Alliansen upphandlar vårdcoacher som ny vårdform

Kristdemokraterna har arbetat för att vårdcoacherna ska bli en permanent satsning och tillgång för vårdens storkonsumenter. Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar nu att etablera vårdcoacherna som en vårdform för att stödja patienter med omfattande och förebyggbart vårdbehov.

–        Det är en oerhörd trygghet att veta att vårdcoacherna kommer att finnas kvar och nu bli en vårdform för att skapa en mer sammanhållen vård. Resultatet talar sitt tydliga språk, nämligen att vårdcoacherna hjälper de svårast sjuka patienterna, ofta äldre och multisjuka, till ökad livskvalitet och rätt vårdnivå, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för barn och äldre.

Redan 2010 startade hälso- och sjukvårdsförvaltningen ett forskningsbaserat projekt med vårdcoacher i Stockholms läns landsting. Med utgångspunkten att en liten andel av befolkningen står för en betydande del av sjukvårdskostnaderna såg Alliansen därför till att cirka 500 patienter, däribland barn med svår andningsproblematik, KOL-patienter och äldre multisjuka, fick tillgång till en egen personlig vårdkontakt.

–        De riktiga vinnarna i detta är vårdens storkonsumenter. Det handlar om våra svårast sjuka patienter som behöver stöd att få en sammanhållen vård. De uppsöker ofta akuten och lotsas runt. Genom att ha en vårdcoach har de i stället kunnat finna rätt typ av vård, på rätt nivå, säger Ella Bohlin (KD).

Ella Bohlin

Nu har resultatet för studien visat att en aktiv hälsostyrning med vårdcoach, för vissa väl valda patientgrupper, har kunnat minska vårdbehovet. Utvärderingarna av projektet som gjorts av hälso- och sjukvårdsförvaltningen visar att hälften av patienterna inte längre behöver uppsöka akuten. En tredjedel behöver inte läggas in på sjukhus.

För mer information:
Roksana Parsan

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såk