Angeläget att följa upp när hörapparater säljs till överpris

– Sedan över ett år tillbaka har jag drivit på för en uppföljning av vårdvalet för hörapparater. Det kom snabbt signaler om att något var fel. Självklart ska personer med hörselskador inte betala i onödan för hörapparater.

Stig Nyman (KD)Det säger Stig Nyman (KD), landstingsråd med ansvar för hjälpmedel och habilitering i Stockholms läns landsting, med anledning av Hörselskadades riksförbunds rapport om vårdvalet för primär hörselrehabilitering och fritt val av hjälpmedel. I rapporten framförs kritik mot att vårdgivare förmår patienter att köpa hörapparater som de ändå har rätt till via landstinget. Stig Nyman, som själv har hörapparat genom vårdvalet i Stockholm, kommenterar rapporten för Dagens Nyheter:

– Min uppfattning är att är man auktoriserad mottagning ska patienterna i första hand ska erbjudas hörapparater ur det breda sortiment som landstinget har. Gör mottagningarna konsekventa avsteg från det är det allvarligt, säger Stig Nyman.

Enligt Vårdval Stockholm måste vårdgivaren vara godkänd för att få driva verksamhet med ersättning från Stockholms läns landsting. Avtalet kan sägas upp om vårdgivaren inte lever upp till kraven. Vårdvalen följs upp genom löpande kontakter i den aktuella programberedningen i landstinget. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har i flera fall hjälpt patienter som har råkat ut för problemet.

Vid en behovsbedömning inför förskrivning av hjälpmedel tar audionomen hänsyn till hela livssituationen. När man tillsammans har kommit fram till vilken typ av hjälpmedel som behövs kan patienten antingen låna eller köpa hjälpmedlet, fritt val av hjälpmedel. Innan han eller hon bestämmer sig finns möjlighet att prova hjälpmedlet under en period. Patienten betalar alltid en hjälpmedelsavgift på 600 kronor vid utprovning av hörapparat oavsett om han eller hon väljer att köpa eller låna den.

– Tanken med systemet är inte att det ska utnyttjas, utan att patienterna ska få bästa möjliga vård, säger Stig Nyman.

Dagens Nyheter skriver mer om rapporten: Patienter lockas köpa dyra hörapparater >>

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde