Alliansen välkomnar granskning av Karolinska Universitetssjukhuset

Karolinska Universitetssjukhuset har meddelat att de tillsätter en utredning för att granska Paolo Macchiarinis verksamhet ur sjukhusets perspektiv. Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar beskedet om granskningen.

Ella Bohlin (KD)– Det är välkommet att den grupp som ska genomföra sjukhusets granskning ska ha tyngdpunkten på externa experter. Transparens och öppenhet är en förutsättning för att skapa förtroende, säger Ella Bohlin, gruppledare (KD).

– Vi är många som har blivit tagna av den senaste tidens rapportering. Det är självklart att alla ska känna sig trygga i vården. Därför är det bra att Karolinska Universitetssjukhuset nu genomför en granskning säger Torbjörn Rosdahl, gruppledare (M).

– Vi välkomnar om tillsynsmyndigheter som Ivo genomför ytterligare granskningar utifrån sina ansvarsområden, inte minst ur ett nationellt perspektiv. Karolinska Institutets forskningsgranskning och den pågående polisutredningen är också viktiga för att skapa en helhetsbild av verksamheten, säger Anna Starbrink, gruppledare (L).

– Vi ser fram emot att de olika utredningarna samarbetar och presenterar resultat så att alla berörda verksamheter kan dra erfarenheter och vidta nödvändiga åtgärder utifrån en samlad helhetsbild, avslutar Gustav Hemming, gruppledare (C).

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär