Alliansen öppnar ny akutmottagning för att minska trycket i sjukvården

Alliansen i Stockholms läns landsting kan i dag berätta att vi öppnar en helt ny akutmottagning för lättare åkommor intill Danderyds sjukhus. Denna lättakut ska förbättra det akuta omhändertagandet för patienter och avlasta det höga tryck som finns på akutmottagningen på Danderyds sjukhus. Den kommer att ligga mitt emot ingången till dagens akutmottagning i en lokal som idag används för administration.

Alliansen bygger ut 500 vårdplatser som ska stå klara 2015 för att möta det ansträngda läget i sjukvården men det behövs också ännu snabbare åtgärder. Därför tar Alliansen på tisdag beslut om en helt ny lättakut vid Danderyds sjukhus som vi vill ska stå klar redan i mars.

Stockholms läns landsting har redan i dag en lättakut som ligger vid Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge. Den nya lättakuten vid Danderyds sjukhus ska vara öppen 08.00 – 22.00 alla dagar i veckan. En lättakut behandlar lättare åkommor som till exempel allergiska besvär och vissa infektionssjukdomar.

Ambitionen är att den nya lättakuten ska kunna ta emot runt 15 000 besök per år och den ska drivas i landstingets regi. Det har varit ett ansträngt läge i hela sjukvården och med detta beslut kommer det hårda trycket på akuten på Danderyds sjukhus att minska kraftigt.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde