Alliansen upphandlar vårdcoacher som ny vårdform

Kristdemokraterna har arbetat för att vårdcoacherna ska bli en permanent satsning och tillgång för vårdens storkonsumenter. Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar nu att etablera vårdcoacherna som en vårdform för att stödja patienter med omfattande och förebyggbart vårdbehov.

–        Det är en oerhörd trygghet att veta att vårdcoacherna kommer att finnas kvar och nu bli en vårdform för att skapa en mer sammanhållen vård. Resultatet talar sitt tydliga språk, nämligen att vårdcoacherna hjälper de svårast sjuka patienterna, ofta äldre och multisjuka, till ökad livskvalitet och rätt vårdnivå, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för barn och äldre.

Redan 2010 startade hälso- och sjukvårdsförvaltningen ett forskningsbaserat projekt med vårdcoacher i Stockholms läns landsting. Med utgångspunkten att en liten andel av befolkningen står för en betydande del av sjukvårdskostnaderna såg Alliansen därför till att cirka 500 patienter, däribland barn med svår andningsproblematik, KOL-patienter och äldre multisjuka, fick tillgång till en egen personlig vårdkontakt.

–        De riktiga vinnarna i detta är vårdens storkonsumenter. Det handlar om våra svårast sjuka patienter som behöver stöd att få en sammanhållen vård. De uppsöker ofta akuten och lotsas runt. Genom att ha en vårdcoach har de i stället kunnat finna rätt typ av vård, på rätt nivå, säger Ella Bohlin (KD).

Ella Bohlin

Nu har resultatet för studien visat att en aktiv hälsostyrning med vårdcoach, för vissa väl valda patientgrupper, har kunnat minska vårdbehovet. Utvärderingarna av projektet som gjorts av hälso- och sjukvårdsförvaltningen visar att hälften av patienterna inte längre behöver uppsöka akuten. En tredjedel behöver inte läggas in på sjukhus.

För mer information:
Roksana Parsan

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde