Alliansen upphandlar vårdcoacher som ny vårdform

Kristdemokraterna har arbetat för att vårdcoacherna ska bli en permanent satsning och tillgång för vårdens storkonsumenter. Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar nu att etablera vårdcoacherna som en vårdform för att stödja patienter med omfattande och förebyggbart vårdbehov.

–        Det är en oerhörd trygghet att veta att vårdcoacherna kommer att finnas kvar och nu bli en vårdform för att skapa en mer sammanhållen vård. Resultatet talar sitt tydliga språk, nämligen att vårdcoacherna hjälper de svårast sjuka patienterna, ofta äldre och multisjuka, till ökad livskvalitet och rätt vårdnivå, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för barn och äldre.

Redan 2010 startade hälso- och sjukvårdsförvaltningen ett forskningsbaserat projekt med vårdcoacher i Stockholms läns landsting. Med utgångspunkten att en liten andel av befolkningen står för en betydande del av sjukvårdskostnaderna såg Alliansen därför till att cirka 500 patienter, däribland barn med svår andningsproblematik, KOL-patienter och äldre multisjuka, fick tillgång till en egen personlig vårdkontakt.

–        De riktiga vinnarna i detta är vårdens storkonsumenter. Det handlar om våra svårast sjuka patienter som behöver stöd att få en sammanhållen vård. De uppsöker ofta akuten och lotsas runt. Genom att ha en vårdcoach har de i stället kunnat finna rätt typ av vård, på rätt nivå, säger Ella Bohlin (KD).

Ella Bohlin

Nu har resultatet för studien visat att en aktiv hälsostyrning med vårdcoach, för vissa väl valda patientgrupper, har kunnat minska vårdbehovet. Utvärderingarna av projektet som gjorts av hälso- och sjukvårdsförvaltningen visar att hälften av patienterna inte längre behöver uppsöka akuten. En tredjedel behöver inte läggas in på sjukhus.

För mer information:
Roksana Parsan

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi