Ansträngt vid Danderyds sjukhus förlossningsvård

Förlossningsvården vid Danderyds sjukhus har ett stort tryck på sig, med en stor ansträngning för personalen. Barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) anser att situatioen är ohållbar.

Ella Bohlin (KD)– Vi har sett att mödravårdsenheterna fortsätter att lista födande kvinnor på Danderyds sjukhus trots att det är fullt. Det leder till ett pressat läge, trots att det finns plats på länets andra förlossningskliniker. Därför har vi under hösten gått ut med förnyad information och sagt att så här kan vi inte jobba, säger Ella Bohlin.

Listningssystemet signalerar i dag när en förlossningsklinik har nått sitt tak. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen nu har avsatt pengar för att uppdatera listningssystemet så att det blir omöjligt att lista kvinnor på kliniker som slagit i taket.

– Jag vet att personalen, ledningen och landstingets tjänstemän arbetar hårt för att förbättra situationen. För mig är det högsta prioritet att kvinnor får en patientsäker vård och att personalen har en rimlig arbetsbelastning, säger Ella Bohlin.

Enligt den information som de ansvariga politikerna har fått har inga medicinska incidenter skett. På längre sikt pågår flera stora projekt för att bygga ut och avlasta förlossningsvården. Landstinget arbetar i dagsläget med en långsiktig plan för förbättringar inom förlossningsvården och en handlingsplan för personalpolitiken.

– Vi kommer att starta en ny förlossningsenhet vid Huddinge sjukhus och en ny enhet vid St: Görans sjukhus runt 2019 eller 2020 med plats för 4 000 förlossningar per år. I Huddinge ska vi ha en barnmorskeledd enhet där man får en större möjlighet att påverka sin arbetsmiljö. Dessutom öppnar Nya Karolinska sin förlossning 2018, med nybyggda lokaler och modern utrustning, säger Ella Bohlin.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde