Alliansen öppnar ny akutmottagning för att minska trycket i sjukvården

Alliansen i Stockholms läns landsting kan i dag berätta att vi öppnar en helt ny akutmottagning för lättare åkommor intill Danderyds sjukhus. Denna lättakut ska förbättra det akuta omhändertagandet för patienter och avlasta det höga tryck som finns på akutmottagningen på Danderyds sjukhus. Den kommer att ligga mitt emot ingången till dagens akutmottagning i en lokal som idag används för administration.

Alliansen bygger ut 500 vårdplatser som ska stå klara 2015 för att möta det ansträngda läget i sjukvården men det behövs också ännu snabbare åtgärder. Därför tar Alliansen på tisdag beslut om en helt ny lättakut vid Danderyds sjukhus som vi vill ska stå klar redan i mars.

Stockholms läns landsting har redan i dag en lättakut som ligger vid Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge. Den nya lättakuten vid Danderyds sjukhus ska vara öppen 08.00 – 22.00 alla dagar i veckan. En lättakut behandlar lättare åkommor som till exempel allergiska besvär och vissa infektionssjukdomar.

Ambitionen är att den nya lättakuten ska kunna ta emot runt 15 000 besök per år och den ska drivas i landstingets regi. Det har varit ett ansträngt läge i hela sjukvården och med detta beslut kommer det hårda trycket på akuten på Danderyds sjukhus att minska kraftigt.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,