Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att landstinget behöver göra en fördjupad analys av hur de landstingsägda lokalerna ska användas. Läs mer

Volontärer viktiga för vården!

I dag skriver äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) i flera Direktpresstidningar om de uppskattade volontärerna på Danderyds sjukhus. Kristdemokraterna anser att ideella krafter är en mycket viktig del av samhället.

Så här skriver Ella Bohlin i debattartikeln:

Det är nödvändigt att vi tar till vara på kraften från ideella organisationer. Mänskligt stöd när livet känns som svårast borde vara en självklarhet. Men statistik från Svenska palliativregistret visar att så mycket som var fjärde person som avlider på sjukhusen i Stockholm är ensam under livets absoluta slutskede.

Långt ifrån alla har en anhörig att samtala med och finna stöd tröst hos. Samtidigt är det omtumlande och ångestladdat för äldre att hamna på sjukhus. Många är inlagda i flera dagar och dör utan att få besök av någon anhörig. Vårdpersonalen på sjukhusen gör ovärderliga insatser för patienterna. Men arbetsmiljön är ofta stressig. Det gör att det många gånger saknas utrymme för mänsklig kontakt. Situationen är mycket beklaglig, både för patienterna och för personalen som känner att de inte räcker till.

Vi kristdemokrater vill att volontärer mer än i dag ska erbjuda stöd till sjukhuspatienter som är i livets slutskede. Naturligtvis ska frivilligarbetet inte ersätta personalens arbete. I stället ska det fungera som ett komplement till verksamheten. Volontärerna ska utgöra ett stöd och inte ha någon roll i den medicinska vården. De ska finnas till hands för att exempelvis samtala, hålla en hand eller läsa ur en bok.

Erfarenheter på Danderyds sjukhus visar att det upplägget har positiva effekter. Där startade ett liknande projekt på två medicinavdelningar våren 2013. Patienter uppgav att volontärerna bidrog till ett lugn och en trygghet, och vårdpersonal ansåg att arbetsmiljön blev bättre. Det ledde till att projektet blev permanent och utvidgades till fler avdelningar.

Vi anser att det är en felaktig uppfattning att vårdsituationen endast kan förbättras genom det offentliga. Ideella organisationer är en mycket viktig del av samhället och är en kraft som gör samhällsviktiga och medmänskliga insatser. Det visar inte minst volontärarbetet på Danderyds sjukhus.

Ella Bohlin (KD)
Äldrelandstingsråd

251 miljoner mer till äldresjukvården

Alliansen beslutar i dag att öka pengarna till sjukvården för äldre i Stockholms län. Budgeten ökas med 251 miljoner kronor för 2017. Det motsvarar 8,5 procent, som kan jämföras med ökningen för hela hälso- och sjukvården som är 5,6 procent.

25 oktober 2016

Ella Bohlin (KD)– Allt fler lever allt längre och vi behöver bygga ut sjukvården för våra äldsta invånare. Enligt våra prognoser kommer antalet vårdtillfällen att öka nästa år. Vi vill ge en ännu bättre vård och därför satsar vi stort på äldresjukvården, säger Ella Bohlin (KD), äldrelandstingsråd.

Kommunerna kan ta över hemsjukvården i Stockholms län

Vården som äldre och andra personer med särskilda behov får i hemmet förbereds nu för att skötas av varje kommun i stället för landstinget, som i dag. I veckan beslutade landstingets hälso- och sjukvårdsnämnd att börja förhandla om att flytta över ansvaret.

29 september 2016

Ella Bohlin (KD)– Kommunerna har redan ansvar för hemtjänsten och Stockholms län är sist i landet med att föra över ansvaret för hemsjukvården till kommunerna. Jag är övertygad om att patienterna på det här sättet får en mer sammanhållen vård och omsorg, säger äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Den avancerade sjukvården i hemmet ska fortsätta vara i landstingets regi men den basala hemsjukvården ska kommunerna vara huvudman för. I dag har kommunerna ansvaret för vården på bland annat särskilda boenden, men inte för äldre som bor i det egna hemmet. Sedan flera år har frågan om en bättre uppdelning diskuterats i Stockholms län.

– Ibland har det funnits konflikter om vilka sysslor som kommunen ska göra och vem som ska betala för det. Ofta möter landstingets personal kommunens personal i dörren. Det är ett mycket ineffektivt sätt att arbeta. De äldre ska veta vad som gäller och vi ska ha en enkel struktur för vem som ska ge vård, säger Ella Bohlin.

230 nya vårdplatser när vi satsar på vården av äldre

Just nu pågår ombyggnationen för fullt inför att Alliansen i Stockholms läns landsting öppnar 230 nya vårdplatser för geriatrik på Sollentuna sjukhus. Totalt satsar landstinget 853 miljoner kronor, som ett led i den stora omorganisationen där vård flyttar ut från akutsjukhusen.

– Vi räknar med att behovet av geriatrisk vård är dubbelt så stort om 10 år. Landstinget måste därför vara förberett för nya förväntningar och behov som människor har säger, barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) till SVT Nyheter Stockholm.

Tanken är att akutsjukhusen i första hand ska användas till sådan vård som behöver akutsjukhusens resurser. Geriatriska vårdplatser förs över från Danderyds sjukhus till Sollentuna sjukhus och öppnar antingen i slutet av 2017 eller början av 2018. Det kommer också att bli platser i Sollentuna för den palliativa vården (vården i livets slutskede) och annan sjukhusvård. Det görs en fullständig upprustning och modernisering. Av de 853 miljonerna investerar Alliansen 347 miljoner i budgeten för 2017.

SVT Nyheter Stockholm: Landstinget satsar på äldrevård i Sollentuna >>

Landstingets fastighetsbolag Locum: Ombyggnationen av Sollentuna sjukhus >>

Nu startar Äldrevårdcentraler i Stockholms län

Sedan den 1 januari har 20 vårdcentraler ansökt om att få starta integrerade äldremottagningar inom husläkaruppdraget. Målet är att öka kontinuiteten för listade patienter som är 75 år och äldre. Avtalet ger förutsättningar och möjligheter för mottagningar att profilera sig mot äldre patienter. Bedömningen från hälso- och sjukvårdsförvaltningen är att det finns förutsättningar för hälften av länets alla mottagningar att göra detta. Det viktiga är att patientunderlaget är tillräckligt stort. Läs mer

Kvalitet och ekonomi avgjorde upphandling av färdtjänsten

2 november 2015

Färdtjänsten med taxi i Stockholms län kommer de närmaste två åren att delas mellan Taxi Kurir Stockholm och Taxi 020, som båda ägs av Fågelviksgruppen. I den nya upphandlingen hade leverantörerna både det bästa resultatet i utvärderingen av kvaliteten och det pris som är mest fördelaktigt för landstinget.

Fredrik Wallén (KD)– Vi har satt resenärernas behov i centrum i arbetet med upphandlingen och är nöjda med att en rad förbättringar kommer att införas. Redan i dag har färdtjänsten 86 procent nöjda resenärer och nu siktar vi på att den ska bli ännu bättre, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting.

Det nya avtalet kommer att innebära en sänkning av kostnaderna för landstinget med 10 procent. Samtidigt kommer taxiförarna att vara utbildade och arbeta mer med bemötande och andra mjuka värden. Resenärernas nöjdhet kommer att leda till bonusar respektive böter för leverantörerna.

– Vi ställer högre miljökrav, högre krav på personalpolitiken och kräver utbildning i att hantera handikapphjälpmedel. Målet är att anpassa färdtjänsten till varje individs behov, säger Fredrik Wallén.

Nöjdheten är 86 procent bland färdtjänstens resenärer, vilket är högre än i den vanliga kollektivtrafiken. Punktligheten inom färdtjänsttrafiken är 94 procent. Färdtjänstupphandlingens värde är drygt en miljard kronor per år.

Förändringar i den nya upphandlingen av färdtjänsttaxi i Stockholms län:

• Bonus och vite har införts på resenärers uppmätta nöjdhet i leverans och tidspassning i trafiken.

• Krav gällande förare/personal: Följ gällande regler på arbetsmarknaden, följ körtids- och arbetstidsregler, främja god personalpolitik och arbetsmiljö, utbilda och informera all personal samt håll en årlig utbildningsdag för kompletterande utbildning av förare.

• Förare ska i trafik alltid kunna ringa leverantörens trafikledning för att få stöd och hjälp vid olika situationer. Trafikledningen ska vara lätttillgänglig.

• Krav på praktisk utbildning, till exempel hantering av handikapphjälpmedel och bilbarnstolar.

• Krav på att införa daglig kontroll mot Transportstyrelsens register gällande förarkontroll, motsvarande Svenska Taxiförbundets system för förarkontroll.

• Språkkrav på förare.

• Krav på utbildning i GPS/Navigator.

• Utbildning i hjärt-lung-räddning införs för förare.

• Utökning av antalet bilbarnstolar i trafiken.

• Utökning av antalet allergianpassade fordon i trafiken.

• Krav på att införa miljöcertifiering – ISO eller motsvarande.

• Lokal beställning i egen separat rutin för öar som saknar bro till fastlandet, för att öka tillgänglighet och tidspassning.

241 miljoner mer till äldresjukvården

29 oktober 2015

Alliansen i Stockholms läns landsting avsätter 241 miljoner kronor mer till äldresjukvården i hälso- och sjukvårdsnämndens budget för 2016 jämfört med året före. Pengarna går bland annat till nya vårdplatser.

Ella Bohlin (KD)– Befolkningsutvecklingen i Stockholms län ger oss fler äldre som lever längre och behöver vård under längre tid. Här vill vi erbjuda vård med god tillgänglighet och kontinuitet. En stor del av arbetet handlar om att organisera om vården så att en större del flyttar ut från akutsjukhusen, säger äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Budgeten för äldresjukvården ökar med 8,8 procent. Den totala ramen är knappt 2,97 miljarder kronor. Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar om budgeten på tisdag den 3 november.

– Samtidigt som vi bygger ut hälso- och sjukvården tar vi hela tiden ansvar för en ekonomi i balans. Eftersom ökade utgifter är inte ett självändamål är den stora omställningen av Stockholms sjukvård så viktig. När en större del av vården sker på geriatriska kliniker eller i hemmet kan vi minska antalet gånger patienterna behöver läggas in och förebygga risker, säger Ella Bohlin.

Landstingets webbplats: Slutlig budget 2016 HSN till beslut >>

Välkommet med fler vårdplatser för äldre

I dag berättar Stockholms sjukhem att man öppnar 42 nya vårdplatser för geriatrik. Sjukhemmet har fått ett ökat uppdrag från Stockholms läns landsting.

Ella Bohlin (KD)– Vården fortsätter att växa för att möta en allt äldre befolkning i Stockholms län. Inför valet ville vi ha fler vårdplatser i geriatriken, och det är roligt att se det bli verklighet samtidigt som valfriheten ökar genom nya arbetssätt, säger äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Med det utökade uppdraget kommer den geriatriska verksamheten på Stockholms sjukhem omfatta 170 vårdplatser.

Vi omfördelar äldrevårdens pengar dit behovet är störst

15 oktober 2015

Alliansens höjning av ersättningen för vården i livets slutskede med 15 procent kommer att finansieras av en sänkning av ersättningen till den avancerade sjukvården i hemmet med 15 procent. Det kommer att innebära att de resurser som de privata vårdgivarna får kommer att motsvara kostnaden per patient och vårddygn.

– Avancerad sjukvård i hemmet har haft en hög ersättning i förhållande till hur mycket vården kostar samtidigt som ersättningen för vården i livets slutskede har varit för låg. Nu omfördelar vi pengarna så att de används på rätt ställen i sjukvården, säger äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Ersättningen för avancerad sjukvård i hemmet (ASiH) sänks med 182 kronor per vårddygn samtidigt som höjningen för den pallliativa vården blir 585 kronor. Landstinget frigör på så sätt 84 miljoner kronor.

– Alla stockholmare ska kunna åldras med värdighet och få god vård ända till livets slut. Genom att använda våra gemensamma resurser där de kommer till bäst användning tar vi ansvar för landstingets ekonomi och bygger ut hälso- och sjukvården, säger Ella Bohlin.