Nu kan det bli enklare att åka kollektivt på landsbygden

Ring efter kollektivtrafiken när du själv vill åka – eller anropsstyrd trafik som det heter, har utretts av landstingets trafikförvaltning (SL). Utredningen är nu färdig och visar på att det kan finnas fördelar med att ytterligare bredda förekomsten av anropsstyrd trafik i delar av länet, särskilt där få bor, reser och underlaget för ordinarie kollektivtrafik med tidtabell är liten. Läs mer

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvecklingen har vänt. Resenärerna är nöjdare, förseningarna har minskat, färre behöver använda resegarantin och det går snabbare att få kontakt på telefon. Läs mer

Alliansen sätter resenären i färdtjänsten i fokus, inte facket

Jag ser en tydlig ideologisk skillnad när jag läser Socialdemokraternas åsikter om den nya upphandlingen av färdtjänsten. För oss i Alliansen har fokus i den nya upphandlingen legat på att förbättra kvaliteten för resenärerna, samtidigt som vi tar ansvar för ekonomin.

För Socialdemokraterna är det en enda fråga som är central: Att blidka LO-förbunden genom att ställa krav på kollektivavtal. Lyckligtvis har Alliansstyret i landstinget lett till att vinnarna av den nya upphandlingen hade det bästa resultatet både när det gällde kvaliteten och när det gällde priset. Alltså tvärtom vad våra enfrågefokuserade socialdemokratiska vänner påstår.

När det gäller lokal- och personkännedom ställer vi i den nya upphandlingen krav på utbildning i GPS- och navigationssystem, krav på utbildning i att hantera handikapphjälpmedel och språkkrav. Vi inför bonusar och viten för att följa upp resenärernas nöjdhet när det gäller att passa tider och leverera tjänsten. Dessutom kräver vi miljöcertifiering.

Redan i dag är färdtjänstens resenärer nöjdare än resenärerna i den vanliga kollektivtrafiken. Punktligheten inom färdtjänsten är 94 procent. Nu inför vi alltså en rad förbättringar och sänker kostnaden för våra gemensamma skattemedel med 10 procent.

Låt mig vara tydlig med att Kristdemokraterna i landstinget arbetar för att införa kollektivavtalsliknande villkor för färdtjänstförarna. Nu startar en stor utredning om framtidens färdtjänst, där rimliga villkor för förarna är en del av arbetet. Redan nu ställer vi krav på att följa reglerna på arbetsmarknaden, följa körtids- och arbetstidsregler samt främja god personalpolitik och arbetsmiljö. Våra nya högre krav på personalpolitiken syftar till att förbättra situationen för både resenärerna och förarna. Det är därför helt enkelt beklagligt att Socialdemokraterna stirrar så mycket på den enskilda frågan om kollektivavtal. Vi som sätter färdtjänstens resenärer i första rummet behöver ett vidare perspektiv.

Fredrik Wallén (KD)Fredrik Wallén (KD)
Ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen

Texten har publicerats i Mälarö tidning den 20 november.

Kvalitet och ekonomi avgjorde upphandling av färdtjänsten

2 november 2015

Färdtjänsten med taxi i Stockholms län kommer de närmaste två åren att delas mellan Taxi Kurir Stockholm och Taxi 020, som båda ägs av Fågelviksgruppen. I den nya upphandlingen hade leverantörerna både det bästa resultatet i utvärderingen av kvaliteten och det pris som är mest fördelaktigt för landstinget.

Fredrik Wallén (KD)– Vi har satt resenärernas behov i centrum i arbetet med upphandlingen och är nöjda med att en rad förbättringar kommer att införas. Redan i dag har färdtjänsten 86 procent nöjda resenärer och nu siktar vi på att den ska bli ännu bättre, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting.

Det nya avtalet kommer att innebära en sänkning av kostnaderna för landstinget med 10 procent. Samtidigt kommer taxiförarna att vara utbildade och arbeta mer med bemötande och andra mjuka värden. Resenärernas nöjdhet kommer att leda till bonusar respektive böter för leverantörerna.

– Vi ställer högre miljökrav, högre krav på personalpolitiken och kräver utbildning i att hantera handikapphjälpmedel. Målet är att anpassa färdtjänsten till varje individs behov, säger Fredrik Wallén.

Nöjdheten är 86 procent bland färdtjänstens resenärer, vilket är högre än i den vanliga kollektivtrafiken. Punktligheten inom färdtjänsttrafiken är 94 procent. Färdtjänstupphandlingens värde är drygt en miljard kronor per år.

Förändringar i den nya upphandlingen av färdtjänsttaxi i Stockholms län:

• Bonus och vite har införts på resenärers uppmätta nöjdhet i leverans och tidspassning i trafiken.

• Krav gällande förare/personal: Följ gällande regler på arbetsmarknaden, följ körtids- och arbetstidsregler, främja god personalpolitik och arbetsmiljö, utbilda och informera all personal samt håll en årlig utbildningsdag för kompletterande utbildning av förare.

• Förare ska i trafik alltid kunna ringa leverantörens trafikledning för att få stöd och hjälp vid olika situationer. Trafikledningen ska vara lätttillgänglig.

• Krav på praktisk utbildning, till exempel hantering av handikapphjälpmedel och bilbarnstolar.

• Krav på att införa daglig kontroll mot Transportstyrelsens register gällande förarkontroll, motsvarande Svenska Taxiförbundets system för förarkontroll.

• Språkkrav på förare.

• Krav på utbildning i GPS/Navigator.

• Utbildning i hjärt-lung-räddning införs för förare.

• Utökning av antalet bilbarnstolar i trafiken.

• Utökning av antalet allergianpassade fordon i trafiken.

• Krav på att införa miljöcertifiering – ISO eller motsvarande.

• Lokal beställning i egen separat rutin för öar som saknar bro till fastlandet, för att öka tillgänglighet och tidspassning.

Sju bolag ska konkurrera om rullstolstaxi i Stockholm

16 september 2015

Den som reser med rullstolstaxi i Stockholms län kommer att kunna välja mellan sju taxibolag från och med nästa år. Landstingets nya upphandling har haft större fokus på kvalitet än tidigare.

– Tack vare att resenärerna har kunnat välja vem som ska leverera deras resor har rullstolstaxi många nöjda resenärer. Nu sjösätter vi ett nytt avtal med god konkurrens mellan bolagen. Vi har vägt in utbildning för förarna, hur klagomål hanteras och kvalitet i hur resorna praktiskt hanteras. Resenärerna kommer därför att få fler goda valmöjligheter, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting

Upphandlingen gäller i två år och berör 13 000 resenärer med färdtjänsttillstånd.

– I avtalen ingår service från dörr till dörr. Målet är att förbättra kvaliteten så att så många som möjligt är nöjda med sina resor, säger Fredrik Wallén.

De sju vinnande taxiföretagen är:
Ekeröbilarna AB
Haninge & Nynäshamns Taxi AB (ny)
Samtrans Skol- Handikapptransporter Stockholm AB
Sirius Omsorg Holding AB (ny)
Södertälje Taxi AB
Taxi 020 AB
Taxi Kurir i Stockholm AB

Nöjdheten är 87 % bland färdtjänstens resenärer, vilket är högre än i den vanliga kollektivtrafiken. Nöjdheten bland resenärer som åker rullstolstaxi är högre än hos färdtjänstresenärer som åker taxi. Det kommande avtalet beräknas öka kostnaderna med ungefär 3 procent. Avtalet träder i kraft den 1 april 2016 och gäller i två år, med möjlighet till två års förlängning.

Simon Olsson

I dag beslutar vi om schysta villkor för färdtjänstförarna

den 12 mars 2015

För första gången har förarnas villkor varit med på dagordningen inför en ny upphandling av färdtjänsten. I dag beslutar trafiknämnden om flera åtgärder för att höja kvaliteten på färdtjänsten.

Fredrik Wallén (KD).– Vi satsar särskilt på att förbättra språkkunskaper, lokalkännedom och bemötande i färdtjänsten. Alliansen beslutar också att vi ska arbeta för rimliga villkor för förarna i framtida upphandlingar när det gäller pensioner och försäkringar, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för trafiknämndens färdtjänst- och tillgänglighetsberedning.

Nu ska personalen ha utbildning i säker körning, i att hantera situationer som innefattar hot och våld samt i hjärt- och lungräddning. Samtidigt genomförs en större utredning om framtidens färdtjänst.

– Vi behöver komma till rätta med oseriösa aktörer på marknaden och kunna anpassa färdtjänsten efter varje individs behov. Redan i dag har färdtjänsten de resenärer som är mest nöjda med sin kollektivtrafik men för oss är det viktigt att fortsätta arbeta för att färdtjänsten ger möjlighet till högre livskvalitet, säger Fredrik Wallén.

Simon Olsson

Villkoren för förarna inom färdtjänsten

Arbetet med en ny upphandling av färdtjänsten pågår. Något som står högt på dagordningen för Kristdemokraterna är taxiförarnas situation. Syftet är att förbättra kvaliteten och bemötandet inom färdtjänsten i Stockholms län.

Fredrik Wallén (KD)– Kristdemokraternas ambition är att vi i den här nya upphandlingen ska landa i bättre villkor för färdtjänstpersonalen, vilket som vi ser det bland annat ska innebära kollektivavtalsliknande villkor, säger Fredrik Wallén, ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen, till P4 Stockholm som i dag har rapporterat om en planerad protest av färdtjänstens förare.

Fackförbund har krävt kollektivavtal för färdtjänsten. Lagen medger inte en sådan lösning, men Kristdemokraterna gick till val på att införa motsvarande villkor för förarna. Partiet har också föreslagit en kundvalsmodell för att öka valfriheten för resenärerna.

– Det handlar om att höja kvaliteten i färdtjänsten och hitta alternativ som förbättrar förarnas arbetsmiljö, säger Fredrik Wallén.

Hör intervjun med Fredrik Wallén i P4 Stockholmsnytt: (Inslaget börjar 30 sekunder in i sändningen)

Fredrik Wallén (KD) tar över ansvaret för färdtjänsten

den 9 december 2014

Kristdemokraterna har nominerat Fredrik Wallén till ny ordförande för färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting.

– Mycket av arbetet med att göra färdtjänsten i Stockholms län ännu bättre handlar om bemötandet. Varje resenär ska bli sedd som en person med individuella behov och önskemål. Jag ser också att vi behöver se över hur vi följer upp färdtjänsten så att avtalen hålls, säger Fredrik Wallén.

Kristdemokraterna fortsätter att ha ordförandeposten i trafiknämndens färdtjänstberedning. Karl Henriksson som tidigare har varit ordförande går över till att vara ordförande för beredningen för trafikplanering. Fredrik Wallén är polis till yrket, har tidigare varit ersättare i trafiknämnden och har haft politiska uppdrag för Stockholms stad.

– Jag ser fram emot att få leda arbetet med att utveckla färdtjänsten. Vårt fokus är även i fortsättningen resenärernas upplevelse, men det är också viktigt att förbättra situationen för förarna. Färdtjänsten ska präglas av valfrihet och kvalitet, säger Fredrik Wallén.

Simon Olsson

SL ska kompensera kränkta resenärer

den 1 oktober 2014

Kollektivtrafikresenärer i Stockholm ska bli kompenserade om inte SL och färdtjänsten lever upp till ett gott bemötande. Det blir konsekvensen när Kristdemokraternas förslag om en värdighetsgaranti införs under det kommande året.

Karl Henriksson (KD)– Vi vill lyfta fram värdegrundsfrågorna och resenärernas rättigheter. Redan i dag har Stockholm Sveriges bästa resegaranti och tillgänglighetsgaranti. Nu inför vi en värdighetsgaranti för bemötandet. Det här är extra viktigt för personer som reser med färdtjänst eftersom de har ett större behov av ett gott bemötande, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen.

Kundnöjdheten inom färdtjänsten har minskat de senaste åren. Det var en av anledningarna till att Kristdemokraterna tog initiativ till en värdighetsgaranti för färdtjänsten i våras, med de värdighetsgarantier som införts inom äldreomsorgen som förebild. Nu utökas reformen till att gälla för hela kollektivtrafiken.

– Vad jag vet kommer Stockholm att bli först med en garanti för bemötande. Det handlar om att alla resenärer ska behandlas bra och att vi tillsammans ska arbeta för ett socialt hållbart Stockholm, säger Karl Henriksson.