Äntligen klartecken för BB på S:t Görans sjukhus

26 februari 2016

Mark- och miljööverdomstolen tar inte upp överklagan om den planerade tillbyggnaden på S:t Görans sjukhus. Därmed kommer vi nu närmare en ny förlossningsenhet i Stockholms län. Mark- och miljödomstolens tidigare avgörande står fast och därför går den juridiska processen inte vidare.

– Den nya förlossningskliniken beräknas öka kapaciteten med 4 000 förlossningar per år. Eftersom förlossningsvården i vårt växande Stockholm står inför utmaningar de kommande åren är det här ett mycket välkommet besked. Nu kan vi äntligen sätta högre fart i att bygga ut och utveckla vården, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för förlossningsvården i Stockholms läns landsting.

Den nya byggnaden där förlossning planeras har skjutits upp på grund av att beslutet överklagats av boende i området. Mark- och miljödomstolen avslog i början av februari överklagan och nu meddelar den högre instansen, mark- och miljööverdomstolen, att den inte tar upp ärendet.

– Mitt mål är att så många kvinnor som möjligt ska få föda på det sjukhus de har valt i första hand. Förra året fick 9 av 10 sitt förstahandsval och vi vet att förlossningsvården till stor del lyckas väldigt väl i dag, men i år kommer BB Sophia att stänga så vi behöver bygga ut kapaciteten för att fler ska kunna få tillgång till fler förlossningsplatser, säger Ella Bohlin (KD).

För mer information och kontakt med Ella Bohlin:
Roksana Parsan
roksana.parsan@politik.sll.se

Pressbild på Ella Bohlin (Foto: Scharlotte Peppare)

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde