Angeläget att följa upp när hörapparater säljs till överpris

– Sedan över ett år tillbaka har jag drivit på för en uppföljning av vårdvalet för hörapparater. Det kom snabbt signaler om att något var fel. Självklart ska personer med hörselskador inte betala i onödan för hörapparater.

Stig Nyman (KD)Det säger Stig Nyman (KD), landstingsråd med ansvar för hjälpmedel och habilitering i Stockholms läns landsting, med anledning av Hörselskadades riksförbunds rapport om vårdvalet för primär hörselrehabilitering och fritt val av hjälpmedel. I rapporten framförs kritik mot att vårdgivare förmår patienter att köpa hörapparater som de ändå har rätt till via landstinget. Stig Nyman, som själv har hörapparat genom vårdvalet i Stockholm, kommenterar rapporten för Dagens Nyheter:

– Min uppfattning är att är man auktoriserad mottagning ska patienterna i första hand ska erbjudas hörapparater ur det breda sortiment som landstinget har. Gör mottagningarna konsekventa avsteg från det är det allvarligt, säger Stig Nyman.

Enligt Vårdval Stockholm måste vårdgivaren vara godkänd för att få driva verksamhet med ersättning från Stockholms läns landsting. Avtalet kan sägas upp om vårdgivaren inte lever upp till kraven. Vårdvalen följs upp genom löpande kontakter i den aktuella programberedningen i landstinget. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har i flera fall hjälpt patienter som har råkat ut för problemet.

Vid en behovsbedömning inför förskrivning av hjälpmedel tar audionomen hänsyn till hela livssituationen. När man tillsammans har kommit fram till vilken typ av hjälpmedel som behövs kan patienten antingen låna eller köpa hjälpmedlet, fritt val av hjälpmedel. Innan han eller hon bestämmer sig finns möjlighet att prova hjälpmedlet under en period. Patienten betalar alltid en hjälpmedelsavgift på 600 kronor vid utprovning av hörapparat oavsett om han eller hon väljer att köpa eller låna den.

– Tanken med systemet är inte att det ska utnyttjas, utan att patienterna ska få bästa möjliga vård, säger Stig Nyman.

Dagens Nyheter skriver mer om rapporten: Patienter lockas köpa dyra hörapparater >>

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4