Nu startar Äldrevårdcentraler i Stockholms län

Sedan den 1 januari har 20 vårdcentraler ansökt om att få starta integrerade äldremottagningar inom husläkaruppdraget. Målet är att öka kontinuiteten för listade patienter som är 75 år och äldre. Avtalet ger förutsättningar och möjligheter för mottagningar att profilera sig mot äldre patienter. Bedömningen från hälso- och sjukvårdsförvaltningen är att det finns förutsättningar för hälften av länets alla mottagningar att göra detta. Det viktiga är att patientunderlaget är tillräckligt stort. Läs mer

Stödjer MP och V Nobelcentret?

Erik Slottner (KD)

Pressmeddelande, 2015-09-17

Idag presenterade vänstermajoriteten i Stockholms stad en omarbetad version av Nobelcentret som enligt planerna ska byggas på Blasieholmen.

– Att Socialdemokraterna förespråkar en fyrkantig modernistisk byggnad på en kulturhistoriskt känslig plats förvånar knappast någon. Men att Miljöpartiet och Vänsterpartiet som före valet kritiserade det föreslagna Nobelcentret tycks lägga sig platt för Socialdemokraterna är desto mer uppseendeväckande, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus och ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

– Kristdemokraterna stödjer förslaget om att bygga ett Nobelcenter på Blasieholmen. Men arkitekturen kan förbättras avsevärt. Den föreslagna kubliknande byggnaden riskerar att bli ett alltför abrupt inslag i den omkringliggande miljön. Kristdemokraterna anser även att tullhusets bevarande ska beaktas. Det är beklagligt att MP och V nu tycks acceptera att tullhuset tas bort, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Möte om arbetet i nämnderna

bild (5)Igår kväll deltog omkring 25 kristdemokrater med politiska uppdrag i Stockholms stad i ett möte om hur vi ska arbeta politiskt i staden under mandatperioden. Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, berättade om arbetet i nämnderna och vad som förväntas av våra representanter. Efter diskussionen med Erik följde en redogörelse från Annelie Svensson, äldreförvaltningen, om biståndsbedömningen i staden. Vi kommer att ha denna typ av ”storgruppsmöten” två gånger per termin, utöver de ordinarie mötena med ledamöter/ersättare i facknämnderna som hålls varje tisdag veckan innan kommunfullmäktige.

Skadlig skattehöjning

Idag har den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stadshus fastslagit att den kommunala skattesatsen för 2015 kommer att höjas med 35 öre till 17,68 kronor. Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, är kritisk till skattehöjningen.

– Kristdemokraterna anser att Stockholm fortsatt ska ha en låg kommunalskatt. Stockholms stads ekonomi är mycket välskött efter åtta år med alliansstyre. Med en ansvarsfull politisk majoritet behövs ingen skattehöjning. Tvärtom indikerar detta en kurs där skattehöjningar är svaret på varje utgiftsökning istället för ökad sysselsättning och minskat bidragsberoende, säger Erik Slottner (KD).

– Den rödgrönrosa majoriteten tycks vara övertygad om att det finns ett statiskt samband mellan högre skatter och bättre välfärd. Men så är det inte. Sambandet finns istället mellan ökad sysselsättning och bättre välfärd. Alliansen har under två mandatperioder sänkt skatten med 75 öre. Detta har vi kunnat göra samtidigt som vi har satsat på skolan, förskolan, omsorgen om äldre och personer med funktionsnedsättning. Det har varit möjligt tack vare välskötta finanser, att vi har fått fler i arbete och att bidragsberoendet minskat. Jag beklagar att den nya majoriteten överger denna kurs även om det inte var särskilt oväntat, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Ewa Samuelsson om valet

Vid kommunfullmäktiges sammanträde igår kväll höll gruppledarna anförande där det nyss genomförda valet följdes upp. Ewa Samuelsson sa följande:

”Först vill jag passa på att gratulera den nya majoriteten till ett spännande arbete i ett växande Stockholm.

Även i detta val kan vi se hur valresultatet i mandatfördelning inte överensstämmer med ett partis totala röstetal. Vi, kristdemokrater är förstås glada för ytterligare ett mandat i fullmäktige men återigen är det vi som så att säga får betala högst antal röster/mandat och billigast kommer Sverigedemokraterna undan, 9563 röster resp 5013 röster/mandat.

Valresultatet leder förstås till många funderingar. Hur kommer det bli med valfriheten till skolan och äldreomsorgen? Blir Bromma flygplats kvar och kommer Förbifarten att byggas och hur blir det med bostadsbyggandet?

Men för mig som kristdemokrat är det mest ofattbara att i ett av världens rikaste länder och för den delen i en huvudstad med mycket god ekonomi så reageras det på att vi ska öppna våra hjärtan.

Politiken har ett ansvar att göra det som kan beslutas inom politikens gränser med bl a utbildning och arbete men att öppna sina hjärtan handlar om så mycket mer. Även i den bästa av världar kan inte politiska beslut ensamt klara integrationsfrågan utan den landar också i det civila samhället där vi alla är en del: i familjen, i föreningar, organisationer och kyrkor. Där har vi alla ett personligt ansvar. Det räcker inte att i stadens fullmäktige tala om allas lika värde men inte visa det i handling i sin egen vardag.

Många av dem som flytt till vårt land undan krig och lidande har aldrig kommit i kontakt med svenska familjer utan livet har blivit ett vi och dom.

Winston Churchill lär ha sagt: Vi försörjer oss på det vi får men skapar ett liv av det vi ger.

En del menar att politiken är alltings svar och att solidaritet visar man med höga skatter också i en kommun. Visst ger vår gemensamt finansierade välfärd en grundtrygghet men om och när vi delar vår vardag tillsammans med dem som fått lämna allt så skapar det ett annat mervärde än att säga att jag betalar hög skatt och att det räcker.

I stället för att ondgöra oss över valresultatet och peka finger, så vill jag som kristdemokrat understryka vikten av samtal om värderingar, om hur vi bemöter varandra, i skolan, i äldreomsorgen likväl som i allt dagligt arbete i stadens verksamheter också i de politiska rummen.

Stockholm är och ska fortsatt vara en öppen och välkomnande stad där den enskilda människan är i fokus.

Så vill jag också tacka Sten för ett gott och kamratligt ledarskap. Tack också till Lotta och Per och jag önskar er alla lycka till i opposition.”

Foto: Scharlotte Peppare