Äntligen det första spadtaget för Förbifart Stockholm!

Stockholm behöver Förbifart Stockholm för att kunna utvecklas. Foto: "Friskokry"/Wikimedia Commons

I dag togs första spadtaget på ett av Sveriges största infrastrukturprojekt – Förbifart Stockholm, motorvägen som ska förbinda Häggvik i Sollentuna med Kungens Kurva i Huddinge. Huvuddelen av vägen dras i en tunnel under Ekerö och Mälaren.

Karl Henriksson (KD)– Äntligen! Vi kristdemokrater har sedan länge tydligt tagit ställning för att Förbifarten ska byggas. Stockholmsregionen växer så det knakar och vi behöver både nya vägar och spår. Inte minst behöver vi nya förbindelser över Saltsjö-Mälarsnittet. I dag är de enda vägarna mellan norra och södra Stockholm som inte går genom Stockholms innerstad bilfärjan mellan Jungfrusund och Slagsta samt bilfärjan mellan Vaxholm och Rindö. Det är inte rimligt. Förbifarten behövs, kommenterar Karl Henriksson, ordförande i Kristdemokraterna i Stockholms län och gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

Bygget av Förbifart Stockholm beräknas pågå i tio år och bedöms kosta 28 miljarder kronor, vilket finansieras av Stockholms bilister genom trängselskatten. Vägen beräknas trafikeras cirka 11 000 fordon per timme i rusningstrafik och 145 000 fordon per dygn.

– Förbifarten är viktig både för gods-, person- och kollektivtrafiken. Vi behöver avlasta Essingeleden och skapa nya resvägar för kollektivtrafiken. Med den här satsningen kommer vi att binda ihop norra och södra Stockholm på ett bättre sätt. Ett maktskifte kan äventyra det, eftersom Miljöpartiet och Vänsterpartiet säger nej till Förbifart Stockholm och alla andra viktiga vägsatsningar, säger Karl Henriksson.

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun