Äntligen får Stockholms barn glasögonbidrag!

Alla barn i Stockholm får bidrag till glasögon.

Stockholm den 16 januari 2014

Under våren inför Stockholms läns landsting glasögonbidrag för barn upp till nio år. På det här sättet får 18 500 barn i Stockholms län hjälp med synkorrigering.

– Vi har fram till nu varit det enda landstinget som inte gett glasögonbidrag till barn. De barn som har synfel riskerar att få problem med synutveckling och svårt att hänga med i skolan. Det här är ett stort framsteg för att ge barn i Stockholm bättre uppväxtvillkor utan att föräldrarnas ekonomiska situation behöver avgöra, säger Stig Nyman (KD), landstingsråd för Kristdemokraterna som länge har drivit frågan om glasögonbidrag till barn.

Glasögonbidraget uppgår till 500 kronor och gäller för alla synfel. Alliansen satsar nio miljoner per år på bidraget. Sedan tidigare ger Stockholms läns landsting glasögonbidrag för de gravare synnedsättningarna som afaki (att ögat saknar naturlig lins), dubbelseende och skelning.

– Socialdemokraterna tog bort glasögonbidraget 2004. Nu återinför Alliansen det, vilket går helt i linje med vårt mål om en mer jämlik hälso- och sjukvård. Plånboken ska inte avgöra om barn med svåra synfel ska få glasögon, säger Marie Ljungberg Schött (M), ordförande för programberedningen för barn, unga och kvinnosjukvård.

För mer information:
Simon Olsson
Pressekreterare, Kristdemokraterna

Gustaf Stenlund
Presschef, Moderaterna

P4 Stockholm har under morgonen rapporterat om glasögonbidraget >>

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått