Alliansen sätter resenären i färdtjänsten i fokus, inte facket

Jag ser en tydlig ideologisk skillnad när jag läser Socialdemokraternas åsikter om den nya upphandlingen av färdtjänsten. För oss i Alliansen har fokus i den nya upphandlingen legat på att förbättra kvaliteten för resenärerna, samtidigt som vi tar ansvar för ekonomin.

För Socialdemokraterna är det en enda fråga som är central: Att blidka LO-förbunden genom att ställa krav på kollektivavtal. Lyckligtvis har Alliansstyret i landstinget lett till att vinnarna av den nya upphandlingen hade det bästa resultatet både när det gällde kvaliteten och när det gällde priset. Alltså tvärtom vad våra enfrågefokuserade socialdemokratiska vänner påstår.

När det gäller lokal- och personkännedom ställer vi i den nya upphandlingen krav på utbildning i GPS- och navigationssystem, krav på utbildning i att hantera handikapphjälpmedel och språkkrav. Vi inför bonusar och viten för att följa upp resenärernas nöjdhet när det gäller att passa tider och leverera tjänsten. Dessutom kräver vi miljöcertifiering.

Redan i dag är färdtjänstens resenärer nöjdare än resenärerna i den vanliga kollektivtrafiken. Punktligheten inom färdtjänsten är 94 procent. Nu inför vi alltså en rad förbättringar och sänker kostnaden för våra gemensamma skattemedel med 10 procent.

Låt mig vara tydlig med att Kristdemokraterna i landstinget arbetar för att införa kollektivavtalsliknande villkor för färdtjänstförarna. Nu startar en stor utredning om framtidens färdtjänst, där rimliga villkor för förarna är en del av arbetet. Redan nu ställer vi krav på att följa reglerna på arbetsmarknaden, följa körtids- och arbetstidsregler samt främja god personalpolitik och arbetsmiljö. Våra nya högre krav på personalpolitiken syftar till att förbättra situationen för både resenärerna och förarna. Det är därför helt enkelt beklagligt att Socialdemokraterna stirrar så mycket på den enskilda frågan om kollektivavtal. Vi som sätter färdtjänstens resenärer i första rummet behöver ett vidare perspektiv.

Fredrik Wallén (KD)Fredrik Wallén (KD)
Ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen

Texten har publicerats i Mälarö tidning den 20 november.

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De