Äntligen sociala krav vid upphandlingar!

Ewa Samuelsson, bild
Foto: Yanan Li, FOU nu

Idag beslutar kommunfullmäktige i Stockholms stad om en reviderad upphandlingspolicy: innovationer och krav på samhällsansvar i stadens upphandlingar.

Stockholm stad upphandlar för omkring 15 miljarder kronor/år. Hur kan staden, som stor aktör på upphandlingsmarknaden, bidra till näringslivets utveckling och samtidigt förbättra servicen till stockholmarna? Hur kan vi ta större socialt ansvar och vara ett föredöme inför övriga näringslivet? Detta är frågor som tas upp i ärendet om reviderad upphandlingspolicy.

Ewa Samuelsson (KD) har länge drivit frågan om att Stockholms stad ska ta större socialt ansvar vid upphandlingar. Se till exempel denna artikel som tidigare har publicerats i Aftonbladet.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,