Äntligen sociala krav vid upphandlingar!

Ewa Samuelsson, bild
Foto: Yanan Li, FOU nu

Idag beslutar kommunfullmäktige i Stockholms stad om en reviderad upphandlingspolicy: innovationer och krav på samhällsansvar i stadens upphandlingar.

Stockholm stad upphandlar för omkring 15 miljarder kronor/år. Hur kan staden, som stor aktör på upphandlingsmarknaden, bidra till näringslivets utveckling och samtidigt förbättra servicen till stockholmarna? Hur kan vi ta större socialt ansvar och vara ett föredöme inför övriga näringslivet? Detta är frågor som tas upp i ärendet om reviderad upphandlingspolicy.

Ewa Samuelsson (KD) har länge drivit frågan om att Stockholms stad ska ta större socialt ansvar vid upphandlingar. Se till exempel denna artikel som tidigare har publicerats i Aftonbladet.

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De