Alliansen upphandlar vårdcoacher som ny vårdform

Kristdemokraterna har arbetat för att vårdcoacherna ska bli en permanent satsning och tillgång för vårdens storkonsumenter. Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar nu att etablera vårdcoacherna som en vårdform för att stödja patienter med omfattande och förebyggbart vårdbehov.

–        Det är en oerhörd trygghet att veta att vårdcoacherna kommer att finnas kvar och nu bli en vårdform för att skapa en mer sammanhållen vård. Resultatet talar sitt tydliga språk, nämligen att vårdcoacherna hjälper de svårast sjuka patienterna, ofta äldre och multisjuka, till ökad livskvalitet och rätt vårdnivå, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för barn och äldre.

Redan 2010 startade hälso- och sjukvårdsförvaltningen ett forskningsbaserat projekt med vårdcoacher i Stockholms läns landsting. Med utgångspunkten att en liten andel av befolkningen står för en betydande del av sjukvårdskostnaderna såg Alliansen därför till att cirka 500 patienter, däribland barn med svår andningsproblematik, KOL-patienter och äldre multisjuka, fick tillgång till en egen personlig vårdkontakt.

–        De riktiga vinnarna i detta är vårdens storkonsumenter. Det handlar om våra svårast sjuka patienter som behöver stöd att få en sammanhållen vård. De uppsöker ofta akuten och lotsas runt. Genom att ha en vårdcoach har de i stället kunnat finna rätt typ av vård, på rätt nivå, säger Ella Bohlin (KD).

Ella Bohlin

Nu har resultatet för studien visat att en aktiv hälsostyrning med vårdcoach, för vissa väl valda patientgrupper, har kunnat minska vårdbehovet. Utvärderingarna av projektet som gjorts av hälso- och sjukvårdsförvaltningen visar att hälften av patienterna inte längre behöver uppsöka akuten. En tredjedel behöver inte läggas in på sjukhus.

För mer information:
Roksana Parsan

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär