Alliansen i Södertälje för studiebesök i förlossningsvården

Alliansen i Stockholms läns landsting
31 maj 2016

Stockholms läns landsting satsar 10,8 miljoner kronor för att utveckla förlossningsvården vid Södertälje sjukhus. Verksamheten väntas öka med 30 procent eller ungefär 500 förlossningar per år.

Idag besöker sjukvårdsansvariga landstingsråd i Alliansen Södertälje sjukhus för att följa upp Stockholms läns landsting satsningar och planer kring den utbyggda förlossningsvården. Södertälje sjukhus har bland påbörjat arbetet med att utveckla verksamheten i enlighet med före detta Södra BB:s koncept med en sammanhållen vårdkedja tillsammans med specifika satsningar för traumatiserade flyktingar och kvinnor med förlossningsrädsla.

Nära samverkan med Mödravården kommer att vara en viktig del i detta.

– Tyvärr skriver utlandsfödda kvinnor in sig senare på mödravården och uteblir från besök i större utsträckning än svenskfödda, två faktorer som påverkar mödravårdens möjlighet att bedöma kvinnan och graviditetens utveckling. Det är något som vi vill komma till rätta med. Södertälje får 1,6 miljoner kronor för kulturtolksdoula, en satsning som skapar säkrare vård för målgruppen invandrade gravida kvinnor med svagt socialt stöd och dåliga kunskaper i det svenska språket, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Södertälje fyller en viktig funktion som länet sydligaste förlossningsklinik, med god kapacitet och dessutom med det viktiga uppdraget att utveckla Södra BB. Sedan BB Sophia stängde visar färska siffror att 9 av 10 mammor har fått föda på det BB de önskat i första hand. Den trygghetsgaranti vi nyligen har infört ska göra det möjligt för fler mammor att veta var de ska föda när det är dags, säger Marie Ljungberg Schött (M), sjukvårdslandstingsråd.

– I Stockholms län finns sex förlossningskliniker med många skickliga och engagerade medarbetare, som tillsammans jobbar hårt i ett tufft läge. Södertälje sjukhus har en viktig roll genom sitt geografiska läge och en möjlighet att ta emot fler blivande föräldrar med en modern och flexibel förlossningsvård. Samtidigt planerar vi för fullt för såväl rekrytering av fler barnmorskor som fysisk utbyggnad av förlossningsvården, framför allt med en ny förlossningsklinik på S:t Görans sjukhus, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

– Satsningen på förlossningen på Södertälje sjukhus är viktig för att födande kvinnor i hela regionen ska få trygga förlossningar. I Södertälje kommun har omkring 60 procent utländsk bakgrund, därför är just satsningen på kulturtolksdoula viktig, säger Karin Fälldin (C), talesperson i hälso- och sjukvårdsnämnden.

För kontakt

Roksana Parsan,
Pressekreterare (KD) 070-737 45 16

Johanna Schreiber