Äntligen får Stockholms barn glasögonbidrag!

Alla barn i Stockholm får bidrag till glasögon.

Stockholm den 16 januari 2014

Under våren inför Stockholms läns landsting glasögonbidrag för barn upp till nio år. På det här sättet får 18 500 barn i Stockholms län hjälp med synkorrigering.

– Vi har fram till nu varit det enda landstinget som inte gett glasögonbidrag till barn. De barn som har synfel riskerar att få problem med synutveckling och svårt att hänga med i skolan. Det här är ett stort framsteg för att ge barn i Stockholm bättre uppväxtvillkor utan att föräldrarnas ekonomiska situation behöver avgöra, säger Stig Nyman (KD), landstingsråd för Kristdemokraterna som länge har drivit frågan om glasögonbidrag till barn.

Glasögonbidraget uppgår till 500 kronor och gäller för alla synfel. Alliansen satsar nio miljoner per år på bidraget. Sedan tidigare ger Stockholms läns landsting glasögonbidrag för de gravare synnedsättningarna som afaki (att ögat saknar naturlig lins), dubbelseende och skelning.

– Socialdemokraterna tog bort glasögonbidraget 2004. Nu återinför Alliansen det, vilket går helt i linje med vårt mål om en mer jämlik hälso- och sjukvård. Plånboken ska inte avgöra om barn med svåra synfel ska få glasögon, säger Marie Ljungberg Schött (M), ordförande för programberedningen för barn, unga och kvinnosjukvård.

För mer information:
Simon Olsson
Pressekreterare, Kristdemokraterna

Gustaf Stenlund
Presschef, Moderaterna

P4 Stockholm har under morgonen rapporterat om glasögonbidraget >>

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n