Åtta miljoner ska utöka Rinkebyprojektet till fler barn

Fler familjer i Stockholms län ska få extra hembesök genom en satsning på åtta miljoner kronor. Alliansen utökar det uppskattade projektet i Rinkeby till fler barnavårdscentraler.

12 september 2017

– Genom att BVC och socialtjänsten samarbetar på det här sättet kan fler barn få det stöd de behöver. Vi har sett att fler blir vaccinerade och att färre behöver komma till sjukhus tack vare Rinkebyprojektet. Nu ska vi i landstinget titta på fler socioekonomiskt utsatta områden och erbjuda fler hembesök där det finns samma behov, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Framför allt riktar sig satsningen till familjer med extra stort behov av information och vårdinsatser.

– Alla vinner på att vi arbetar förebyggande och minskar risken för att barn blir sjuka. Jag är glad att vi har kunnat göra Rinkebyprojektet permanent och att vi nu kan ge fler barn bättre förutsättningar till en god hälsa, säger Ella Bohlin.

120 miljoner till förlossningsvården

I det kontinuerliga arbetet för en trygg förlossningsvård presenterar Alliansen idag ett paket av åtgärder. Kapaciteten och tillgängligheten ska öka samtidigt som föräldrarnas valmöjligheter värnas. Den ekonomiska ersättningen till förlossningsklinikerna höjs i två steg till totalt 120 miljoner kronor (helårseffekt). Den första höjningen på 5 procent träder i kraft redan i oktober.

– Vi vill att Stockholmsfamiljerna ska ha fler alternativ att välja på när de ska föda barn. Vårdvalet är viktigt för att ge möjlighet för kliniker med olika inriktningar och arbetssätt att vara med. Med högre ersättning gör vi det lättare för fler att vara med i vårdvalet, samtidigt som vi ger förutsättningar för verksamheterna att bemanna upp. Att föda i Stockholms landsting ska vara tryggt och säkert, och här är personalen nyckeln, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Vi har under en längre tid analyserat hur vi kan göra förlossningsvården ännu tryggare för de blivande föräldrarna och mindre ansträngd för personalen. Den ekonomiska ersättningen är en viktig del där vi undersökt behoven och fört en dialog med förlossningsklinikerna om vad som krävs för att kunna säkra och öka kapaciteten på kort och lång sikt. En nyckelfråga för vår förstärkning om 120 miljoner kronor är att kunna öka grundbemanningen av barnmorskor och läkare vilket klinikerna säger sig kunna göra, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

– Vi förstärker förlossningsvården rejält, höjningen innebär i stora drag 4 000 kronor mer per förlossning för verksamheterna. Genom att ersättningshöjningen sker i två steg, fem procent redan nu i oktober och ytterligare fem i maj nästa år, kan vi också noga följa upp hur verksamheterna höjer sin bemanning, säger Marie Ljungberg-Schött (M), sjukvårdslandstingsråd.

–  Ersättningshöjningen är en del i Alliansens pågående arbete med att stärka förlossningsvården. Med detta paket så öppnar det för ökad kapacitet året om, att ge all ny personal tillräcklig inskolning och en hållbar löneutveckling, säger Gustav Hemming (C), landstingsråd.

Fakta

Förslagen kommer att läggas fram till hälso- och sjukvårdsnämnden för beslut 28 september. Kapaciteten och tillgängligheten ska öka samtidigt som föräldrarnas valmöjligheter värnas. Den ekonomiska ersättningen till förlossningsklinikerna höjs i två steg med totalt 120 miljoner kronor per år. Den första höjningen på 5 procent träder i kraft redan i oktober.

Ersättningshöjningen syftar till att verksamheterna ska få utrymme att öka sin grundbemanning och därigenom skapa arbetsro. Det ska också bidra till att framförallt barnmorskornas lönenivåer kan utvecklas mer utifrån erfarenhet, kompetens och prestation. Genom en ersättningshöjning i två steg kan kapacitetsökningen ske successivt och landstinget som beställare har möjlighet att noga följa upp hur verksamheterna lyckas med att åstadkomma de avsedda förstärkningarna.

Ersättningen till förlossningsklinikerna föreslås höjas med 5 procent från 1 oktober 2017 och med ytterligare 5 procent från 1 maj 2018.

Alliansen i SLL vill också öka förlossningsverksamheternas tillgänglighet. Det handlar om kommunikationen med blivande föräldrar och övriga delar av vårdkedjan. Vi ser också att förlossningsverksamheterna behöver stöd för sin rekrytering av nya medarbetare.

Valen som patienter kan göra inom förlossningsvården behöver bli fler. Professionen uppmuntras att med en utökad kapacitet verka för att, med bibehållen hög kvalitet och patientsäkerhet, utveckla olika former av organisation för vården. Det kan till exempel handla om ett närmre samarbete mellan förlossningsverksamheten och mödravården.

I förlossningsplanen för 2017-2024 utökas på kort sikt förlossningsvården på Karolinska Huddinge samt Södersjukhuset. På längre sikt kommer den nya förlossningskliniken på S:t Görans sjukhus medföra en viss överkapacitet inom förlossningsvården.

Satsningar har också gjorts kring utbildning för att minska förlossningsskador, bättre vägledning och information till föräldrarna, och introduktion för barnmorskor där nyanställda nyutexaminerade får ”gå bredvid” en erfaren barnmorska under de första månaderna på jobbet.

Fast läkarkontakt ökar tryggheten för patienterna

Alliansen i Stockholms läns landsting berättar nu om en rad idéer som den har kommit överens om att genomföra på kort och lång sikt. Det handlar om att öka tillgängligheten och skapa en mer sammanhållen sjukvård. De fem förslagen kommer utgöra grunden för kommande budgetarbete. Läs mer

251 miljoner mer till äldresjukvården

Alliansen beslutar i dag att öka pengarna till sjukvården för äldre i Stockholms län. Budgeten ökas med 251 miljoner kronor för 2017. Det motsvarar 8,5 procent, som kan jämföras med ökningen för hela hälso- och sjukvården som är 5,6 procent.

25 oktober 2016

Ella Bohlin (KD)– Allt fler lever allt längre och vi behöver bygga ut sjukvården för våra äldsta invånare. Enligt våra prognoser kommer antalet vårdtillfällen att öka nästa år. Vi vill ge en ännu bättre vård och därför satsar vi stort på äldresjukvården, säger Ella Bohlin (KD), äldrelandstingsråd.

230 nya vårdplatser när vi satsar på vården av äldre

Just nu pågår ombyggnationen för fullt inför att Alliansen i Stockholms läns landsting öppnar 230 nya vårdplatser för geriatrik på Sollentuna sjukhus. Totalt satsar landstinget 853 miljoner kronor, som ett led i den stora omorganisationen där vård flyttar ut från akutsjukhusen.

– Vi räknar med att behovet av geriatrisk vård är dubbelt så stort om 10 år. Landstinget måste därför vara förberett för nya förväntningar och behov som människor har säger, barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) till SVT Nyheter Stockholm.

Tanken är att akutsjukhusen i första hand ska användas till sådan vård som behöver akutsjukhusens resurser. Geriatriska vårdplatser förs över från Danderyds sjukhus till Sollentuna sjukhus och öppnar antingen i slutet av 2017 eller början av 2018. Det kommer också att bli platser i Sollentuna för den palliativa vården (vården i livets slutskede) och annan sjukhusvård. Det görs en fullständig upprustning och modernisering. Av de 853 miljonerna investerar Alliansen 347 miljoner i budgeten för 2017.

SVT Nyheter Stockholm: Landstinget satsar på äldrevård i Sollentuna >>

Landstingets fastighetsbolag Locum: Ombyggnationen av Sollentuna sjukhus >>