Äntligen får Stockholms barn glasögonbidrag!

Alla barn i Stockholm får bidrag till glasögon.

Stockholm den 16 januari 2014

Under våren inför Stockholms läns landsting glasögonbidrag för barn upp till nio år. På det här sättet får 18 500 barn i Stockholms län hjälp med synkorrigering.

– Vi har fram till nu varit det enda landstinget som inte gett glasögonbidrag till barn. De barn som har synfel riskerar att få problem med synutveckling och svårt att hänga med i skolan. Det här är ett stort framsteg för att ge barn i Stockholm bättre uppväxtvillkor utan att föräldrarnas ekonomiska situation behöver avgöra, säger Stig Nyman (KD), landstingsråd för Kristdemokraterna som länge har drivit frågan om glasögonbidrag till barn.

Glasögonbidraget uppgår till 500 kronor och gäller för alla synfel. Alliansen satsar nio miljoner per år på bidraget. Sedan tidigare ger Stockholms läns landsting glasögonbidrag för de gravare synnedsättningarna som afaki (att ögat saknar naturlig lins), dubbelseende och skelning.

– Socialdemokraterna tog bort glasögonbidraget 2004. Nu återinför Alliansen det, vilket går helt i linje med vårt mål om en mer jämlik hälso- och sjukvård. Plånboken ska inte avgöra om barn med svåra synfel ska få glasögon, säger Marie Ljungberg Schött (M), ordförande för programberedningen för barn, unga och kvinnosjukvård.

För mer information:
Simon Olsson
Pressekreterare, Kristdemokraterna

Gustaf Stenlund
Presschef, Moderaterna

P4 Stockholm har under morgonen rapporterat om glasögonbidraget >>

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde