Alliansen: utbildningssatsningar för bättre äldreomsorg

2011-01-17

PRESSMEDDELANDE

Alliansen i Stockholms stad och Stockholms läns landsting fortsätter att satsa på fler karriärväggar inom vård och omsorgsyrken för att stärka branschen som attraktiv arbetsgivare idag och i framtiden. Det senaste är en storsatsning på 32 elever vid det nystartade Vård- och omsorgscolleget i Stockholm. De 32 eleverna fick vid en ceremoni i Stadshuset idag sina examinationsbevis.

– Att bli gammal i Stockholm ska vara både tryggt och njutbart, därför är satsningar på personal och på att göra äldreomsorgen ännu mer attraktiv som arbetsgivare en viktig del för ett Stockholm i världsklass, säger Joakim Larsson (M), äldreborgarråd i Stockholms stad.

– Det är oerhört roligt att Stockholm kan erbjuda professionella och attraktiva vård- och omsorgsutbildningar. Genom att ha ett nära samarbete med yrkeslivet ges eleverna mycket goda chanser till jobb efter studenten, säger Lotta Edholm (FP), skolborgarråd i Stockholms stad.

– Att ha välutbildad personal är en absolut nyckelfråga för kvaliteten inom vården, och här gör ett vård- och omsorgscollege en avgörande insats, säger Stig Nyman (KD), forsknings- och äldrelandstingsråd.

I augusti 2010 startade 32 elever sin utbildning vid Stockholms första Vård- och omsorgscollege på Kungsholmens gymnasium, i samverkan med Sopiahemmet Högskola. Eftersom karriärvägar i vård och omsorg är viktigt för branschen i helhet ger utbildningen bra förutsättningar för fortsatta studier på högskolenivå. Colleget är ett resultat av ett långtgående samarbete mellan Stockholms stad och Stockholms läns landsting.

Joakim Larsson (M):
Tobias Holdstock – 08-508 29 222

Lotta Edholm (FP)
Ulrika Fränden – 0761-22 93 97

Stig Nyman (KD)
David Winks – 070-737 41 86

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n