Ansvarslös opposition tvingar fram besparingar på kollektivtrafik och sjukvård

Alliansen i Stockholms läns landsting
2015-06-16

De rödgröna har med stöd av Sverigedemokraterna röstat ned en viktig del av landstingsbudgeten. Utan höjningen av priset på SL:s 30-dagarskort uppstår ett ekonomiskt hål som måste hanteras vilket får konsekvenser för resenärerna i kollektivtrafiken och även patienter och personal i sjukvården i Stockholms län.

– Dagens uppvisning att bryta ut och fälla en viktig del av Alliansens budget visar att oppositionen tillsammans med Sverigedemokraterna inte vill ta ansvar för Stockholm. Att ta ansvar är inte att bara komma med glädjebesked utan att ta noga avvägda beslut. Deras handlande må plocka populistiska poäng men är rent av Stockholmsfientlig och slår hårt mot våra barn och äldre, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Alliansen presenterade idag sin tionde budget i balans med långsiktigt ansvarstagande för hela Stockholms län. När de rödgröna nu gör gemensam sak med Sverigedemokraterna genom att populistiskt och ansvarslöst säga nej till 700 miljoner mer till kollektivtrafiken vänder de Stockholmsregionen ryggen. Det kommer påverka såväl hälso- och sjukvårdsverksamheter som landstingets finansiella säkerhetsmarginaler mycket negativt och drabbar såväl patienter som resenärer hela Stockholms län på ett väldigt beklagligt sätt, säger Torbjörn Rosdahl (M), finanslandstingsråd.

– Socialdemokraternas och den övriga oppositionens agerande är både cyniskt och ansvarslöst. Genom att rycka undan 700 miljoner av kollektivtrafikens finansiering drabbas först och främst de många stockholmare som reser med SL – men oppositionens ansvarslöshet kommer tyvärr även att få konsekvenser för hälso- och sjukvården. Patienter och vårdpersonal får det tuffare nästa år på grund av det ansvarslösa beslut de rödgröna i dag har fattat med öppna ögon och med hjälp av Sverigedemokraterna, säger Anna Starbrink (FP), hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

– Jag blir bestört av oppositionen, med socialdemokraterna i fronten, och dess agerande. Det är aldrig lätt att höja SL-taxan, men nödvändigt för att Stockholmsregionen ska kunna fortsätta att växa hållbart. Beslutet som togs idag riskerar tyvärr leda till konsekvenser för miljön, tillväxten och kommunernas bostadsbyggande, säger Gustav Hemming (C), miljö-, skärgårds- och regionplaneringslandstingsråd.

Så täcks hålet i landstingets budget:
För att få en laglig budget i balans föreslogs landstingsfullmäktige besluta att ändra ramarna för nämnderna enligt följande:
• Att tillskjuta 401 mkr i landstingsbidrag till trafiknämnden
• Att uppdra till trafiknämnden att inarbeta besparingar på 299 mkr i slutlig budget som en följd av utebliven taxehöjning så att en ekonomi i balans uppnås
• Att höja resultatkravet för Landstingsfastigheter Stockholm från 234,9 mkr till 334,9 mkr
• Att höja resultatkravet för Stockholms läns sjukvårdsområde från 75,3 mkr till 100 mkr
• Att minska landstingsbidraget till Hälso- och sjukvårdsnämnden med 64 mkr
• Att öka finansnettot med 97 mkr
Årets resultat efter gjorda åtgärder uppgår till +1,7 mkr.

För mer information:
Simon Olsson
Pressekreterare (KD)
simon.olsson@kristdemokraterna.se

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn