Att strunta i regler kan förstöra för privat kollektivtrafik

Privat drivna Air Shuttle slutade förra veckan att köra busstrafik mellan Stockholms city och Arlanda flygplats, utan att följa reglerna som säger att ett företag måste anmäla sitt stopp senast tre veckor i förväg. Karl Henriksson (KD), ordförande för landstingets beredning för trafikplanering, är kritisk.

Karl Henriksson (KD)– Vi vill i framtiden se mer kommersiell kollektivtrafik men det kommer inte att vara möjligt om bolagen är oseriösa och inte följer lagen. Det borde vara självklart för ett bussföretag att ta ansvar för resenärerna och se till att de får god information i tid om hur trafiken förändras, säger Karl Henriksson.

Även om SL-trafiken körs av privata entreprenörer är helt kommersiell kollektivtrafik ovanligt i Sverige. Kristdemokraterna verkar för att andelen ska bli större.

– Vi behöver ta bort hinder som gör det svårt för privata bolag att köra buss eller annan kollektivtrafik, så att det kan finnas fler alternativ och en öppnare marknad för resenärerna. Det kan ge bättre utbud för resenärerna och bidra till högre tillväxt i Stockholmsregionen, säger Karl Henriksson.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,