Alliansen presenterar Stockholms läns landstings budget för 2015

Alliansen i Stockholms läns landsting
12 november 2014

Både skatten och SL-taxan lämnas oförändrade nästa år. Det berättade gruppledarna för Alliansen i Stockholms läns landsting när de i dag presenterade budgeten för 2015. Det är en budget som markerar mot den rödgröna regeringens politiska inriktning, som Alliansen anser slår hårt mot Stockholmsregionen.

– Vi står inför stora ekonomiska utmaningar framöver men vi tänker inte låta det drabba patienterna, resenärerna eller medarbetarna. Vi tänker hålla koll på varenda krona för att fortsatt kunna bygga ut sjukvården och kollektivtrafiken, säger Torbjörn Rosdahl (M) finanslandstingsråd.

– Vi tar ansvar för ekonomin och därmed kan vi även ta ansvar för vården, på stockholmarnas vägnar. Med en vårdbudget på 53 miljarder har vi fokus på hälsa, kvalitet och bemötande. En viktig reform mot psykisk ohälsa är första linjens psykiatri med psykologer på vårdcentralerna. Vi tar också ansvar för valfriheten – till skillnad från vänsterregeringen vill vi att stockholmarna ska få bestämma mer, inte mindre, över sin vård, säger Anna Starbrink (FP), gruppledare och hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

Ella Bohlin (KD)– I Stockholm ökar antalet barn och äldre snabbare än andra åldersgrupper. Bland de nödvändiga åtgärder som vi gör för förlossningsvården och äldrevården finns att vi uppmuntrar till nya barnmorskeledda förlossningsenheter och att vi gör det möjligt att etablera äldrevårdscentraler. När regeringen driver en Stockholmsfientlig politik satsar vi på att utveckla kommunikationerna i länet genom nattrafik och tiominuterstrafik på pendeltågen, säger Ella Bohlin (KD), gruppledare och barn- och äldrelandstingsråd.

– Stockholmsregionen ska fortsätta vara världsledande på att kombinera tillväxt och hållbar miljö. I årets budget fastslår vi att kollektivtrafiken ska vara fossilfri till 2020. Utbyggnaden av tunnelbanan, satsning på snabbare busslinjer och utbyggnaden av pendelbåtstrafiken är viktiga satsningar för miljö, tillväxt och en fungerande vardag i hela länet, säger Gustav Hemming (C), gruppledare och miljö-, skärgård- och regionplaneringslandstingsråd.

Fakta om Alliansens förslag till Mål och Budget 2015 för Stockholms läns landsting:

• Landstinget omsätter 85 miljarder kronor.
  • Investeringarna uppgår till 15,2 miljarder kronor. De kommande fem åren investerar landstinget 73,7 miljarder i vård och kollektivtrafik.
  • Landstingsskatten förändras inte utan är fortsatt 12,10 kronor.
  • Taxorna inom SL-trafiken förändras inte.
  • Budgeten är Alliansens nionde budget i rad i balans sedan 2006, enligt balanskravet. Det budgeterade resultatet är 53 miljoner kronor.
  • Trafiken tillförs 500 miljoner kronor mer än i budgeten för 2014.
  • Sjukvården tillförs 2,1 miljarder kronor mer än i budgeten för 2014

Här kan du ladda ner hela budgeten >>

För mer information:
Simon Olsson
Pressekreterare, KD

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4