Länsstyrelsen hotar riksintresset

Om riksintresset går ut på att förfula och försämra stadsutvecklingen undrar jag vad vi ska med riksintresset till. Tyvärr är det dock så som Länsstyrelsen tycks tolka lagen. Den variationsrika och fantasifulla gestaltning som föreslogs för tre bostadskvarter med 150 bostäder vid Telefonplan leder till ”påtaglig skada på riksintresset för kulturmiljövården”, enligt Länsstyrelsen. Istället förordas nu betydligt mindre ambitiös arkitektur utan egentliga kvaliteter och sämre stadskvaliteter i och med att husen dras in från gatan.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare i Stadsbyggnadsnämnden, med anledning av att nämnden i dag torsdag behandlar plansamrådet för Telefonfabriken 1 i Midsommarkransen.

– De i samrådet föreslagna bostadskvarteren vid Telefonplan bestod av ambitiös och spännande arkitektur med höga stadskvaliteter som skulle kunna bidra med ett mervärde till området. Detta vill Länsstyrelsen ersätta med fantasilösa byggnader som inte alls är lika tilltalande. Dessutom föreslår man att husen ska placeras längre ifrån gatan, vilket skapar en tråkigare och mindre stadsmässig miljö. Länsstyrelsen borde spela en betydligt mer konstruktiv roll och sluta motarbeta arkitektur som kan bidra till att lyfta stadsdelar och skapa mer attraktiva miljöer. Om det är detta riksintresset går ut på måste regeringen agera, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman 076-122 99 11

Budget 2016: Bostadspolitisk sifferexercis

En bostadspolitik som mest består av sifferexercis, ytterligare en skattehöjning, utebliven boendegaranti för äldre, avskaffande av ungdomsvärdar inom äldreomsorgen, fel prioriteringar i förskolan och inga satsningar på förbättrad renhållning. Kristdemokraterna i Stockholms stadshus är kritiska till stora delar av majoritetens budget.

– Majoritetens bostadspolitik består mest av sifferexercis. Man höjer målen för bostadsbyggande, trots svårigheter med att uppnå nuvarande ambitioner. Vad som krävs är fler konkreta åtgärder, till exempel halverade markpriser, lägre parkeringstal och fler markanvisningstävlingar för små lägenheter.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

– Kristdemokraterna kommer inte att acceptera den föreslagna skatteökningen. Skatten höjs med 22 öre och har nu sammantaget ökat med 57 öre under det år den rödgrönrosa majoriteten har styrt Stockholms stad. Majoriteten tycks vara övertygad om att det finns ett statiskt samband mellan högre skatter och bättre välfärd. Men så är det inte. Sambandet finns istället mellan ökad sysselsättning och bättre välfärd.

– Den äldreboendegaranti för personer över 85 år som majoriteten tidigare utlovat blir alltmer urvattnad. Nu sägs att ensamhet och ålder ska väga tyngre i biståndsbedömingen, men även framgent kommer personer över 85 år som önskar äldreboende att nekas plats. Detta är Kristdemokraterna kritiska till och anser att majoriteten därmed sviker ännu ett vallöfte. Vi vill ta de första stegen för att verkligen implementera en äldreboendegaranti för alla över 85 år.

– Majoriteten sparar fyra miljoner kronor på ungdomsvärdar inom äldreomsorgen. Detta är en satsning som Kristdemokraterna tidigare har drivit igenom och som har betytt mycket för såväl ungdomar som äldre. Besparingen är särskilt olycklig, dels med tanke på det stora rekryteringsbehovet inom äldreomsorgen framöver, dels med tanke på den höga ungdomsarbetslösheten. Kristdemokraterna vill att satsningen fortsätter och vi kommer att avsätta pengar för detta ändamål i vår budget.

– Kristdemokraterna är kritiska till att barn till föräldralediga ska ha rätt till heltid i förskolan, jämfört med de trettio timmar som gäller idag. Detta är helt fel prioritering i ett läge då barngrupperna redan är för stora och efterfrågan på barnomsorg ökar.

– Nedskräpningen i Stockholm är ett stort problem. Tyvärr genomförs inga satsningar på städning och renhållning. I förra årets budget sparade majoriteten 42 miljoner kronor på detta område. Istället för att avsätta pengar på städning felprioriterar man genom att lägga fem miljoner kronor på bland annat utredningar och informationsinsatser om hur renhållningen kan bli bättre, avslutar Erik Slottner (KD).

Fler höga hus i Södra Värtahamnen

Erik Slottner (KD)

– Kristdemokraterna vill ha fler höga hus i Södra Värtahamnen, det enda höghus som idag föreslås är inte tillräckligt. Mot vattenfronten skulle ytterligare två eller tre huskroppar med spännande arkitektoniskt uttryck kunna resa sig mot höjden. Det skulle bidra till att göra Södra Värtahamnen till en dynamisk och varierande stadsdel.

Det säger Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, med anledning av att Stadsbyggnadsnämnden den 15/10 tar beslut om att påbörja planarbetet för ca 1500 lägenheter i området.

– Hornsbergsstrand på Kungsholmen kan tjäna som ett gott exempel där tydliga kvarter blandas med ett antal höga hus som bidrar till att skapa variation och dynamik i stadsdelen. Kristdemokraterna vill vidare att takens utformning och användning ska beaktas i den fortsatta planeringen av Södra Värtan, i syfte att skapa arkitektonisk variation och lockande mötesplatser, säger Erik Slottner (KD).

Välkommen kovändning av MP

Erik Slottner (KD)

Idag torsdag fattade Stadsbyggnadsnämnden beslut om att bygga cirka 2 500 bostäder i Hammarbyhöjden och Björkhagen. Den rödgrönrosa majoriteten har tidigare valt att bordlägga beslutet, på grund av oenighet om det ska byggas i området.

– Jag välkomnar att majoriteten äntligen säger ja till bostadsbyggande i Hammarbyhöjden/Björkhagen. I denna typ av innerstadsnära lägen passar det extra bra att förtäta med fler bostäder, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna och ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

– Bostadsbyggandet i Hammarbyhöjden/Björkhagen har försenats och förhalats på grund av oenighet inom majoriteten. Miljöpartiet gick till val som starka motståndare till fler bostäder i området men har nu tvingats att göra en kovändning även i denna fråga. Det välkomnar jag, säger Erik Slottner (KD).

2500 uppskjutna bostäder

Erik Slottner (KD)

Igår kväll skulle Stadsbyggnadsnämnden fattat beslut om att bygga 2 500 bostäder i Hammarbyhöjden och Björkhagen. Majoriteten valde att bordlägga beslutet med motiveringen att de vill ha mer tid på sig att tänka igenom frågan. Men brist på tid har inte funnits. Det handlar snarare om att dölja oenigheten bland de rödgrönrosa partierna.

– Återigen skjuter den rödgrönrosa majoriteten ett viktigt beslut på framtiden. Det är uppenbart att bostadsbyggandet förhalas på grund av oenigheten inom majoriteten. Miljöpartiet gick till val 2014 som starka motståndare till fler bostäder i området och vill inte svika sina väljare. Det är stockholmarna som får betala priset för majoritetens oenighet i frågan, säger Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

– De rödgröna partierna talar ofta om vikten av att bygga fler bostäder. I praktiken är de dock mästare på att bordlägga, förhala och försena. Hammarbyhöjden och Björkhagen pekas i översiktsplanen ut som ett viktigt område för stadens utvidgning. Det är i denna typ av lägen vi måste bygga om vi ska lösa bristen på bostäder, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Roslagsbana till Centralen bättre än tunnelbana

Många har det senaste året lyft fram tunnelbana som Lösningen med stort L för kollektivtrafiken i Stockholms län. Alliansens rekordsatsning på nya tunnelbanelinjer är mycket riktigt nödvändig, men faktum är att andra trafikslag kan vara mer effektiva. För den som bor i Täby, Vallentuna eller Danderyd är det bättre att förlänga Roslagsbanan in till Stockholms central än att bygga tunnelbana.

Kristdemokraterna har tagit till sig de beräkningar som gjorts och vill leda Roslagsbanan i en tunnel till centrala Stockholm. Det som i dag ger långa restider med Roslagsbanan är bytet vid Stockholm Östra/Tekniska högskolan. Konsekvensen blir att en mindre andel av invånarna i Täby, Danderyd och Vallentuna reser med SL-trafiken. Roslagsbanan har högre kapacitet och kortare restid. Restiden mellan Täby centrum och T-centralen skulle bli 16 minuter.

En tunnel skulle frigöra mark vid bangårdsområdet vid Stockholm Östra, vilket beräknas ge en intäkt på flera miljarder kronor och på så sätt göra bygget mindre kostsamt. Dessutom kan vi med samma antal tåg som i dag och utan större ombyggnad av infrastrukturen komma upp i 9 000 sittplatser per timme söder om Roslags Näsby. Kapaciteten kan maximeras ytterligare, men prognoserna över antalet resande talar inte för att det behövs.

I arbetet med att förbättra Stockholmstrafiken inför framtiden får vi inte stirra oss blinda på en enda lösning. Vi behöver använda alla verktyg i verktygslådan. Att förlänga den planerade gula tunnelbanelinjen innebär flera problem. Bland annat skulle stationen vid Odenplan behöva planeras om. Tunnelbanelinjen skulle vara väldigt dyr att bygga och lösningen skulle inte heller ge fler människor i de nordöstra delarna av Stockholms län en direktlinje till centralen, med alla de bytesmöjligheter detta skulle medföra.

Vi behöver en långsiktig plan för att rusta Stockholms län för ett hållbart resande. Vår förhoppning är att fler partier ska få upp ögonen för vilken lösning som ger den som reser mest valuta för pengarna.

Karl Henriksson (KD)Karl Henriksson (KD)
Gruppledare, trafiknämnden

Insändaren har publicerats i Vallentuna Nyheter, Täby Nyheter och Danderyds nyheter.

Riva eller bevara annexen?

Erik Slottner (KD)

Ska annexen intill Patent- och Registreringsverkets tegelbyggnad på Valhallavägen, Östermalm, rivas eller bevaras? Erik Slottner (KD) förordar att de rivs och ersätts med vackrare arkitektur, vilket också öppnar upp för fler bostäder på platsen.

Läs mer i ett pressmeddelande här

DN skriver också kort om frågan i dagens tidning.

Samtal med bostadsgeneralen

Igår träffade KF-gruppen (ledamöter och ersättare i stadens facknämnder) Torleif Falk, Stockholms nya byggeneral. Han ska samordna arbetet med att bygga fler bostäder och hitta brister och utvecklingsområden. Byggeneralen leder en nybildad genomförandegrupp där även representanter för trafikkontoret, exploateringskontoret, stadsbyggnadskontoret och miljöförvaltningen ingår. Gruppen blir direktlänken mellan stadens förvaltningar, den politiska organisationen och bygg- och bostadsbolag.

Börja agera i bostadsfrågan, Kaplan!

Idag skriver Erik Slottner (KD) och Caroline Szyber (KD) i Metro om Miljöpartiets bristfälliga bostadspolitik:

Kaplan har tidigare hotat med att dra tillbaka en av de mest betydelsefulla reformerna för att öka utbudet inom det befintliga bostadsbeståndet, nämligen den friare hyressättningen för andrahandsuthyrning. Reformen har varit en framgång och kan ha ökat utbudet på tillgängliga lägenheter med cirka 30 procent på bara några år. Kaplan tycks nu ha tänkt om i frågan, vilket är glädjande, eftersom ett tillbakadragande av den friare hyressättningen skulle leda till ett minskat utbud och en större svart marknad.

Förutom synpunkter på alliansens reformer tycks Mehmet Kaplan sakna egna idéer. En fråga som är avgörande för bostadsbyggandet i våra storstäder är bullret. En del förändringar har gjorts för att skapa rimligare normer och för att industribuller och övrigt buller ska hanetars mer likvärdigt. Men fortfarande krävs fler förändringar för att de stora effekterna ska komma. Meningen var att nya bullernormer skulle börja gälla från 1 januari men det arbetet tycks inte brådska för Kaplan och han kan inte ge något besked om när nya förordningar kommer. Men faktum är att frågan brådskar. Nu gällande bullernormer hindrar flera tusen lägenheter att bli byggda.

Det är också oroande att Kaplan raljerar över de så kallade Attefallhusen som underlättar för villaägare att bygga småhus på sina tomter. Attefallhusen kan så klart aldrig råda bot på bostadsbristen men är ändå ett steg på vägen och som dessutom underlättar vardagen för många husägare. Men något sådant vill inte Kaplan kännas vid utan väljer istället att raljera.

Miljöpartiet har gjort ett stort nummer av att lägga ner Bromma flygplats för att istället bygga 50 000 bostäder. Dessa bostäder ska utgöra en tredjedel av de totalt 150 000 bostäder som de vill ska byggas totalt i Stockholm till 2030. Alla seriösa bedömare vet att detta är en omöjlighet men ändå upprepas denna osanning.

Läs hela artikeln här

Artikeln är även publicerad i Fastighetstidningen