”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sanera och återställa marken efteråt. Men den som bosätter sig på någon annans mark utan tillstånd gör sig skyldig till brott.

– När man ser sin skog eller mark under stort slitage ockuperas av bosättare måste det finnas effektiva medel för avhysning. Det handlar om förtroendet för rättssamhället, säger Caroline Szyber (KD), riksdagsledamot från Stockholms stad.

Hon är ordförande i civilutskottet och har drivit igenom att stärka markägarnas rättigheter genom att snabba på processen med att flytta på dem bosatt sig så att det går att freda sin mark.

– Jag är glad att vi genom riksdagsarbetet fått gehör för att processen ska gå snabbare och inte belasta markägaren ekonomiskt på ett orimligt sätt. Kristdemokraterna vill helst att markägaren helt slipper en ekonomisk utgift för rätten att freda sin mark. säger Caroline Szyber.

Pressmeddelande från Caroline Szyber: Det måste gå att freda sin mark >>
Riksdagens webbplats: Det ska bli enklare att avlägsna otillåtna bosättningar >>

KD vill ändra trängselskatten vid Ropsten genom riksdagen

Reglerna för trängselskatten har ändrats så att Lidingöbor nu inte kan hämta och lämna passagerare i Ropsten eller att infartsparkera där för att åka kollektivt. Nu har riksdagsledamoten Caroline Szyber (KD) från Stockholm föreslagit att det ska finnas ett undantag på samma sätt som tidigare.

Caroline Szyber (KD)– Sedan den 7 september är reglerna orimliga för Lidingöbor. Ingen annanstans i Stockholms län finns sådana förutsättningar att nå sin viktigaste bytespunkt. För att ett hållbart resande ska vara möjligt måste det gå att byta i Ropsten, säger Caroline Szyber.

Den tidigare regeln för Lidingöborna innebar att de inte behövde betala trängselskatt om de passerade en betalstation vid Ropsten och en ytterligare betalstation inom 30 minuter.

– Vi vill minska miljöbelastningen och trängseln i Stockholm. Regeringen har gjort ett stort misstag genom att minska incitamenten att resa med kollektivtrafiken, öka trängseln och öka konkurrensen om parkeringsplatserna i Stockholms innerstad. Den gamla regeln borde omedelbart komma tillbaka, säger Caroline Szyber.

Vår handlingsplan mot extremism

Caroline Szyber och Erik Slottner skriver på SvD Brännpunkt (22/5) om hur Stockholms stad kan stoppa våldsbejakande extremism. Många debattörer och politiker har med all rätt kritiserat Stockholms stads strategi mot våldsbejakande extremism, men få konkreta alternativa förslag har presenterats.

Szyber/Slottner i Expressen om extremism

Idag har Erik Slottner och Caroline Szyber en slutreplik publicerad i Expressen i debatten med Miljöpartiet om våldsbejakande islamistisk extremism:

Islamistisk extremism är största utmaningen

Ewa Larsson (MP), tf. socialborgarråd, menar att det är fel att införa åtgärder för att motarbeta just våldsbejakande islamism. Extremism kan yttra sig på skilda sätt och grunda sig i olika ideologier och trosuppfattningar, enligt argumentationen.

Självfallet finns en rad skilda utmaningar, hot och anti-demokratiska rörelser som samhället kraftfullt ska motarbeta. Detta sker delvis redan, i form av till exempel exit-verksamhet som specifikt arbetar med nazister och högerextremister. Det går dock inte att förneka att den stora utmaningen i dagsläget består i att motverka våldsbejakande islamistisk extremism. Om detta är terrorforskarna överens. Det behövs därmed specifika insatser mot även denna typ av organisationer och grupper.

Ewa Larsson menar att alliansen inte prioriterat frågan om våldsbejakande extremism. Samtidigt lyfter hon betydelsen av att Mona Sahlin numera är nationell samordnare. Hon tycks glömma att det var alliansen som utsåg Sahlin till detta uppdrag.

Den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm ska ta fram en handlingsplan mot våldsbejakande extremism. Kan vi räkna med en tydlig strategi med skarpa förslag? Våra förhoppningar är dessvärre inte alltför höga, då repliken varken innehåller några nya förslag på åtgärder eller kommenterar våra förslag.

Hur ser de rödgrönrosa partierna på att inrätta ett länsgemensamt centrum som jobbar med avhopparverksamhet? Är det en bra idé att införa en hjälplinje dit man kan vända sig om en anhörig eller vän radikaliseras? Är ett samverkansorgan mellan skola, polis, socialtjänst, fritidsgårdar och säkerhetspolis en framkomlig väg?

Erik Slottner (KD) Gruppledare, Kristdemokraterna i Stockholms stadshus
Caroline Szyber (KD) Riksdagsledamot, Stockholms stad​

Szyber (KD) kommenterar Stockholms stads nominering

Pressmeddelande från Kristdemokraternas distriktsstyrelse i Stockholms stad

Stockholm stad nominerar Ebba Busch Thor

KD Stockholm stad sammanträde igår tisdag och kvällens omröstning slutade 7-4 till Ebba Busch Thor som vi nominerar till partiledare.

– Vi tror att hon är rätt person att kommunicera vår politik. Hon har en väldigt stark kommunikativ förmåga, säger Caroline Szyber, ordförande för KD Stockholm stad.

– Hon har förmåga att förnya partiet och att utveckla politiken. Därför är att hon rätt person att leda vårt parti, säger Caroline Szyber.

Kontakt:
Caroline Szyber
Distriktsordförande Kristdemokraterna Stockholm stad

Vi vill bilda region av Stockholms län

den 9 mars 2015

Kristdemokraterna i Stockholm byter ståndpunkt och föreslår att Stockholms läns landsting ansöker om att bilda Region Stockholm.

Ella Bohlin (KD)– De utmaningar som Stockholm står inför när det gäller befolkningsutveckling kräver stora förändringar i hur den här delen av landet styrs. Stockholm är Sveriges tillväxtmotor och behöver förutsättningar för en god ekonomisk utveckling. Efter noggrant övervägande har vi kommit fram till att en region gör att resurser kan samordnas och användas mer effektivt än i dag, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd för Kristdemokraterna.

I dag finns tio regioner i Sverige. Skillnaden mellan att ha ett landsting och en region är att det politiska ansvaret blir tydligare. På så sätt kan politikerna lättare införa åtgärder för att förbättra Stockholm med ett långt tidsperspektiv. En del uppgifter när det gäller trafikplanering ligger i dag hos Länsstyrelsen i Stockholms län, det vill säga hos regeringen. Med en region skulle makten flyttas till styret av Stockholm.

– Vårt förtroende för den nuvarande regeringen är mycket begränsat. Ansvaret för det som händer i Stockholm bör däremot fattas så nära medborgarna som möjligt även med andra makthavare i Rosenbad. Till exempel finns det många fördelar med att samma personer beslutar om både vägarna och SL-trafiken, säger Ella Bohlin.

I dag skriver Ella Bohlin om förslaget i en debattartikel i Dagens Industri tillsammans med Karl Henriksson, distriktsordförande för Kristdemokraterna i Stockholms län, och Caroline Szyber, distriktsordförande för Kristdemokraterna i Stockholms stad.
För mer information:
Simon Olsson

Börja agera i bostadsfrågan, Kaplan!

Idag skriver Erik Slottner (KD) och Caroline Szyber (KD) i Metro om Miljöpartiets bristfälliga bostadspolitik:

Kaplan har tidigare hotat med att dra tillbaka en av de mest betydelsefulla reformerna för att öka utbudet inom det befintliga bostadsbeståndet, nämligen den friare hyressättningen för andrahandsuthyrning. Reformen har varit en framgång och kan ha ökat utbudet på tillgängliga lägenheter med cirka 30 procent på bara några år. Kaplan tycks nu ha tänkt om i frågan, vilket är glädjande, eftersom ett tillbakadragande av den friare hyressättningen skulle leda till ett minskat utbud och en större svart marknad.

Förutom synpunkter på alliansens reformer tycks Mehmet Kaplan sakna egna idéer. En fråga som är avgörande för bostadsbyggandet i våra storstäder är bullret. En del förändringar har gjorts för att skapa rimligare normer och för att industribuller och övrigt buller ska hanetars mer likvärdigt. Men fortfarande krävs fler förändringar för att de stora effekterna ska komma. Meningen var att nya bullernormer skulle börja gälla från 1 januari men det arbetet tycks inte brådska för Kaplan och han kan inte ge något besked om när nya förordningar kommer. Men faktum är att frågan brådskar. Nu gällande bullernormer hindrar flera tusen lägenheter att bli byggda.

Det är också oroande att Kaplan raljerar över de så kallade Attefallhusen som underlättar för villaägare att bygga småhus på sina tomter. Attefallhusen kan så klart aldrig råda bot på bostadsbristen men är ändå ett steg på vägen och som dessutom underlättar vardagen för många husägare. Men något sådant vill inte Kaplan kännas vid utan väljer istället att raljera.

Miljöpartiet har gjort ett stort nummer av att lägga ner Bromma flygplats för att istället bygga 50 000 bostäder. Dessa bostäder ska utgöra en tredjedel av de totalt 150 000 bostäder som de vill ska byggas totalt i Stockholm till 2030. Alla seriösa bedömare vet att detta är en omöjlighet men ändå upprepas denna osanning.

Läs hela artikeln här

Artikeln är även publicerad i Fastighetstidningen

Därför är KD i Stockholm taggade för extra val

4 december 2014

Kristdemokraterna i Stockholm välkomnar beskedet om extra val den 22 mars.

Caroline Szyber (KD)– Vi vet att utgångsläget är tufft inför vårens val men det råder ingen tvekan om att Sverige behöver en ny regering. Kristdemokraterna är taggade för att gå ut i en ny valrörelse och berätta om vår politik för att förenkla människors vardag, säger Caroline Szyber, distriktsordförande för Kristdemokraterna i Stockholms stad och riksdagsledamot.

Kristdemokraterna backade i hela landet i höstens val men behöll alla platser i riksdagen i Stockholm. Huvudstadsregionen är nu en starkare nyckel för partiet och står för nästan en tredjedel av riksdagsledamöterna.

Karl Henriksson (KD)– Den misslyckade rödgröna regeringen drev en rent Stockholmsfientlig politik som vi nu har chansen att rösta bort. De arbetade för att stänga Bromma flygplats, hotade den nödvändiga ombyggnaden av Slussen och stoppade Förbifart Stockholm med oerhörda kostnader som följd, säger Karl Henriksson, distriktsordförande för Kristdemokraterna i Stockholms län.

För mer information:
Simon Olsson