Nya Karolinska blottlägger krisen inom Socialdemokraterna

I dag skriver Kristdemokraternas landstingsråd Ella Bohlin i Norrtelje tidning om ett av de andra partierna i svensk politik och bristen på ansvar i tider när Sverige står inför stora framtidsutmaningar. Det märks inte minst tydligt i hur Socialdemokraterna agerar när det gäller bygget av Nya Karolinska Solna.

Så här skriver Ella Bohlin i debattartikeln:

Nya Karolinska visar på S-krisen

Att socialdemokratin har stora problem är uppenbart för alla och går inte längre att skyla över. Det beror dels på partiets självbild av att vara statsbärande och ansvarstagande för folkets bästa, trots att det är ett parti som brottas med vikande opinionssiffror och det sämsta förtroendestödet sedan Håkan Juholt. Storhetstiden är för länge sedan över, men självbilden är förljugen och partiet är oförmöget att se verkligheten. Det beror också på att ansvar och regeringsduglighet lyser med sin frånvaro när Socialdemokraterna far fram.

Förutom i rikspolitiken, där taffligheten varit framträdande vare sig det har gällt flyktingkris, Förbifart Stockholm eller andra situationer, märker vi det tydligt i Stockholms läns landsting. Dränerade på kompetens på grund av maktövertagandet i Rosenbad bedriver de socialdemokrater som lämnats kvar en oppositionspolitik som präglas av populism och obstruktion.

Mest talande för problemen inom Socialdemokraterna har varit agerandet kring Nya Karolinska Solna. Under flera år har en tidning, Svenska Dagbladet, ägnat stort utrymme åt att smutskasta byggprojektet, som är det största i Sverige. Ett högtekniskt sjukhus för framtiden och den mest moderna, avancerade vården byggs enligt konstens alla regler. Det blir klart i tid till rätt kostnad och med ett väl fungerande avtal.

Den karaktär av felaktigheter och rena osanningar som skriverierna haft har varit och är häpnadsväckande ur journalistisk synvinkel. Vi från alliansen har dock försökt att bemöta men det har inte alltid funnits intresse för att ta in våra motargument eller lyssna. Vi utvärderar löpande hur bygget fungerar så att våra gemensamma resurser används på bästa sätt. Vi har också beslutat om en extern utvärdering med anledning av de frågor som har väckts. Ändå har bilden spridit sig om att sjukhuset skulle vara omgärdat av problem.

Här hade man kunnat tro att Socialdemokraterna, som varit delaktiga i de blocköverskridande besluten för att bygga Nya Karolinska, skulle stå upp för sina ställningstaganden och avvisa de felaktiga uppgifterna i medierna. I stället har S-företrädare tagit varje tillfälle att kritisera sjukhusbygget. De har till och med talat om att försöka häva avtalet på grund av tidningsskriverierna.

Syftet är av allt att döma att plocka billiga politiska poäng. Konsekvenserna blir i stället mytbildning, misstro och mer oförtjänt negativ publicitet. Byggnader och betong tar fokus från frågor om hur vi banar väg för modern vård som både räddar fler liv och är effektivare.

Socialdemokraterna är ett relativt stort parti med över 20 procent av rösterna. Både i styrande ställning och i opposition kan vi förvänta oss ansvarstagande och en fungerande partiorganisation.

När sådant saknas drabbar det viktiga satsningar för medborgarnas bästa. Det är mycket beklagligt. Sverige står inför stora framtidsutmaningar och behöver styras på bästa möjliga sätt.

Ella Bohlin (KD)Ella Bohlin (KD)
Barn- och äldrelandstingsråd

Alliansen sätter resenären i färdtjänsten i fokus, inte facket

Jag ser en tydlig ideologisk skillnad när jag läser Socialdemokraternas åsikter om den nya upphandlingen av färdtjänsten. För oss i Alliansen har fokus i den nya upphandlingen legat på att förbättra kvaliteten för resenärerna, samtidigt som vi tar ansvar för ekonomin.

För Socialdemokraterna är det en enda fråga som är central: Att blidka LO-förbunden genom att ställa krav på kollektivavtal. Lyckligtvis har Alliansstyret i landstinget lett till att vinnarna av den nya upphandlingen hade det bästa resultatet både när det gällde kvaliteten och när det gällde priset. Alltså tvärtom vad våra enfrågefokuserade socialdemokratiska vänner påstår.

När det gäller lokal- och personkännedom ställer vi i den nya upphandlingen krav på utbildning i GPS- och navigationssystem, krav på utbildning i att hantera handikapphjälpmedel och språkkrav. Vi inför bonusar och viten för att följa upp resenärernas nöjdhet när det gäller att passa tider och leverera tjänsten. Dessutom kräver vi miljöcertifiering.

Redan i dag är färdtjänstens resenärer nöjdare än resenärerna i den vanliga kollektivtrafiken. Punktligheten inom färdtjänsten är 94 procent. Nu inför vi alltså en rad förbättringar och sänker kostnaden för våra gemensamma skattemedel med 10 procent.

Låt mig vara tydlig med att Kristdemokraterna i landstinget arbetar för att införa kollektivavtalsliknande villkor för färdtjänstförarna. Nu startar en stor utredning om framtidens färdtjänst, där rimliga villkor för förarna är en del av arbetet. Redan nu ställer vi krav på att följa reglerna på arbetsmarknaden, följa körtids- och arbetstidsregler samt främja god personalpolitik och arbetsmiljö. Våra nya högre krav på personalpolitiken syftar till att förbättra situationen för både resenärerna och förarna. Det är därför helt enkelt beklagligt att Socialdemokraterna stirrar så mycket på den enskilda frågan om kollektivavtal. Vi som sätter färdtjänstens resenärer i första rummet behöver ett vidare perspektiv.

Fredrik Wallén (KD)Fredrik Wallén (KD)
Ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen

Texten har publicerats i Mälarö tidning den 20 november.

Var är oppositionens pengar till SL?

När Stockholm växer och stora investeringar krävs inför framtiden behövs ansvar från politiska partier. Tyvärr verkar oppositionen i landstinget fly från ansvaret och hitta på intäkter. Frågan är: Var får Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet pengarna till SL ifrån?

Som bekant höjer Alliansen i Stockholms läns landsting SL-taxan. Anledningen är att vi ser det som den bästa lösningen för alla invånare i Stockholms län. SL behöver ökade intäkter för att bygga ut kollektivtrafiken. Den historiska utbyggnaden av tunnelbanan och Citybanan är två viktiga investeringar inför framtiden. Vi räknar med att en höjning av SL-taxan skulle ge 700 miljoner kronor i ökade intäkter till SL.

Hittills har de fyra oppositionspartierna sagt nej till en höjning av SL-taxan. Vi anser att det är olyckligt, eftersom vi bedömer att höjningen är nödvändig. När oppositionen nu har presenterat sina skuggbudgetar ser det däremot ännu värre ut. Så här har partierna räknat på intäkterna för trafiknämnden. Alla siffror gäller den del av intäkterna som inte är landstingsbidrag, det vill säga skatt:

Kristdemokraterna och övriga Alliansen: 11 215 miljoner kr
Socialdemokraterna: 11 214,4 miljoner kr
Miljöpartiet: 11 215 miljoner kr
Vänsterpartiet: (redovisar inte uträkningar för trafiknämnden)
Sverigedemokraterna: 10 515 miljoner kr
(Se mer om partiernas uträkningar sist i inlägget.)

Socialdemokraterna och Miljöpartiet påstår alltså att de får in lika mycket intäkter till SL som Alliansen när skatten är borträknad, trots att de inte säger sig vilja höja priset på SL-kortet. Var finns de pengarna?

Uppgifterna från S och MP kan jämföras med SD, vars intäkter är just 700 miljoner lägre än Alliansens. Det skulle kunna tyda på att Sverigedemokraterna lämnat ett mer seriöst budgetförslag än S, V och MP. Å andra sidan slaktar Sverigedemokraterna en lång rad trafiksatsningar brutalt. Socialdemokraterna påstår att de har förslag på andra åtgärder som höjer intäkterna med 165 miljoner kronor, men det skulle ändå fattas drygt en halv miljard kronor i partiets budgetförslag.

Om budgetförslagen innebär att Socialdemokraterna och Miljöpartiet ändrat sig och vill höja SL-taxan är det välkommet. SL behöver intäkterna för att kunna göra nödvändiga investeringar för framtiden. Hur som helst borde partierna berätta för väljarna om sina förslag för att få in intäkter till SL. Var är oppositionens pengar?

Mer om partiernas uträkningar:
Kristdemokraterna och övriga Alliansen
Höjning av SL:s månadskort: 100 kr
Totala intäkter till trafiknämnden: 20 448 miljoner kr
varav landstingsbidrag (skatt): 9 233 miljoner kr
Intäkter utan landstingsbidrag: 11 215 miljoner kr

Övriga åtgärder för att höja intäkter: 165 miljoner kr
Totala intäkter till trafiknämnden: 20 476 miljoner kr
varav landstingsbidrag (skatt): 9 261 miljoner kr
Intäkter utan landstingsbidrag: 11 214,4 miljoner kr

Miljöpartiet
Skattehöjning: 20 öre
Totala intäkter till trafiknämnden: 21 079 miljoner kr
varav landstingsbidrag (skatt): 9 864 miljoner kr
Intäkter utan landstingsbidrag: 11 215 miljoner kr

Skattehöjning: 25 öre
Höjning av SL:s månadskort: 0 kr
Totala intäkter till trafiknämnden: redovisas ej
varav landstingsbidrag (skatt): 10 410,9 miljoner kr
Intäkter utan landstingsbidrag: redovisas ej

Sverigedemokraterna
Totala intäkter till trafiknämnden: 19 735 miljoner kr
varav landstingsbidrag (skatt): 9 220 miljoner kr
Intäkter utan landstingsbidrag: 10 515 miljoner kr

Fotnot 1: Sedan inlägget publicerades har Miljöpartiet skickat ut en ny budget, i vilken de har minskat sitt anslag till trafiknämnden med 718 miljoner kronor. Det är oklart vilka åtgärder för SL-trafiken som dessa 718 miljoner kronor motsvarar.

Fotnot 2: Sedan inlägget publicerades har Socialdemokraterna skickat ut en ny budget, i vilken de har minskat sitt anslag till trafiknämnden med 480 miljoner kronor. Det är oklart vilka åtgärder för SL-trafiken som dessa 718 miljoner kronor motsvarar.

Oansvarig skuggbudget av Socialdemokraterna

I dag presenterade Socialdemokraterna i landstinget sin skuggbudget och meddelade att de tänker finansiera SL genom att chockbanta upprustningen av Roslagsbanan med 4 miljarder kronor. Kristdemokraterna konstaterar att det är en oansvarig budget som riskerar att försena utbyggnaden av tunnelbanan.

Karl Henriksson (KD)– Den som stoppar utbyggnaden av Roslagsbanan behöver ta fram en annan lösning för trafiken i Täby, Danderyd, Vallentuna och Åkersberga. Bussar är dyrare att driva än välbelagda tåg, så jag har svårt att se att Socialdemokraterna kan spara särskilt mycket pengar på att stoppa upprustningen av Roslagsbanan under 2016. Redan i dag ligger vi på gränsen för vad vi klarar av med Roslagsbanan. De nya vagnarna är det stora lyftet och ger den stora trafiknyttan, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden och ordförande för beredningen för trafikplanering.

Enligt nya studier har Roslagsbanan visat sig vara snabbare, effektivare och billigare än tunnelbana. Kristdemokraterna har föreslagit att Roslagsbanan ska förlängas till Stockholms Central. Men Socialdemokraternas budget dras också med andra problem. Den slakt som partiet föreslår på konsulter är så omfattande, 600 miljoner kronor, att de innebär att den historiska utbyggnaden av tunnelbanan försenas.

– Att minska konsultkostnader innebär att spara miljoner på att få sämre beslutsunderlag för att fatta beslut om miljarder. Det är att äventyra SL:s framtida ekonomi. Visst behöver SL minska konsultkostnaderna, men det arbete de utför är oftast helt nödvändigt för att vi ska kunna bygga ut kollektivtrafiken. En så vårdslös besparing är oansvarig, säger Karl Henriksson.

Kristdemokraterna och övriga Alliansen har presenterat ett åttapunktsprogram för att minska kostnadsökningstakten inom SL och göra det möjligt att investera i ett hållbart resande i Stockholmsregionen.

– Om jag ska säga något till Socialdemokraternas fördel är det att de verkar inse att en skattehöjning inte kommer att lösa problem i det här läget. Men när Stockholm växer behöver vi höja intäkterna för rekordinvesteringarna i tunnelbana, Citybanan med mera. Höjningen av SL-taxan är nödvändig för att bygga ut SL-trafiken, och det tror jag att även oppositionspartierna inser, säger Karl Henriksson.

Skadlig skattehöjning

Idag har den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stadshus fastslagit att den kommunala skattesatsen för 2015 kommer att höjas med 35 öre till 17,68 kronor. Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, är kritisk till skattehöjningen.

– Kristdemokraterna anser att Stockholm fortsatt ska ha en låg kommunalskatt. Stockholms stads ekonomi är mycket välskött efter åtta år med alliansstyre. Med en ansvarsfull politisk majoritet behövs ingen skattehöjning. Tvärtom indikerar detta en kurs där skattehöjningar är svaret på varje utgiftsökning istället för ökad sysselsättning och minskat bidragsberoende, säger Erik Slottner (KD).

– Den rödgrönrosa majoriteten tycks vara övertygad om att det finns ett statiskt samband mellan högre skatter och bättre välfärd. Men så är det inte. Sambandet finns istället mellan ökad sysselsättning och bättre välfärd. Alliansen har under två mandatperioder sänkt skatten med 75 öre. Detta har vi kunnat göra samtidigt som vi har satsat på skolan, förskolan, omsorgen om äldre och personer med funktionsnedsättning. Det har varit möjligt tack vare välskötta finanser, att vi har fått fler i arbete och att bidragsberoendet minskat. Jag beklagar att den nya majoriteten överger denna kurs även om det inte var särskilt oväntat, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

(S) sviker om Slussen

Erik Slottner (KD)

Idag har Dagens Samhälle publicerat en debattartikel från Erik Slottner om att den rödgrönrosa majoriteten vill skjuta upp bygget av Slussen. Läs mer här