Anlägg strandstig i Äppelviken

Erik Slottner (KD)

Stockholms stad ska sälja fem 1800-talshus vid Äppelvikens strand. Området ingår i stråket ”Mälarstrandens sommarbebyggelse” och utgör en kulturhistoriskt värdefull miljö.

Fastighetsnämnden yttrade sig igår kväll över en ny detaljplan för området Äppelviken 1:7. Detaljplanen gör det möjligt att sälja husen och säkrar områdets befintliga användning, karaktär och kulturhistoriska värden.

Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, och Lisa Fuglesang (KD), gruppledare i Fastighetsnämnden, vill att allmänhetens tillgång till vattnet säkras genom att en strandstig anläggs längs vattnet så att en obruten strandlinje skapas:

– Utnyttja tillfället att göra vattnet mer tillgängligt för stockholmarna! Byggnader ska inte uppföras så nära vattnet att de stänger av promenadmöjligheter längs strandlinjen, och nya stadsutvecklingsprojekt ska öka tillgängligheten till vattnet och inte minska den. Därför anser Kristdemokraterna att en strandstig ska anläggas i samband med att en ny detaljplan tas fram.

– Vissa remissinstanser hävdar att det inte är förenligt med Stockholms kulturhistoriska värden att öppna upp strandkanten. Men vattnet är ett av vår stads starkaste signum. Att utveckla dess tillgänglighet för medborgarna är att vidareutveckla en del av Stockholms kulturarv, säger Slottner (KD) och Fuglesang (KD).

Läs ärendet här: http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1782236

Presskontakt Markus Nyman 076-122 99 11
Foto: Scharlotte Peppare

DN skriver om frågan här

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde