Alliansen sätter resenären i färdtjänsten i fokus, inte facket

Jag ser en tydlig ideologisk skillnad när jag läser Socialdemokraternas åsikter om den nya upphandlingen av färdtjänsten. För oss i Alliansen har fokus i den nya upphandlingen legat på att förbättra kvaliteten för resenärerna, samtidigt som vi tar ansvar för ekonomin.

För Socialdemokraterna är det en enda fråga som är central: Att blidka LO-förbunden genom att ställa krav på kollektivavtal. Lyckligtvis har Alliansstyret i landstinget lett till att vinnarna av den nya upphandlingen hade det bästa resultatet både när det gällde kvaliteten och när det gällde priset. Alltså tvärtom vad våra enfrågefokuserade socialdemokratiska vänner påstår.

När det gäller lokal- och personkännedom ställer vi i den nya upphandlingen krav på utbildning i GPS- och navigationssystem, krav på utbildning i att hantera handikapphjälpmedel och språkkrav. Vi inför bonusar och viten för att följa upp resenärernas nöjdhet när det gäller att passa tider och leverera tjänsten. Dessutom kräver vi miljöcertifiering.

Redan i dag är färdtjänstens resenärer nöjdare än resenärerna i den vanliga kollektivtrafiken. Punktligheten inom färdtjänsten är 94 procent. Nu inför vi alltså en rad förbättringar och sänker kostnaden för våra gemensamma skattemedel med 10 procent.

Låt mig vara tydlig med att Kristdemokraterna i landstinget arbetar för att införa kollektivavtalsliknande villkor för färdtjänstförarna. Nu startar en stor utredning om framtidens färdtjänst, där rimliga villkor för förarna är en del av arbetet. Redan nu ställer vi krav på att följa reglerna på arbetsmarknaden, följa körtids- och arbetstidsregler samt främja god personalpolitik och arbetsmiljö. Våra nya högre krav på personalpolitiken syftar till att förbättra situationen för både resenärerna och förarna. Det är därför helt enkelt beklagligt att Socialdemokraterna stirrar så mycket på den enskilda frågan om kollektivavtal. Vi som sätter färdtjänstens resenärer i första rummet behöver ett vidare perspektiv.

Fredrik Wallén (KD)Fredrik Wallén (KD)
Ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen

Texten har publicerats i Mälarö tidning den 20 november.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde