Äntligen ropar tunnelbanan ut alla stationer automatiskt

Nu får även de äldsta tunnelbanevagnarna automatiserade utrop i högtalarsystemet. I april kommer det att finnas i samtliga vagnar.

Fredrik Wallén (KD)– Äntligen införs den här förändringen så att fler resenärer kan få säkra resor. Särskilt personer med nedsatt syn har i många år pratat om otryggheten när de inte vet var de befinner sig. Det är så här vi tar steg för steg för en kollektivtrafik för alla, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för landstingets tillgänglighetsberedning.

Kristdemokraterna arbetar för att SL-trafiken ska upplevas som ett attraktivt resealternativ oavsett funktionsnedsättning eller ålder. Tillgänglighetsarbetet ska inkludera färdmedel, information, stationer, hållplatser samt vägen till kollektivtrafiken. I de gamla tunnelbanevagnarna har förarna haft ansvar för att ropa ut stationernas namn och annan viktig information, men med automatutropen ska informationen bli lättare att höra.

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning