Alliansen upphandlar vårdcoacher som ny vårdform

Kristdemokraterna har arbetat för att vårdcoacherna ska bli en permanent satsning och tillgång för vårdens storkonsumenter. Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar nu att etablera vårdcoacherna som en vårdform för att stödja patienter med omfattande och förebyggbart vårdbehov.

–        Det är en oerhörd trygghet att veta att vårdcoacherna kommer att finnas kvar och nu bli en vårdform för att skapa en mer sammanhållen vård. Resultatet talar sitt tydliga språk, nämligen att vårdcoacherna hjälper de svårast sjuka patienterna, ofta äldre och multisjuka, till ökad livskvalitet och rätt vårdnivå, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för barn och äldre.

Redan 2010 startade hälso- och sjukvårdsförvaltningen ett forskningsbaserat projekt med vårdcoacher i Stockholms läns landsting. Med utgångspunkten att en liten andel av befolkningen står för en betydande del av sjukvårdskostnaderna såg Alliansen därför till att cirka 500 patienter, däribland barn med svår andningsproblematik, KOL-patienter och äldre multisjuka, fick tillgång till en egen personlig vårdkontakt.

–        De riktiga vinnarna i detta är vårdens storkonsumenter. Det handlar om våra svårast sjuka patienter som behöver stöd att få en sammanhållen vård. De uppsöker ofta akuten och lotsas runt. Genom att ha en vårdcoach har de i stället kunnat finna rätt typ av vård, på rätt nivå, säger Ella Bohlin (KD).

Ella Bohlin

Nu har resultatet för studien visat att en aktiv hälsostyrning med vårdcoach, för vissa väl valda patientgrupper, har kunnat minska vårdbehovet. Utvärderingarna av projektet som gjorts av hälso- och sjukvårdsförvaltningen visar att hälften av patienterna inte längre behöver uppsöka akuten. En tredjedel behöver inte läggas in på sjukhus.

För mer information:
Roksana Parsan

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör

120 miljoner till förlossningsvården

I det kontinuerliga arbetet för en trygg förlossningsvård presenterar Alliansen idag ett paket av åtgärder. Kapaciteten och tillgängligheten sk

Ella Bohlin efter BB-marschen i Stockholm: ”Därför är jag hoppfull”

Kristdemokraternas barn- och äldrelandstingsråd Ella Bohlin skriver i Dagens Samhälle om den uppmärksammade sommaren i den svenska förlossningsv

Medlemsmöte -1 år kvar till valet

Vi vill hälsa alla medlemmar välkomna till Kristdemokraterna i Stockholms stad och läns medlemsmöte! Vi har äran att gästas av vår