården och uteblir från besök i större utsträckning än svenskfödda, två faktorer som påverkar mödravårdens möjlighet att bedöma kvinnan och graviditetens utveckling. Det är något som vi vill komma till rätta med. Södertälje får 1,6 miljoner kronor för kulturtolksdoula, en satsning som skapar säkrare vård för målgruppen invandrade gravida kvinnor med svagt socialt stöd och dåliga kunskaper i det svenska språket, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Södertälje fyller en viktig funktion som länet sydligaste förlossningsklinik, med god kapacitet och dessutom med det viktiga uppdraget att utveckla Södra BB. Sedan BB Sophia stängde visar färska siffror att 9 av 10 mammor har fått föda på det BB de önskat i första hand. Den trygghetsgaranti vi nyligen har infört ska göra det möjligt för fler mammor att veta var de ska föda när det är dags, säger Marie Ljungberg Schött (M), sjukvårdslandstingsråd.

– I Stockholms län finns sex förlossningskliniker med många skickliga och engagerade medarbetare, som tillsammans jobbar hårt i ett tufft läge. Södertälje sjukhus har en viktig roll genom sitt geografiska läge och en möjlighet att ta emot fler blivande föräldrar med en modern och flexibel förlossningsvård. Samtidigt planerar vi för fullt för såväl rekrytering av fler barnmorskor som fysisk utbyggnad av förlossningsvården, framför allt med en ny förlossningsklinik på S:t Görans sjukhus, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

– Satsningen på förlossningen på Södertälje sjukhus är viktig för att födande kvinnor i hela regionen ska få trygga förlossningar. I Södertälje kommun har omkring 60 procent utländsk bakgrund, därför är just satsningen på kulturtolksdoula viktig, säger Karin Fälldin (C), talesperson i hälso- och sjukvårdsnämnden.

För kontakt

Roksana Parsan,
Pressekreterare (KD) 070-737 45 16

Johanna Schreiber
Pressekreterare (M) 070-737 33 33

Rasmus Jonlund
Presschef (L) 070-737 41 83

Morgan Berglund-Williams
Pressekreterare (C) 070-737 41 42

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4