Ansträngt vid Danderyds sjukhus förlossningsvård

Förlossningsvården vid Danderyds sjukhus har ett stort tryck på sig, med en stor ansträngning för personalen. Barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) anser att situatioen är ohållbar.

Ella Bohlin (KD)– Vi har sett att mödravårdsenheterna fortsätter att lista födande kvinnor på Danderyds sjukhus trots att det är fullt. Det leder till ett pressat läge, trots att det finns plats på länets andra förlossningskliniker. Därför har vi under hösten gått ut med förnyad information och sagt att så här kan vi inte jobba, säger Ella Bohlin.

Listningssystemet signalerar i dag när en förlossningsklinik har nått sitt tak. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen nu har avsatt pengar för att uppdatera listningssystemet så att det blir omöjligt att lista kvinnor på kliniker som slagit i taket.

– Jag vet att personalen, ledningen och landstingets tjänstemän arbetar hårt för att förbättra situationen. För mig är det högsta prioritet att kvinnor får en patientsäker vård och att personalen har en rimlig arbetsbelastning, säger Ella Bohlin.

Enligt den information som de ansvariga politikerna har fått har inga medicinska incidenter skett. På längre sikt pågår flera stora projekt för att bygga ut och avlasta förlossningsvården. Landstinget arbetar i dagsläget med en långsiktig plan för förbättringar inom förlossningsvården och en handlingsplan för personalpolitiken.

– Vi kommer att starta en ny förlossningsenhet vid Huddinge sjukhus och en ny enhet vid St: Görans sjukhus runt 2019 eller 2020 med plats för 4 000 förlossningar per år. I Huddinge ska vi ha en barnmorskeledd enhet där man får en större möjlighet att påverka sin arbetsmiljö. Dessutom öppnar Nya Karolinska sin förlossning 2018, med nybyggda lokaler och modern utrustning, säger Ella Bohlin.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4