Amfibiebussar i kollektivtrafiken

– Båtpendling är ett klimatsmart och trevligt sätt att resa på. Behovet av nya båtförbindelser är uppenbart när man betänker att Stockholm är nordens Venedig. Kristdemokraterna tackar väljarna för det fortsatta förtroendet och vill under den kommande mandatperioden komplettera kollektivtrafiken på land med amfibiebussar, både i Saltsjön och i Mälaren, säger Kristdemokraterna i Stockholms stad vid dagens distriktsstyrelsemöte.

– Kristdemokraterna vill med detta förslag fortsätta utveckla nya båtförbindelser. Vi vill bygga ut ett nätverk av dagliga båtlinjer för pendlare. Den första busslinjen kan gå från Hammarby Sjöstad där den korsar Hammarby sjön för direktfärd till Slussen. Andra lämpliga linjer kan vara från Stockholms innerstad till Lidingö, Nacka och Ekerö.

– Vi kristdemokrater hoppas på att denna typ av nyskapande kollektivtrafiksatsning även kan bidra till att göra Stockholm till en mer attraktiv turiststad under kommande mandatperiod avslutar Michael Stjernström (KD) ersättare i SL:s styrelse.

Fakta:
Amfibiebussen kostar ca åtta miljoner kronor, och kan ta 45 passagerare. Den är byggd på ett busschassi som är kompletterat med ett skrov och godkänd av myndigheterna för trafik på såväl vatten som väg. På vägen fungerar den som en normal buss. I vattnet drivs den av två vattenjetmotorer och har en högsta hastighet på åtta knop. Amfibiebussen har testats i Rotterdams hamn där den inte hade några problem med höga svallvågor från tungt lastade pråmar.

För bilder:

För mer information:

Michael Stjernström
Ersättare SL:s styrelse

Mats Reimbertsson
tel. 08-737 45 52
mobil. 070 737 45 52

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor

Stockholms läns landsting har beslutat att satsa på barnmorskemottagningarna och skjuter till 25 miljoner kronor extra. Pengarna kommer till mottagn

Det här gör vi för benskörhet