Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvecklingen har vänt. Resenärerna är nöjdare, förseningarna har minskat, färre behöver använda resegarantin och det går snabbare att få kontakt på telefon. Läs mer



Vårdval gav nio nya mottagningar för barn

Under det första året med vårdval för barn- och ungdomsmedicinska mottagningar blev tillgängligheten till vården bättre. En ny rapport från landstinget visar att nio nya vårdgivare tecknade avtal med landstinget, varav sju utanför Stockholms innerstad. Läs mer


Äntligen ropar tunnelbanan ut alla stationer automatiskt

Nu får även de äldsta tunnelbanevagnarna automatiserade utrop i högtalarsystemet. I april kommer det att finnas i samtliga vagnar. 

Fredrik Wallén (KD)– Äntligen införs den här förändringen så att fler resenärer kan få säkra resor. Särskilt personer med nedsatt syn har i många år pratat om otryggheten när de inte vet var de befinner sig. Det är så här vi tar steg för steg för en kollektivtrafik för alla, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för landstingets tillgänglighetsberedning.

Kristdemokraterna arbetar för att SL-trafiken ska upplevas som ett attraktivt resealternativ oavsett funktionsnedsättning eller ålder. Tillgänglighetsarbetet ska inkludera färdmedel, information, stationer, hållplatser samt vägen till kollektivtrafiken. I de gamla tunnelbanevagnarna har förarna haft ansvar för att ropa ut stationernas namn och annan viktig information, men med automatutropen ska informationen bli lättare att höra.


Obemannade uppgångar i t-banan får inte försämra tillgängligheten

– Även om en del tunnelbaneuppgångar är periodvis obemannade bör resenärerna ändå kunna använda uppgången, liksom resenärerna kan det i pendeltågstrafiken.

Det säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för tillgänglighetsberedningen i Stockholms läns landsting, med anledning av att öppettiderna begränsas vid 16 tunnelbanestationer.

– Jag vet vilken utmaning det kan vara för funktionsnedsatta att ta sig fram i SL-trafiken redan i dag. Därför är det mycket olyckligt att förlänga resvägarna genom att göra det omöjligt att komma in i sekundärentrén vissa tider, säger Fredrik Wallén.

I och med att tunnelbaneuppgångarna blir obemannade kommer resenärerna att kunna ta sig ut från stationernas sekundära entréer men inte in. Rulltrapporna kommer att vara avstängda av säkerhetsskäl. Uppgifterna i medierna om att hissarna stängs av stämmer inte, enligt trafikförvaltningen.

 

För mer information:
Simon Olsson
Pressekreterare
simon.olsson@kristdemokraterna.se


Sätt in fler ledsagare när rulltrapporna står stilla

– Det krävs kraftiga åtgärder för att personer med funktionsnedsättning ska få den säkerhet de behöver. Jag tror inte alls på att stänga tunnelbanestationer, men om personalen bedömer att det är den enda vägen måste deras bedömning gälla. Oavsett behöver vi sätta in fler ledsagare för att förbättra servicen när rulltrapporna står stilla.

Fredrik Wallén (KD)Det säger färdtjänst- och tillgänglighetsberedningens ordförande Fredrik Wallén (KD) med anledning av att SL överväger att stänga hela tunnelbanestationer i Stockholms innerstad. Efter den allvarliga olyckan då en kvinna klämde sitt ben är många rulltrappor avstängda, vilket försämrar resandet för personer med funktionsnedsättning.

– Resenärer som även i vanliga fall har svårare än andra att färdas i SL-trafiken blir nu extra utsatta. Deras säkerhet måste sättas främst. När miljön i tunnelbanestationerna nu plötsligt har ändrats behöver vi sätta in extra stöd, annars lever vi inte upp till vår tillgänglighetsgaranti, säger Fredrik Wallén.

 

För mer information:
Simon Olsson
Pressekreterare
070-737 4321


Vi bygger ut Närtrafiken med fler linjer

Närtrafiken. Foto: Omnibuss

Pressmeddelande
den 29 augusti 2014

Under hösten bygger SL ut Närtrafiken med flera nya busslinjer i Stockholms län. För flera kommuner blir det första gången som äldre och personer med funktionshinder har möjlighet att resa med de uppskattade bussarna, som kommer att vara anropsstyrda.

– Vi vet att äldre behöver kunna ta sig till butiker och annan service. Ofta är det vägen mellan bostaden och busshållplatsen som är det största problemet. Därför har vi kristdemokrater drivit igenom en utökning av den anropsstyrda trafiken, som kan köra och hämta upp vid dörren. Genom att göra närtrafiklinjerna anropsstyrda förbättrar vi servicen och anpassar trafiken efter de äldres individuella behov, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för landstingets färdtjänst- och tillgänglighetsberedning.

De områden som kommer att få ny eller förbättrad trafik under hösten är Spånga, Nynäshamn, Sköndal, Västberga/Solberga, Enskede och Nacka. Alla är välkomna att resa med närtrafikens bussar, men de riktar sig främst till den som har svårt att resa med den allmänna kollektivtrafiken. Områdena har pekats ut för att de har en snabbt växande andel äldre befolkning. Många av dessa kommer att behöva färdtjänst.

– Genom att göra kollektivtrafiken mer tillgänglig och attraktiv för äldre och resenärer med funktionsnedsättning ökar människors livskvalitet samtidigt som behovet av att åka färdtjänsttaxi senareläggs. Närtrafiken är en av SL:s mest uppskattade delar där den finns, och med anropsstyrning blir den ännu bättre, säger Karl Henriksson.

 

För mer information:
Simon Olsson
Pressekreterare
070-737 4321

 

Trafik med anropsstyrd närtrafik i respektive område

Spånga: Dagens trafik utökas till Flysta, Nälsta och Spånga närområde.

Nynäshamn: Den anroppstyrda trafik som finns i Nynäshamn i dag finns bara i centrum. Förutom att utvidgas till ett större geografiskt område kommer bussar att trafikera under fler timmar på dygnet.

Sköndal: Den begränsade servicen i Sköndal gör att många äldre har ett stort behov av att resa till Farsta och Hökarängen. Det finns också ett stort behov av hjälp att ta sig till Sköndals centrum. Närtrafiken kommer att ha två till tre avgångar per dag och trafikeras med en buss som kan ta ombord rullstolar.

Enskede: Ny busslinje. I dag har stora områden inom Enskede gles allmän kollektivtrafik. Eventuellt kommer den nya busslinjen att trafikeras av närtrafiksbussen i Årsta.

Nacka: Ny linje kommer att trafikera centrala delar av Nacka kommun ett par gånger per dag med en buss som kan ta ombord rullstolar. Närtrafiken kommer inte att konkurrera med den sjukhusbuss som finns i dag. Exakt vilka delar av Nacka som berörs fastställs av trafikförvaltningens planering senare under hösten.


Lyckad satsning på omsorgsvärdar

bild
Foto: Markus Nyman

Idag besökte Ewa Samuelsson (KD) och Ulla Hamilton (M) Kungsholmens dagliga verksamhet för att få information om stadens satsning på omsorgsvärdar. Dessa värdar är personer som har varit en bit ifrån arbetsmarknaden och som nu erbjuds möjlighet att vara en extra resurs i dagliga verksamheter och boenden med särskilt stöd och service. Glädjande med många positiva ord om satsningen (i budget 2014 avsattes två miljoner kronor).


Ewa inleder konferens

Ewabild1
Foto: Mejke Runström

Idag inledde Ewa Samuelsson CARPEs nationella konferens om kompetens inom området funktionsnedsättning. I sitt inledningstal betonade Ewa vikten av ett gott ledarskap som förstärker personalens inneboende goda drivkrafter samt att alltid se de enskilda människorna.


Stockholm anställer fler med funktionsnedsättning

Ewa talar
Foto: Scharlotte Peppare

En av de frågor där Ewa Samuelsson och Kristdemokraterna har drivit på Stockholms stads arbete är att fler personer med funktionsnedsättning ska erbjudas arbete.

I Stockholms stads budget för 2014 fick arbetsmarknadsnämnden i uppdrag att verka för särskilda visstidsanställningar för personer med funktionsnedsättning inom stadens verksamheter samt att arbeta för inrättande av serviceassistenttjänster inom barn- och äldreomsorgen för målgruppen. Arbetsmarknadsnämnden satte målet att minst 30 visstidsanställningar ska komma till stånd under året, varav minst tio som serviceassistenttjänster.

Resultatet för perioden 1 januari till 30 april är 27 ingångsanställningar, varav 20 serviceassistenter inom förskola (13) och inom äldreomsorg (7). Det framgår av nämndens tertialrapport som behandlas på sammanträdet den 21/5. De sju som hittills i övrigt erbjudits möjlighet till praktik med visstidsanställning har under perioden deltagit i förberedande praktik och för alla har även en ingångsanställning kommit på plats. Exempel på verksamheter och arbetsuppgifter är stadsbyggnadskontorets ekonomiavdelning, arkivarbete på kyrkogårdsförvaltningen och på SISAB som driftsamordnare.

Tanken är att Stockholms stad ska erbjuda deltagarna riktiga men avgränsade arbetsuppgifter samtidigt som verksamheterna får ett par extra ögon och öron. Samarbete sker med Lärvux och arbetsförmedlingen Unga Funktionshindrade

Arbetsmarknadsförvaltningen driver dessutom ett pilotprojekt (iWork) för att öka möjligheten för personer att gå från daglig verksamhet till ordinarie arbetsmarknad. Denna satsning har två inriktningar. En där staden försöker få ut personer som redan idag har daglig verksamhet och en där vi genom samarbete med stadsdelsförvaltningar och en privat aktör försöker erbjuda ett alternativ till inskrivning i daglig verksamhet.

Arbetssättet är IPS-metoden, där aspiranten får stöd med att hitta en individuellt anpassad arbetsplats och hjälp på arbetsplatsen med introduktion av arbetsuppgifterna. Detta för att underlätta för aspiranten och arbetsgivaren. Hittills har cirka 40 personer berörts av projektet.

Utöver dessa särskilda satsningar, som redovisas i arbetsmarknadsnämndens tertialrapport, har Stockholms stad i budgeten bland annat beslutat att chefsutbildningen ska innehålla utbildningar om funktionsnedsättningar samt att staden i praktikprogrammet framöver ska erbjuda personer med funktionsnedsättning praktik. Flera stadsdelar och nämnder erbjuder också personer med funktionsnedsättning sommarjobb.


tai iwin