Nya mottagningar för den som slutar andas i sömnen

Omkring 300 000 svenskar får upprepade uppehåll i andningen under sömnen. Under torsdagen beslutade Alliansen i Stockholms läns landsting att de som har diagnosen obstruktiv sömnapné ska få vård vid särskilda mottagningar med specialistkompetens.

Pressmeddelande
29 september 2017

– Det här handlar om en vanlig diagnos som orsakar trötthet och har ett samband med hjärtsjukdomar och diabetes. Vi vill förbättra behandlingen och sättet att utreda om någon har diagnosen. Därför samlar vi vården och genomför en upphandling, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för kroniska sjukdomar.

Var femtionde kvinna och var tjugofemte man har obstruktiv sömnapné. I dag är vården för de här patienterna spridd på ett antal olika vårdområden och former.

– Trots att så många drabbas är sjukdomen relativt okänd. Genom de nya mottagningarna tar vi ett stort steg för att öka kompetensen, utveckla vården och förkorta väntetiderna. Det ska bli tydligt vart du som patient kan vända dig och vilken vård du ska få, säger Ella Bohlin.


”Landstinget ska inte konkurrera ut Flygbussarna”

Det finns utrymme för mer kommersiell busstrafik till Arlanda. De privata bussoperatörerna måste, precis som SL, ha goda möjligheter att köra buss till Arlanda. Det anser Kristdemokraternas ledande trafikpolitiker i Stockholms län Karl Henriksson.

Karl Henriksson (KD)– Det är viktigt att ge förutsättningar för direktlinjer till Arlanda och inte utgå från att den offentligt drivna trafiken ska åta sig att köra busstrafiken. Risken är annars att SL konkurrerar ut Flygbussarna och andra privata företag som är intresserade av att köra i Sigtuna kommun, säger Karl Henriksson.

Busstrafiken i Sigtuna och Upplands Väsby ska de kommande åren upphandlas igen. Inför den nya upphandlingen beslutade landstingets trafiknämnd i tisdags om allmän trafikplikt, som lagen kräver. Det betyder att landstinget som regional trafikmyndighet tänker ta ansvar och upprätta avtal om busstrafiken. I dag finns det kommersiella busslinjer från Arlanda till centrala Stockholm, Liljeholmen och Kista, Sundbyberg och Bromma.

– Vi behöver fortsätta ge utrymme för aktörer utanför SL:s avtal. Som kristdemokrat tycker jag att det offentliga ska komplettera servicen i samhället så att invånarnas behov blir uppfyllda, inte förhindra privata initiativ. Jag hoppas att vi framöver kommer att få nya kommersiella linjer till till exempel Barkarby och Täby, säger Karl Henriksson.


Genomlysning av upphandlingar och arbetssätt på hälso- och sjukvårdsförvaltningen

Efter de brister som avslöjats i flera upphandlingar kommer en genomlysning göras av hälso- och sjukvårdsförvaltningens interna arbete och ledarskap. Fokus ligger på avdelningen för närsjukvård som har arbetat med bland annat psykiatriupphandlingar och hjälpmedelsupphandlingar. Hälso- och sjukvårdsdirektören kommer på dagens sammanträde med hälso- och sjukvårdsnämnden att redovisa för hur man på vårt uppdrag kommer att gå igenom organisation och arbetssätt så att man i framtiden kan säkerställa juridiskt korrekta, bra och effektiva upphandlingar i framtiden. 

– För att landstingets enorma verksamhet ska fungera behöver förvaltningen som verkställer de politiska besluten ha en god kultur och professionella rutiner. Vi behöver regelbundet se över landstingets organisation så att vården håller högsta kvalitet och resurser används på bästa sätt, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Vi har nu sett flera upphandlingar som ifrågasätts på olika grunder. Det är allvarligt att upphandlingar och relationer till externa parter inte alltid tycks hanterats korrekt. Vi har många kompetenta medarbetare men organisationen har uppenbarligen brustit. Nu finns ett nytt ledarskap på flera viktiga poster i hälso- och sjukvårdsförvaltningen som tar tag i bristerna, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Många privata aktörer bidrar positivt till landstingets verksamhet, och att de finns med i landstingets utbud är nödvändigt. Den senaste tidens upptäckter av upphandlingar där det råder tveksamheter runt kvalitén är oerhört bekymmersamma. Vi måste därför se över alla landstingets rutiner och gå till botten med vad som förevarit Jag har fullt förtroende för att sjukvårdsdirektören är rätt person att leda det arbetet, säger Marie Ljungberg Schött (M), sjukvårdslandstingsråd.

– Det har under sistone förekommit flera frågetecken kring hälso- och sjukvårdens upphandlingsprocesser. Från politikens sida behöver vi vara säkra på att allt görs korrekt och välavvägt. Därför är det bra med en rejäl genomlysning av arbetssätten och upphandlingarna på förvaltningen, säger Karin Fälldin (C), talesperson hälso- och sjukvård.


Förbrukningshjälpmedel ska skötas i egen regi

Landstingets verksamhet för förbrukningshjälpmedel ska inte genomgå en ny upphandling. Efter att det avkortade avtalet med leverantören Onemed upphör ska hjälpmedelsverksamheten övergå i egen regi. Det föreslår Alliansen i hälso- och sjukvårdsnämnden i dag, tisdag.

– Vi gör en händelseanalys för att ta reda på vad som har gått fel och hur det kan undvikas i framtiden. Kompetensen kring upphandlingar och juridik behöver ses över. Alla invånare i Stockholms län ska kunna lita på att vi använder landstingets resurser på bästa sätt, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Privata leverantörer och vårdgivare är viktiga för att vi ska kunna utveckla hälso- och sjukvården och använda resurserna effektivt. Det bygger på ett förtroendefullt samarbete med patienternas bästa för ögonen. När förtroendet brister för en leverantör, och när vi riskerar en upprepning av situationen med ett avtal som tolkas så olika, avstår vi från en upphandling. Vi väljer istället att sköta förbrukningshjälpmedlen i egen regi, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

– Upphandlingar kan utveckla, effektivisera och förbättra offentlig verksamhet, men de är inget självändamål. När det visar sig att en upphandlad verksamhet inte fungerar är det självklart för oss att ta tillbaka verksamheten för brukarnas skull, säger Marie Ljungberg Schött (M), sjukvårdslandstingsråd.

– Vi måste ta ansvar för att all sjukvård sköts på ett sätt som ger förtroende hos våra medborgare. Privata leverantörer och vårdgivare är oerhört viktiga för en bra hälso- och sjukvård, men när det har skurit sig med en avtalspart behöver vi nu agera. Därför väljer vi att sköta förbrukningshjälpmedlen i egen regi, vilket är det enda sättet vi kan garantera att något liknande inte sker igen, säger Karin Fälldin (C), talesperson hälso- och sjukvård.



Alliansen sätter resenären i färdtjänsten i fokus, inte facket

Jag ser en tydlig ideologisk skillnad när jag läser Socialdemokraternas åsikter om den nya upphandlingen av färdtjänsten. För oss i Alliansen har fokus i den nya upphandlingen legat på att förbättra kvaliteten för resenärerna, samtidigt som vi tar ansvar för ekonomin.

För Socialdemokraterna är det en enda fråga som är central: Att blidka LO-förbunden genom att ställa krav på kollektivavtal. Lyckligtvis har Alliansstyret i landstinget lett till att vinnarna av den nya upphandlingen hade det bästa resultatet både när det gällde kvaliteten och när det gällde priset. Alltså tvärtom vad våra enfrågefokuserade socialdemokratiska vänner påstår.

När det gäller lokal- och personkännedom ställer vi i den nya upphandlingen krav på utbildning i GPS- och navigationssystem, krav på utbildning i att hantera handikapphjälpmedel och språkkrav. Vi inför bonusar och viten för att följa upp resenärernas nöjdhet när det gäller att passa tider och leverera tjänsten. Dessutom kräver vi miljöcertifiering.

Redan i dag är färdtjänstens resenärer nöjdare än resenärerna i den vanliga kollektivtrafiken. Punktligheten inom färdtjänsten är 94 procent. Nu inför vi alltså en rad förbättringar och sänker kostnaden för våra gemensamma skattemedel med 10 procent.

Låt mig vara tydlig med att Kristdemokraterna i landstinget arbetar för att införa kollektivavtalsliknande villkor för färdtjänstförarna. Nu startar en stor utredning om framtidens färdtjänst, där rimliga villkor för förarna är en del av arbetet. Redan nu ställer vi krav på att följa reglerna på arbetsmarknaden, följa körtids- och arbetstidsregler samt främja god personalpolitik och arbetsmiljö. Våra nya högre krav på personalpolitiken syftar till att förbättra situationen för både resenärerna och förarna. Det är därför helt enkelt beklagligt att Socialdemokraterna stirrar så mycket på den enskilda frågan om kollektivavtal. Vi som sätter färdtjänstens resenärer i första rummet behöver ett vidare perspektiv.

Fredrik Wallén (KD)Fredrik Wallén (KD)
Ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen

 

Texten har publicerats i Mälarö tidning den 20 november.  


Beslut i dag om förbättrad sjötrafik för Stockholms skärgård

PRESSMEDDELANDE
Alliansen i Stockholms läns landsting
Den 17 november 2015

En enig trafiknämnd i Stockholms läns landsting beslutade i dag om hur den framtida kollektivtrafiken till sjöss ska utvecklas. Det innebär ett slut på en långdragen process och tillfälliga trafikavtal i väntan på en fullgod upphandlingsprocess. Med detta beslut läggs grunden för att kunna fortsätta att utveckla en än mer levande skärgård för besökare, näringsliv och boende.

Karl Henriksson (KD)– Skärgården är ingen isolerad ö utan ska vara en del av en sammanhållen Stockholmsregion. Nu är det viktigt att följa upp restiderna och villkoren för de boende som ofta reser med sjötrafiken så att vi kan fortsätta arbeta för tillväxt, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

– Det känns bra att vi har kunnat fatta beslut i en stor och viktig fråga för alla de som bor, lever och verkar i Skärgården. Det har skett efter ett gediget arbete där vi lyssnat, lärt, samtalat och förhandlat med utgångspunkt i att slå vakt om det vi har och fungerar väl i dag. Dessutom har vi skapat grund för förbättringar framöver samtidigt som vi lyckas sänka kostnaderna, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

– För att skärgården ska kunna leva behöver den bra och välfungerande kollektivtrafik som går att lita på. Centerpartiets ambition har varit att få till en långsiktig lösning som gynnar boende, besökare och besöksnäring och därför känns det bra att beslutet om sjötrafikupphandlingen nu är fattat, säger Lukas Forslund (C), ordförande för sjötrafikberedningen.

– Efter en sjötrafikupphandling med bra konkurrens och många anbud kommer vi få mycket och bra skärgårdstrafik till en lägre kostnad än förväntat. Från Folkpartiets sida är vi också särskilt glada över den roll som de historiska ångbåtarna och fartygen kommer att fortsätta spela i den reguljära trafiken, säger Sara Svanström (FP), vice ordförande i trafiknämnden.

 


Kvalitet och ekonomi avgjorde upphandling av färdtjänsten

Pressmeddelande
2 november 2015

Färdtjänsten med taxi i Stockholms län kommer de närmaste två åren att delas mellan Taxi Kurir Stockholm och Taxi 020, som båda ägs av Fågelviksgruppen. I den nya upphandlingen hade leverantörerna både det bästa resultatet i utvärderingen av kvaliteten och det pris som är mest fördelaktigt för landstinget.

Fredrik Wallén (KD)– Vi har satt resenärernas behov i centrum i arbetet med upphandlingen och är nöjda med att en rad förbättringar kommer att införas. Redan i dag har färdtjänsten 86 procent nöjda resenärer och nu siktar vi på att den ska bli ännu bättre, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting.

Det nya avtalet kommer att innebära en sänkning av kostnaderna för landstinget med 10 procent. Samtidigt kommer taxiförarna att vara utbildade och arbeta mer med bemötande och andra mjuka värden. Resenärernas nöjdhet kommer att leda till bonusar respektive böter för leverantörerna.

– Vi ställer högre miljökrav, högre krav på personalpolitiken och kräver utbildning i att hantera handikapphjälpmedel. Målet är att anpassa färdtjänsten till varje individs behov, säger Fredrik Wallén.

Nöjdheten är 86 procent bland färdtjänstens resenärer, vilket är högre än i den vanliga kollektivtrafiken. Punktligheten inom färdtjänsttrafiken är 94 procent. Färdtjänstupphandlingens värde är drygt en miljard kronor per år.

 

Förändringar i den nya upphandlingen av färdtjänsttaxi i Stockholms län:

• Bonus och vite har införts på resenärers uppmätta nöjdhet i leverans och tidspassning i trafiken.

• Krav gällande förare/personal: Följ gällande regler på arbetsmarknaden, följ körtids- och arbetstidsregler, främja god personalpolitik och arbetsmiljö, utbilda och informera all personal samt håll en årlig utbildningsdag för kompletterande utbildning av förare.

• Förare ska i trafik alltid kunna ringa leverantörens trafikledning för att få stöd och hjälp vid olika situationer. Trafikledningen ska vara lätttillgänglig.

• Krav på praktisk utbildning, till exempel hantering av handikapphjälpmedel och bilbarnstolar.

• Krav på att införa daglig kontroll mot Transportstyrelsens register gällande förarkontroll, motsvarande Svenska Taxiförbundets system för förarkontroll.

• Språkkrav på förare.

• Krav på utbildning i GPS/Navigator.

• Utbildning i hjärt-lung-räddning införs för förare.

• Utökning av antalet bilbarnstolar i trafiken.

• Utökning av antalet allergianpassade fordon i trafiken.

• Krav på att införa miljöcertifiering – ISO eller motsvarande.

• Lokal beställning i egen separat rutin för öar som saknar bro till fastlandet, för att öka tillgänglighet och tidspassning.

 


Sju bolag ska konkurrera om rullstolstaxi i Stockholm

Pressmeddelande
16 september 2015

Den som reser med rullstolstaxi i Stockholms län kommer att kunna välja mellan sju taxibolag från och med nästa år. Landstingets nya upphandling har haft större fokus på kvalitet än tidigare.

– Tack vare att resenärerna har kunnat välja vem som ska leverera deras resor har rullstolstaxi många nöjda resenärer. Nu sjösätter vi ett nytt avtal med god konkurrens mellan bolagen. Vi har vägt in utbildning för förarna, hur klagomål hanteras och kvalitet i hur resorna praktiskt hanteras. Resenärerna kommer därför att få fler goda valmöjligheter, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting

Upphandlingen gäller i två år och berör 13 000 resenärer med färdtjänsttillstånd.

– I avtalen ingår service från dörr till dörr. Målet är att förbättra kvaliteten så att så många som möjligt är nöjda med sina resor, säger Fredrik Wallén.

De sju vinnande taxiföretagen är:
Ekeröbilarna AB
Haninge & Nynäshamns Taxi AB (ny)
Samtrans Skol- Handikapptransporter Stockholm AB
Sirius Omsorg Holding AB (ny)
Södertälje Taxi AB
Taxi 020 AB
Taxi Kurir i Stockholm AB

Nöjdheten är 87 % bland färdtjänstens resenärer, vilket är högre än i den vanliga kollektivtrafiken. Nöjdheten bland resenärer som åker rullstolstaxi är högre än hos färdtjänstresenärer som åker taxi. Det kommande avtalet beräknas öka kostnaderna med ungefär 3 procent. Avtalet träder i kraft den 1 april 2016 och gäller i två år, med möjlighet till två års förlängning.

 

För mer information:
Simon Olsson
Pressekreterare
070-737 4321


I dag beslutar vi om schysta villkor för färdtjänstförarna

Pressmeddelande
den 12 mars 2015

För första gången har förarnas villkor varit med på dagordningen inför en ny upphandling av färdtjänsten. I dag beslutar trafiknämnden om flera åtgärder för att höja kvaliteten på färdtjänsten.

Fredrik Wallén (KD).– Vi satsar särskilt på att förbättra språkkunskaper, lokalkännedom och bemötande i färdtjänsten. Alliansen beslutar också att vi ska arbeta för rimliga villkor för förarna i framtida upphandlingar när det gäller pensioner och försäkringar, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för trafiknämndens färdtjänst- och tillgänglighetsberedning.

Nu ska personalen ha utbildning i säker körning, i att hantera situationer som innefattar hot och våld samt i hjärt- och lungräddning. Samtidigt genomförs en större utredning om framtidens färdtjänst.

– Vi behöver komma till rätta med oseriösa aktörer på marknaden och kunna anpassa färdtjänsten efter varje individs behov. Redan i dag har färdtjänsten de resenärer som är mest nöjda med sin kollektivtrafik men för oss är det viktigt att fortsätta arbeta för att färdtjänsten ger möjlighet till högre livskvalitet, säger Fredrik Wallén.

 

För mer information:
Simon Olsson
Pressekreterare
070-737 4321


tai iwin