Äntligen det första spadtaget för Förbifart Stockholm!

Stockholm behöver Förbifart Stockholm för att kunna utvecklas. Foto: "Friskokry"/Wikimedia Commons

I dag togs första spadtaget på ett av Sveriges största infrastrukturprojekt – Förbifart Stockholm, motorvägen som ska förbinda Häggvik i Sollentuna med Kungens Kurva i Huddinge. Huvuddelen av vägen dras i en tunnel under Ekerö och Mälaren.

Karl Henriksson (KD)– Äntligen! Vi kristdemokrater har sedan länge tydligt tagit ställning för att Förbifarten ska byggas. Stockholmsregionen växer så det knakar och vi behöver både nya vägar och spår. Inte minst behöver vi nya förbindelser över Saltsjö-Mälarsnittet. I dag är de enda vägarna mellan norra och södra Stockholm som inte går genom Stockholms innerstad bilfärjan mellan Jungfrusund och Slagsta samt bilfärjan mellan Vaxholm och Rindö. Det är inte rimligt. Förbifarten behövs, kommenterar Karl Henriksson, ordförande i Kristdemokraterna i Stockholms län och gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

Bygget av Förbifart Stockholm beräknas pågå i tio år och bedöms kosta 28 miljarder kronor, vilket finansieras av Stockholms bilister genom trängselskatten. Vägen beräknas trafikeras cirka 11 000 fordon per timme i rusningstrafik och 145 000 fordon per dygn.

– Förbifarten är viktig både för gods-, person- och kollektivtrafiken. Vi behöver avlasta Essingeleden och skapa nya resvägar för kollektivtrafiken. Med den här satsningen kommer vi att binda ihop norra och södra Stockholm på ett bättre sätt. Ett maktskifte kan äventyra det, eftersom Miljöpartiet och Vänsterpartiet säger nej till Förbifart Stockholm och alla andra viktiga vägsatsningar, säger Karl Henriksson.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4