Angeläget att följa upp när hörapparater säljs till överpris

– Sedan över ett år tillbaka har jag drivit på för en uppföljning av vårdvalet för hörapparater. Det kom snabbt signaler om att något var fel. Självklart ska personer med hörselskador inte betala i onödan för hörapparater.

Stig Nyman (KD)Det säger Stig Nyman (KD), landstingsråd med ansvar för hjälpmedel och habilitering i Stockholms läns landsting, med anledning av Hörselskadades riksförbunds rapport om vårdvalet för primär hörselrehabilitering och fritt val av hjälpmedel. I rapporten framförs kritik mot att vårdgivare förmår patienter att köpa hörapparater som de ändå har rätt till via landstinget. Stig Nyman, som själv har hörapparat genom vårdvalet i Stockholm, kommenterar rapporten för Dagens Nyheter:

– Min uppfattning är att är man auktoriserad mottagning ska patienterna i första hand ska erbjudas hörapparater ur det breda sortiment som landstinget har. Gör mottagningarna konsekventa avsteg från det är det allvarligt, säger Stig Nyman.

Enligt Vårdval Stockholm måste vårdgivaren vara godkänd för att få driva verksamhet med ersättning från Stockholms läns landsting. Avtalet kan sägas upp om vårdgivaren inte lever upp till kraven. Vårdvalen följs upp genom löpande kontakter i den aktuella programberedningen i landstinget. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har i flera fall hjälpt patienter som har råkat ut för problemet.

Vid en behovsbedömning inför förskrivning av hjälpmedel tar audionomen hänsyn till hela livssituationen. När man tillsammans har kommit fram till vilken typ av hjälpmedel som behövs kan patienten antingen låna eller köpa hjälpmedlet, fritt val av hjälpmedel. Innan han eller hon bestämmer sig finns möjlighet att prova hjälpmedlet under en period. Patienten betalar alltid en hjälpmedelsavgift på 600 kronor vid utprovning av hörapparat oavsett om han eller hon väljer att köpa eller låna den.

– Tanken med systemet är inte att det ska utnyttjas, utan att patienterna ska få bästa möjliga vård, säger Stig Nyman.

Dagens Nyheter skriver mer om rapporten: Patienter lockas köpa dyra hörapparater >>

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”