Alliansen välkomnar granskning av Karolinska Universitetssjukhuset

Karolinska Universitetssjukhuset har meddelat att de tillsätter en utredning för att granska Paolo Macchiarinis verksamhet ur sjukhusets perspektiv. Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar beskedet om granskningen.

Ella Bohlin (KD)– Det är välkommet att den grupp som ska genomföra sjukhusets granskning ska ha tyngdpunkten på externa experter. Transparens och öppenhet är en förutsättning för att skapa förtroende, säger Ella Bohlin, gruppledare (KD).

– Vi är många som har blivit tagna av den senaste tidens rapportering. Det är självklart att alla ska känna sig trygga i vården. Därför är det bra att Karolinska Universitetssjukhuset nu genomför en granskning säger Torbjörn Rosdahl, gruppledare (M).

– Vi välkomnar om tillsynsmyndigheter som Ivo genomför ytterligare granskningar utifrån sina ansvarsområden, inte minst ur ett nationellt perspektiv. Karolinska Institutets forskningsgranskning och den pågående polisutredningen är också viktiga för att skapa en helhetsbild av verksamheten, säger Anna Starbrink, gruppledare (L).

– Vi ser fram emot att de olika utredningarna samarbetar och presenterar resultat så att alla berörda verksamheter kan dra erfarenheter och vidta nödvändiga åtgärder utifrån en samlad helhetsbild, avslutar Gustav Hemming, gruppledare (C).

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör