Ännu ett varv med att diskutera abort

De senaste dagarna har ytterligare försök gjorts för att försöka klistra abortmotstånd på Kristdemokraterna, med anledning av att privata abortkliniker i Stockholms län har uppgett att de inte tänker fortsätta utföra medicinska aborter när ersättningarna sänks. Smutskastningen är olycklig av flera orsaker.

För det första är det olyckligt att de som vill mota bort abortmotstånd riktar in sig på Kristdemokraterna, eftersom de missar målet. Det finns krafter som utmanar aborträtten. Kristdemokraterna tillhör inte dem. Erfarna samhällsdebattörer som anklagar Kristdemokraterna för att vara emot dagens abortlagstiftning borde rimligtvis veta att så inte är fallet eftersom partiet har stått bakom abortlagen i nästan 20 år. Att använda så kallade halmgubbar för att attackera Kristdemokraterna som parti är en ohederlig retorik som bidrar till att fördumma debatten. Den hjälper inte arbetet för att säkra rätten till god abortvård, som Kristdemokraterna med landstingsrådet Ella Bohlin i spetsen verkar för i Stockholms läns landsting.

För det andra är de sakliga grunderna för anklagelserna felaktiga. Alliansen har vid ett flertal tillfällen berättat varför vi sänker ersättningen för medicinska aborter i Stockholms läns landsting – nämligen att det inte är motiverat att ge så hög ersättning för vård som har så låga kostnader. (För övrigt är det besynnerligt att kritiken mot den sänkta ersättningen ofta kommer från samma håll som kritik mot stora vinster för privata vårdgivare.) Samtidigt har Alliansen berättat att vi kommer att följa utvecklingen noga för att säkerställa att kvinnor i Stockholms län kommer att ha tillgång till medicinska aborter.

Det är viktigt att komma ihåg att vi ännu inte har sett några effekter. Det som har hänt är att vårdföretag har uppgett att de inte godkänner den sänkta ersättningsnivån. Att de vill ha högre ersättning från landstinget ligger i sakens natur men vårt uppdrag är i första hand att värna patienten, inte vårdföretagen. En relevant fråga till vårdgivarna skulle därför vara varför de vill ha en högre ersättning för aborter som är mindre kostsamma att utföra. Inga kliniker har slutat med medicinska aborter än. Om det skulle visa sig att tillgången till abort hotas finns olika möjligheter för landstinget att agera. En möjlighet är att landstinget ger vården i egen regi.

För det tredje är det olyckligt för Kristdemokraternas arbete för säkra aborter. I Stockholms läns landsting arbetar vi tillsammans med övriga Alliansen för att kvinnor ska ha god tillgång till den vård de har rätt till. Vi välkomnar debatt och förväntar oss inte jubel eller tacksamhet över de beslut vi fattar, men det blir fel när kritiken saknar grund. Kritisera oss gärna, men helst på saklig grund. Vi fortsätter arbeta för kvinnors sexuella hälsa i Stockholms län.

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär