Alliansen satsar mer pengar på kollektivtrafiken

Under veckan har det förekommit uppgifter om att Alliansen i Stockholms läns landsting skulle ”banta” SL. I dag skriver Karl Henriksson (KD) tillsammans med Alliansens andra gruppledare i trafiknämnden i Dagens Samhälle om att uppgifterna inte stämmer. Alliansen satsar 750 miljoner kronor mer på kollektivtrafiken nästa år och anslår över sju miljarder till investeringar.

Här är artikeln i sin helhet:

Problemet för en ambitiös oppositionspolitiker är att man så småningom riskerar att tro på sin egen retorik. Det är tyvärr fallet med socialdemokraterna Erika Ullbergs och Nanna Wikholmsartikel i Dagens Samhälle den 19 november 2014 om busstrafiken i Stockholmsregionen.

Att några nedskärningar skulle föreslås för kollektivtrafikens budget i Stockholms läns landsting stämmer helt enkelt inte. Tvärtom. I Alliansens budgetförslag för 2015 föreslår vi utökade ramar för kollektivtrafiken med cirka 750 miljoner kronor. Vi vill dessutom anslå 7,3 miljarder kronor till investeringar för att bygga ut och förbättra trafiken.

Kanske speglar sig Socialdemokraternas verklighetsbild i deras egen politik? Tidigare har vi sett hur de föreslagit en lång rad ofinansierade satsningar. Samtidigt har de lagt skarpa förslag om att skära ned investeringarna med 700 miljoner kronor. Som grädde på moset förespråkar de taxeförändringar som riskerar att minska SL:s biljettintäkter med upp till 500 miljoner kronor per år.

Här är Ullberg och Wikholm fortsatt svaret skyldiga. Ska de finansiera sin politik med höjda biljettpriser, färre bussar, glesare pendeltågstrafik eller indragen nattrafik på tunnelbanan? Något måste helt enkelt bort om deras politik ska gå ihop. Eller kan vi denna mandatperiod vänta oss omprövning och mer av ansvarstagande? I det sistnämnda fallet är dörren öppen. Står de däremot fast vid att bedriva en opportunistisk oppositionspolitik förblir kontrasten mot Alliansen för stor.

Vi tar fortsatt ansvar för ekonomin. Väl medvetna om att det är så grunden läggs för att både kunna förbättra sjukvården och kollektivtrafiken i ett växande län. Kommande år innebär det bland annat att vi landar och inleder historiska satsningar som Citybanans färdigställande och den största utbyggnaden av tunnelbanan på 40 år.

Vi sticker inte heller under stol med att framtidssatsningar och ansvarstagande måste gå hand i hand. Nästa år går vi som sagt fram med en utökning av kollektivtrafikens ramar med cirka 750 miljoner kronor. Det innebär en uppräkning med 6,1 procent. Därtill anslås 7,3 miljarder kronor till nya trafikinvesteringar.

Parallellt med detta intensifierar vi vår strävan efter att arbeta smartare. Där vi har att kontinuerligt se över administration, kostnader och hur vi arbetar med trafik, investeringar och underhåll. Detta inte primärt för att spara pengar, utan för att resenärer och skattebetalare ska få mesta och bästa möjliga trafik. Det är vi skyldiga en växande Stockholmsregion. Det behövs för att vi fortsatt ska kunna ha höga ambitioner för Stockholmsregionens kollektivtrafik.
Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd (M)
Sara Svanström, 1:e vice ordförande (FP) Trafiknämnden
Karl Henriksson, gruppledare (KD) Trafiknämnden
Lukas Forslund, gruppledare (C) Trafiknämnden