Så mycket mer pengar får din förlossningsklinik

Nu är det klart hur landstingets höjning av den ekonomiska ersättningen till de sex förlossningsklinikerna i Stockholms län kommer att fördelas nästa år.

19 oktober 2017

– Den första höjningen kom nu i oktober och i maj höjer vi ersättningen igen. Totalt handlar det om 10 procents ökning till vårdval förlossning. Vi har framförallt utgått från hur många förlossningar de olika klinikerna tar hand om. Med den här förstärkningen ska fler kvinnor få föda på det sjukhus de valt i första hand och personalen få en bättre arbetsmiljö, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Fakta: Höjning av ersättning till förlossningskliniker
Budget för 2018
Karolinska Universitetssjukhuset i Solna och Huddinge: 31,6 miljoner
Södersjukhuset: 26,2 miljoner
Danderyds Sjukhus: 21,5 miljoner
BB Stockholm: 11,5 miljoner
Södertälje Sjukhus: 7,5 miljoner

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen i Stockholms läns landsting anslagen med nästan 50 procent (från 900 000 kr till 1,5 miljoner kr 2018). Genom detta kan mottagningen öka sin bemanning och ta emot fler kvinnor. Läs mer

Skyttegravspolitik löser inte förlossningsvården

I dag skriver barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) om hur hon och många andra arbetar med att utveckla förlossningsvården i Stockholm. I en replik till Miljöpartiets Susanne Nordling i Dagens Arena skriver hon att kapaciteten ökar på sex förlossningsenheter i länet.

Så här skriver Ella Bohlin i debattartikeln:

Skyttegravspolitik löser inte Stockholms förlossningsvård, MP

Det är enkelt för Susanne Nordling (MP) att ställa sig på barrikaderna och kritisera förlossningsvården i Stockholms läns landsting.

Hon oroar sig för valfriheten i förlossningsvården men samtidigt har inte hon eller hennes kompisar bland de rödgröna gjort mycket för att värna den heller.

Att BB Sophia öppnade var ett välkommet inslag och min önskan är att de hade kunnat fortsätta bedriva sin goda verksamhet. Nordling (MP) tydliggör de förutsättningar som jag och mina kollegor intensivt arbetar under.

Men det räcker inte med att förstå barnmorskornas ilska eller att bedriva skyttegravspolitik. Vi måste hitta konkreta lösningar och det ansvaret har vi ansvariga politiker, hälso- och sjukvårdsförvaltningen och övriga förlossningskliniker tagit genom att sökt en realistisk fördelning av de platser som inför framtiden behöver lösas.

Anledningen till att hälso- och sjukvårdsförvaltningen slutit ett avtal medPraktikertjänst om att verksamheten får avslutas tidigare är för att det kommer vara svårt för Praktikertjänst att upprätthålla kapaciteten och patientsäkerheten om en stor andel av personalen lämnar för andra arbeten. Sommarmånaderna är en ansträngd tid för vården och genom denna överenskommelse undviker vi förändringen under semestertider. BB Sophia kommer fram till sin stängning i maj att genomföra 1 100 förlossningar.

Södertälje sjukhus har åtagit sig att utveckla det koncept som Södra BBbedriver på Södersjukhuset. Det är en integrerad process för öppenvård, förlossning och eftervård som förstärker vårdkedja med mödra- och barnhälsovården.

På Södersjukhuset kommer en mindre ombyggnad att tidigareläggas vilket i sin tur skapar fyra nya förlossningsplatser.

Den kommande förlossningsbyggnaden vid S:t Görans sjukhus har länge dragits med en överklagan till mark- och miljödomstolen. Tidigare i veckan kunde vi berätta att landstinget har fått klartecken från mark- och miljööverdomstolen att gå vidare med bygget. Ett glädjande besked för Stockholms förlossningsvård men ett nederlag för de miljöpartister som ställt sig bakom överklagan.

Jag förstår barnmorskornas ilska, det är beklagligt att BB Sophia ska stänga. Men anledningen är Praktikertjänsts ekonomiska förluster. Landstinget har inte stängt ner verksamheten. Den förtvivlan som barnmorskor och blivande föräldrar har visat har gripit tag i mig och jag kan garantera att jag fortsätter att arbeta hårt för att lösa situationen för alla inblandade.

Vi arbetar ständigt med förlossningsvårdens utveckling. Nu prioriterar vi arbetet med att minska förlossningsskadorna, att värna barnmorskeledda enheter såsom Södra BB, att värna en god arbetsmiljö och att arbeta vidare mot målet med en barnmorska per födande.

I närtid utökar vi kapaciteten för de övriga sex förlossningsenheterna och söker lösningar som här och nu kräver vårt fokus. Det innebär inte på något vis en förminskning av förlossningsvårdens andra utmaningar.

Ella Bohlin (KD)
Landstingsråd med ansvar för kvinnors förlossningsvård

Tre nya bröstcentrum för att förbättra vården av cancer

12 januari 2016

Tre nya bröstcentrum ska samla vården för bröstcancerpatienter i Stockholms län. Bröstcentrum finns från den 1 januari på Karolinska Universitetssjukhuset, Capio S:t Görans sjukhus och Södersjukhuset. I dag invigdes de tre bröstcentrumen gemensamt på S:t Görans sjukhus.

Ella Bohlin (KD) invigningstalar på Bröstcentrum på S:t Görans sjukhus.– Våra nya bröstcentrum ska erbjuda en bättre, samlad vårdprocess från diagnos till behandling på ett ställe. Det kommer ge de drabbade kvinnorna ökad trygghet och bättre vård med mindre väntan. Vården kommer att vara kopplad till forskning på alla tre platser, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården.

Syftet med bröstcentrum är att samla vården för bröstcancerpatienter från diagnos till behandling, med tydligare patientfokus, ökad tillgänglighet och bättre förutsättningar för patientnära klinisk forskning.

– Vi har en bra bröstcancervård och överlevnaden vid bröstcancer ökar – men vårdprocessen behöver bli mer enhetlig och snabbare. Vi vill också förbättra förutsättningarna för framgångsrik patientnära forskning. Våra nya bröstcentra ska förhoppningsvis göra fler patienter friska, och mindre oroliga, säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (L).

Södra BB flyttar till Södertälje

Nyfödd på BB. Foto: Hans Olofsson (CC BY-SA)

Det uppskattade förlossningskoncept som Södra BB bedriver kommer att flytta till Södertälje sjukhus. Därmed räddas konceptet som arbetats fram vid Södra BB, och Södersjukhuset kan påbörja nödvändig renovering av sina lokaler. Syftet är att öka valfriheten i förlossningsvården och uppmuntra en efterfrågad och väl beprövad vårdform.

Viktigt förändra organisationen för att ge bättre vård mot cancer

Ytterligare två sjukhus ska få bedriva icke-kirurgisk cancervård i Stockholm. Syftet är bland annat att lösa de problem som finns i dag. Det finns ett starkt stöd för att genomföra förändringen så att vården får en tydligare organisation med förbättrat patientperspektiv och effektivitet.

Kristdemokraternas landstingsråd Ella Bohlin som har ansvar för cancervården kommenterar förändringen i Svenska Dagbladet i dag:

ellahead 2– Min bild är att många är positiva, inte minst när det gäller den patientnära forskningen. Däremot har vi haft problem på Radiumhemmet med många chefsbyten, IVO-anmälningar, väntetider och budgetunderskott.

Radiumhemmet på Karolinska Universitetssjukhuset är i dag det enda sjukhus som bedriver icke-kirurgisk onkologi. Det sättet att organisera cancervården möter inte de mål som landstinget har satt upp. Det förslag som landstingsstyrelsen tar upp nästa vecka går därför ut på att förstärka cancervården genom att bedriva den på tre sjukhus: Karolinska, Södersjukhuset och S:t Görans sjukhus.

Omorganisationen har ett brett politiskt stöd. Beslutet i hälso- och sjukvårdsnämnden i våras var blocköverskridande. Regionalt cancercentrum Stockholm-Gotland, ansvariga på Södersjukhuset respektive S:t Görans sjukhus, personal och patienter välkomnar också förändringen.

Vid sidan av detta kan fyra andra fördelar med den nya organisationen nämnas:

1. Patientperspektivet
Vårdgivarna får nu ett tydligt ansvar och patienterna kommer att ha en klar bild av vilket sjukhus som har ansvaret för deras vård. När personalen tillhör samma organisation blir överlämningar lättare. Det blir lättare att ha ett samlat ansvar för patientens väg genom vården.

2. Personalperspektivet
Chefer kommer att kunna ha bättre närvaro och kontakt med sin personal, vilket gör styrningen tydligare. Personalen får lättare att anpassa sig till den kultur som kan finnas på det aktuella sjukhuset. Det blir också möjligt att välja bland olika arbetsgivare inom cancervården i Stockholm. Beslutsvägarna blir kortare och verksamheten blir mer sammanhållen.

3. Forskningsperspektivet
I dag finns tendenser till en vetenskaplig monokultur, där forskningsprojekt i mångt och mycket liknar varandra samtidigt som vissa områden inte har någon forskning. Patienter som vårdas på Södersjukhuset har ofta varit tvungna att byta klinik för att kunna delta i studier eftersom dessa genomförs på Karolinska. Södersjukhuset, som 2016 blir ett av Europas största bröstcancercentrum, kan med den nya organisationen bedriva oberoende forskning. Fler patienter kan erbjudas att delta i kliniska forsknings- och utvecklingsprojekt under hela vårdprocessen. Karolinska Institutet kommer även i fortsättningen att ha en viktig samordnande roll, men pluralism och mångfacetterad kultur inom cancerforskningen underlättas.

4. Logistik och organisation
När cancervården tillhör samma organisation som driver övrig verksamhet och service på sjukhuset (apotek, transport, IT, brandskydd, förråd, tvätt med mera) underlättar det verksamheten. Arbetet underlättas också på de tre nya bröstcancercentra som nu byggs upp på Karolinska Universitetssjukhuset, Capio S:t Görans sjukhus och Södersjukhuset.

Tvärtemot uppgifterna i Svenska Dagbladet har omorganiseringen ingenting att göra med kostnader för lokaler på Nya Karolinska Solna. Förstärkningen är ett viktigt steg i den regionala cancerplanen och sker i linje med modellen för nätverkssjukvård som ligger till grund för Framtidens hälso- och sjukvård.

Förstärkt cancervård med tre onkologiska kliniker – Stockholms läns landstings webbplats >>