Alliansen presenterar Stockholms läns landstings budget för 2015

Alliansen i Stockholms läns landsting
12 november 2014

Både skatten och SL-taxan lämnas oförändrade nästa år. Det berättade gruppledarna för Alliansen i Stockholms läns landsting när de i dag presenterade budgeten för 2015. Det är en budget som markerar mot den rödgröna regeringens politiska inriktning, som Alliansen anser slår hårt mot Stockholmsregionen.

– Vi står inför stora ekonomiska utmaningar framöver men vi tänker inte låta det drabba patienterna, resenärerna eller medarbetarna. Vi tänker hålla koll på varenda krona för att fortsatt kunna bygga ut sjukvården och kollektivtrafiken, säger Torbjörn Rosdahl (M) finanslandstingsråd.

– Vi tar ansvar för ekonomin och därmed kan vi även ta ansvar för vården, på stockholmarnas vägnar. Med en vårdbudget på 53 miljarder har vi fokus på hälsa, kvalitet och bemötande. En viktig reform mot psykisk ohälsa är första linjens psykiatri med psykologer på vårdcentralerna. Vi tar också ansvar för valfriheten – till skillnad från vänsterregeringen vill vi att stockholmarna ska få bestämma mer, inte mindre, över sin vård, säger Anna Starbrink (FP), gruppledare och hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

Ella Bohlin (KD)– I Stockholm ökar antalet barn och äldre snabbare än andra åldersgrupper. Bland de nödvändiga åtgärder som vi gör för förlossningsvården och äldrevården finns att vi uppmuntrar till nya barnmorskeledda förlossningsenheter och att vi gör det möjligt att etablera äldrevårdscentraler. När regeringen driver en Stockholmsfientlig politik satsar vi på att utveckla kommunikationerna i länet genom nattrafik och tiominuterstrafik på pendeltågen, säger Ella Bohlin (KD), gruppledare och barn- och äldrelandstingsråd.

– Stockholmsregionen ska fortsätta vara världsledande på att kombinera tillväxt och hållbar miljö. I årets budget fastslår vi att kollektivtrafiken ska vara fossilfri till 2020. Utbyggnaden av tunnelbanan, satsning på snabbare busslinjer och utbyggnaden av pendelbåtstrafiken är viktiga satsningar för miljö, tillväxt och en fungerande vardag i hela länet, säger Gustav Hemming (C), gruppledare och miljö-, skärgård- och regionplaneringslandstingsråd.

Fakta om Alliansens förslag till Mål och Budget 2015 för Stockholms läns landsting:

• Landstinget omsätter 85 miljarder kronor.
  • Investeringarna uppgår till 15,2 miljarder kronor. De kommande fem åren investerar landstinget 73,7 miljarder i vård och kollektivtrafik.
  • Landstingsskatten förändras inte utan är fortsatt 12,10 kronor.
  • Taxorna inom SL-trafiken förändras inte.
  • Budgeten är Alliansens nionde budget i rad i balans sedan 2006, enligt balanskravet. Det budgeterade resultatet är 53 miljoner kronor.
  • Trafiken tillförs 500 miljoner kronor mer än i budgeten för 2014.
  • Sjukvården tillförs 2,1 miljarder kronor mer än i budgeten för 2014

Här kan du ladda ner hela budgeten >>

För mer information:
Simon Olsson
Pressekreterare, KD

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde