Satsa på snabbgående pendelbåtar till Vaxholm!

Pressmeddelande
19 november 2015

Kristdemokraterna föreslår att ett försök startar med snabbgående pendelbåt mellan Stockholms city och Vaxholm. Efter trafiknämndens beslut att stoppa planerna på en pendelbåtslinje till Solna strand finns pengar som kan användas.

Karl Henriksson (KD)– Med snabbgående pendelbåtar kan vi nästintill halvera restiden för pendlare i Vaxholm. Det skulle också innebära att vi knyter ihop delar av länet med SL-trafiken så att fler kommuner kan växa och utvecklas, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Arbetet fortsätter med två av landstingets tre planerade pendelbåtslinjer. Trafikförvaltningen har däremot inte hittat någon medfinansiering för bryggor och andra investeringar när det gäller den tredje linjen mellan Solna strand och Årstadal. Där avbryts planerna tills vidare, vilket frigör 21 miljoner kronor för 2016 och 51,5 miljoner för 2017.

– På den här sträckan kan vi använda bryggor och annan infrastruktur som redan finns, och därför behövs inte lika stora investeringar. Kristdemokraternas initiativ Sjövägen är ett exempel på en pendelbåtslinje som har uppskattats mycket av både resenärerna och de inblandade kommunerna, säger Karl Henriksson.

 

Mer om förslaget:
– Moderna pendelbåtar som kan komma i fråga för försöket kan färdas i upp till 30 knop.
– Resan mellan Vaxholm och Stockholm går enligt förslaget snabbare än att resa med buss/tunnelbana och innehåller inga byten.
– Pendelbåten föreslås gå mellan Stockholms city och Vaxholm med stopp i Gåshaga och Nacka. På så sätt skapas nya tvärförbindelser.
– SL:s biljetter ska gälla i trafiken.
– Pendelbåtar har blivit ett allt vanligare pendlingsalternativ för stockholmarna. Resandet med pendelbåtslinjen Sjövägen ökade kraftigt när SL:s biljettsystem infördes på båtarna.

 

SVT Nyheter Stockholm: Pendelbåt mellan Vaxholm och Stockholms city >>


Miljöpris för Sjövägen!

Kristdemokraternas initiativ, pendelbåtslinjen Sjövägen, har lett till att landstingets miljöpris för 2015 går till rederiet som kör den eldrivna pendelbåten E/S Sjövägen.

Rederi AB Ballerina tog i dag emot Stockholms läns landstings miljöpris under landstingsfullmäktige. Den eldrivna pendelbåten ger en minskning av koldioxidutsläppen med 152 ton koldioxid per år. När Kristdemokraterna förde fram tanken på en pendelbåtslinje mellan Lidingö, Nacka och centrala Stockholm skakade många på huvudet, men i dag är linjen ett permanent inslag i SL-trafiken. Den eldriven båten invigdes förra året, och fler kan vara på väg.

Karl Henriksson (KD)– Det här är ett kvitto på hur vår framåtanda och våra nya lösningar kan lyckas i Stockholms kollektivtrafik. Jag gläds med rederiet och alla resenärer som får klimatsmarta och effektiva tvärgående resvägar på Stockholms inre vatten. Det här bådar gott inför de kommande tre pendelbåtslinjerna, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden och ordförande för beredningen för trafikplanering.


Framgångarna för Sjövägen fortsätter

Kristdemokraternas initiativ Sjövägen, den första pendelbåten i SL:s regi, fortsätter att locka allt fler resenärer. Under 2014 ökade antalet resor med 50 procent, rapporterar Lidingösidan med anledning av att linjen i dag får en ny tidtabell. 

Karl Henriksson (KD)– Många tvivlade när Kristdemokraterna förde fram vårt initiativ om en pendelbåt på Stockholms inre vatten. Nu har pendlarna gett oss rätt och blivit fler för varje år sedan starten. Speciellt roligt är det att se hur snabbt resandet ökar under vinterhalvåret. Pendelbåtar har alla förutsättningar att vara en central del av framtidens kollektivtrafiksystem i Stockholm, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden och ordförande i beredningen för trafikplanering.

Sammanlagt gjordes 392 000 resor med Sjövägen förra året. Då invigdes den nya elpendelbåten på sträckan. Under januari och februari i år fördubblades antalet resenärer jämfört med samma period förra året. Nu ska Sjövägen trafikeras med fyra båtar i högtrafik på vardagar. Den trafikerar i dag sträckan Frihamnen – Lidingö – Nacka – Nybroplan. I somras beslutade Alliansen om tre ytterligare pendelbåtslinjer i Stockholm.

– Speciellt viktigt blir det att ta vara på Sjövägen när ombyggnationen av Slussen kommer igång. Pendelbåtsalternativen måste utvecklas vidare för att SL-trafiken ska kunna flyta på så smidigt som möjligt under byggtiden, säger Karl Henriksson.

 

För mer information:
Simon Olsson
Pressekreterare
070-737 4321


Integrationssamtal i Nacka

Idag besökte Erik Slottner Nacka för att få information om hur kommunen arbetar med integrationsfrågor. Nacka har lyfts som en förebild vad gäller arbetet med integration, se till exempel denna rapport från Almega. Nacka har bland annat infört en jobbpeng där den enskilde väljer mellan olika jobb- och utbildningsexperter, som utför bland annat coachning och utbildning. I Nacka får dessutom alla som vill läsa på Komvux. Sammantaget läser fyra procent av invånarna i Nacka på Komvux. Resultatet i vuxenutbildningen är starkt – 87 procent av deltagarna får arbete efteråt. Även jobbcoachningen har goda resultat, där 68 procent har gått vidare till arbete. Utöver att få övergripande information om kommunens arbete besökte vi även en av utförarna inom SFI, SFX och samhällsorientering mm, nämligen Omsorgslyftet utbildningar.


Personal i landstinget kan få åka gratis med SL

Pressmeddelande
den 19 februari 2015

Stockholms läns landsting utreder möjligheten att erbjuda läkare, sjuksköterskor, undersköterskor och andra anställda att provåka med SL-trafiken. Syftet är att få fler att ställa bilen.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Det går att spara pengar och bidra till renare luft och en bättre miljö genom att åka kollektivt, men det finns starka skäl att tro att många tar bilen av gammal vana. Om fler av landstingets 43 000 anställda får upp ögonen för SL kan vi få se en stor effekt för Stockholms län, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd för Kristdemokraterna som gick till val med förslaget.

Tidigare har Nacka kommun erbjudit sina anställda provåkning med resultatet att många uppgav att de skulle börja åka kollektivt i stället för bil. Nu är det en av Alliansens satsningar i budgeten för 2015.

– Infartslederna till centrala Stockholm är varje morgon och eftermiddag proppfulla av bilar med en enda person i. I många fall är det helt klart möjligt, eller till och med bättre, att låta bilen stå och åka till jobbet med kollektivtrafiken i stället. Dessutom kan vi öka intäkterna till SL om vi vinner över fler arbetspendlare till att köpa periodkort, säger Ella Bohlin.

 

För mer information:
Simon Olsson
Pressekreterare
070-737 4321


Låt barnmorskor leda ett nytt BB

För att underlätta situationen för förlossningsvården i Stockholms län vill Kristdemokraterna göra BB Nacka till Sveriges första barnmorskeledda förlossningsklinik. Det skriver barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin tillsammans med Nackas kommunalråd Jan-Eric Jansson i Svenska Dagbladet i dag.

Ella Bohlin (KD)– Nu när det står klart att Alliansen fortsätter styra landstinget finns förutsättningarna klara för att utöka vårdvalet för förlossningar och släppa fram barnmorskornas kompetens. Vi måste bygga ut förlossningsvården för att kunna ge de barn som föds i Stockholm en trygg start i livet, säger Ella Bohlin.

Erfarenheter från andra länder har visat att barnmorskeledda förlossningsenheter är säkra, uppskattade och fyller en viktig funktion.

– För oss som vill utveckla förlossningsvården i Stockholms län är det självklart att ge gravida kvinnor möjlighet att välja bland fler alternativ. På så sätt kan vi minska risken för att den som ska föda står utan plats och nå vår vision om att ingen ska hänvisas utanför länet , säger Ella Bohlin.

 

Läs hela debattartikeln i Svenska Dagbladet: Låt barnmorskor leda nytt BB i Nacka >>

 

För mer information:
Simon Olsson
Pressekreterare
070-737 4321


Vi bygger ut Närtrafiken med fler linjer

Närtrafiken. Foto: Omnibuss

Pressmeddelande
den 29 augusti 2014

Under hösten bygger SL ut Närtrafiken med flera nya busslinjer i Stockholms län. För flera kommuner blir det första gången som äldre och personer med funktionshinder har möjlighet att resa med de uppskattade bussarna, som kommer att vara anropsstyrda.

– Vi vet att äldre behöver kunna ta sig till butiker och annan service. Ofta är det vägen mellan bostaden och busshållplatsen som är det största problemet. Därför har vi kristdemokrater drivit igenom en utökning av den anropsstyrda trafiken, som kan köra och hämta upp vid dörren. Genom att göra närtrafiklinjerna anropsstyrda förbättrar vi servicen och anpassar trafiken efter de äldres individuella behov, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för landstingets färdtjänst- och tillgänglighetsberedning.

De områden som kommer att få ny eller förbättrad trafik under hösten är Spånga, Nynäshamn, Sköndal, Västberga/Solberga, Enskede och Nacka. Alla är välkomna att resa med närtrafikens bussar, men de riktar sig främst till den som har svårt att resa med den allmänna kollektivtrafiken. Områdena har pekats ut för att de har en snabbt växande andel äldre befolkning. Många av dessa kommer att behöva färdtjänst.

– Genom att göra kollektivtrafiken mer tillgänglig och attraktiv för äldre och resenärer med funktionsnedsättning ökar människors livskvalitet samtidigt som behovet av att åka färdtjänsttaxi senareläggs. Närtrafiken är en av SL:s mest uppskattade delar där den finns, och med anropsstyrning blir den ännu bättre, säger Karl Henriksson.

 

För mer information:
Simon Olsson
Pressekreterare
070-737 4321

 

Trafik med anropsstyrd närtrafik i respektive område

Spånga: Dagens trafik utökas till Flysta, Nälsta och Spånga närområde.

Nynäshamn: Den anroppstyrda trafik som finns i Nynäshamn i dag finns bara i centrum. Förutom att utvidgas till ett större geografiskt område kommer bussar att trafikera under fler timmar på dygnet.

Sköndal: Den begränsade servicen i Sköndal gör att många äldre har ett stort behov av att resa till Farsta och Hökarängen. Det finns också ett stort behov av hjälp att ta sig till Sköndals centrum. Närtrafiken kommer att ha två till tre avgångar per dag och trafikeras med en buss som kan ta ombord rullstolar.

Enskede: Ny busslinje. I dag har stora områden inom Enskede gles allmän kollektivtrafik. Eventuellt kommer den nya busslinjen att trafikeras av närtrafiksbussen i Årsta.

Nacka: Ny linje kommer att trafikera centrala delar av Nacka kommun ett par gånger per dag med en buss som kan ta ombord rullstolar. Närtrafiken kommer inte att konkurrera med den sjukhusbuss som finns i dag. Exakt vilka delar av Nacka som berörs fastställs av trafikförvaltningens planering senare under hösten.


KD-förslag för förlossningar behövs i Stockholm

Nyfödd på BB. Foto: Hans Olofsson (CC BY-SA)

Det är nödvändigt att så många som möjligt engagerar sig för mammor och barnmorskor i förlossningsvården. Utmaningarna är stora och nu får flera av Kristdemokraternas förslag stöd på bred front.

Socialdemokraterna och miljöpartiet i Stockholms län föreslog i veckan åtgärder för att förbättra förlossningsvården. Kristdemokraternas förslag om att utöka personalen för att förbättra arbetsmiljön och införa en verksamhetsförlagd specialistutbildning med lön under studietiden finns med. Jag är övertygad om att förlossningsvården i Stockholms län behöver byggas ut för att möta behoven hos blivande föräldrar och personal.

Jag är själv förälder och införstådd med att trygghet och god omsorg är viktiga delar. Om barnmorskorna är mindre stressade och är tillräckligt många ökar det välbefinnandet även hos mamman. Det råder ingen tvekan om att vården ställs inför stora utmaningar de kommande åren. De 30 000 barn som föds i vårt län ska få bästa möjliga start i livet. För Kristdemokraternas del innebär det också att vi vill satsa på en sova-över-natten-garanti för medföljande partner, öppna BB i Nacka, förbättra arbetsmiljön för barnmorskorna och höja ingångslönen för sjuksköterskor.

Samtidigt är det viktigt att balansera den bild som oppositionen har målat upp. Ja, förlossningsvården är ansträngd. Jämför vi med 2006, då Miljöpartiet och Socialdemokraterna styrde landstinget, är det däremot färre kvinnor som har hänvisats till ett annat landsting, trots att många fler barn föds nu. Patientenkäterna visar att de som föder i Stockholm är nöjda med förlossningen. Och några skattesänkningar, som MP och S hävdar att resurser har gått till i stället för utbyggd vård, har det inte varit frågan om sedan 2008.

I stället har BB Sophia öppnat med kapacitet på 4 000 förlossningar per år. Alliansen beslutar att öppna BB på S:t Görans sjukhus som bidrar med ytterligare 4 000 förlossningar. Alliansen gör också en riktad lönesatsning på barnmorskor och specialistsjuksköterskor med 1 500 kronor per månad. Samtidigt ökar antalet utbildningsplatser i Stockholm med 120 procent.

En röst på mig och Kristdemokraterna den 14 september innebär fokus på en bättre förlossningssituation i Stockholms län. Jag kommer att arbeta för att hitta lösningar för att alla ska uppleva trygga och säkra förlossningar.

Ella Bohlin (KD)Ella Bohlin (KD)
Toppnamn till landstingsvalet


Pendelbåtar gör dig lycklig

Faksimil från Dagens Nyheter. Reportage: "Vattenvägen till jobbet"

Att ta båten till jobbet tycks göra människor lite lyckligare. Det framgår av dagens reportage i Dagens Nyheter om Kristdemokraternas succé Sjövägen.

Kristdemokraterna tog initiativ till, bildade opinion för, leverade, utvecklade och invigde pendelbåten Sjövägen mellan Frihamnen och Nybroplan – och vi kan konstatera att arbetspendling till sjöss har blivit en succé. Dagens Nyheter berättar i dag att resandet ständigt har ökat sedan starten. Och inte nog med det, passagerarna uppskattar enligt tidningen att slippa trängseln och stressen genom att välja Stockholms naturliga vattenvägar.

Ur artikeln i Dagens Nyheter:

De pendlar varje morgon, precis som hundratusentals andra stockholmare. Men de behöver inte sitta i bilköer eller tränga ihop sig i skakiga tunnelbanevagnar. Att ta båten till jobbet tycks göra människor lite mindre stressade. Och lite lyckligare.

Läs mer om hur Kristdemokraterna utvecklar pendelbåtstrafiken:
Beslut om pendelbåtar på sträckorna Ekerö-Gamla stan >>
Snabba, moderna pendelbåtar kan lösa trafikproppar >>
Beslut om pendelbåtar som drivs av el >>


tai iwin