Alliansen välkomnar granskning av Karolinska Universitetssjukhuset

Karolinska Universitetssjukhuset har meddelat att de tillsätter en utredning för att granska Paolo Macchiarinis verksamhet ur sjukhusets perspektiv. Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar beskedet om granskningen.

Ella Bohlin (KD)– Det är välkommet att den grupp som ska genomföra sjukhusets granskning ska ha tyngdpunkten på externa experter. Transparens och öppenhet är en förutsättning för att skapa förtroende, säger Ella Bohlin, gruppledare (KD).

– Vi är många som har blivit tagna av den senaste tidens rapportering. Det är självklart att alla ska känna sig trygga i vården. Därför är det bra att Karolinska Universitetssjukhuset nu genomför en granskning säger Torbjörn Rosdahl, gruppledare (M).

– Vi välkomnar om tillsynsmyndigheter som Ivo genomför ytterligare granskningar utifrån sina ansvarsområden, inte minst ur ett nationellt perspektiv. Karolinska Institutets forskningsgranskning och den pågående polisutredningen är också viktiga för att skapa en helhetsbild av verksamheten, säger Anna Starbrink, gruppledare (L).

– Vi ser fram emot att de olika utredningarna samarbetar och presenterar resultat så att alla berörda verksamheter kan dra erfarenheter och vidta nödvändiga åtgärder utifrån en samlad helhetsbild, avslutar Gustav Hemming, gruppledare (C).

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde