Att strunta i regler kan förstöra för privat kollektivtrafik

Privat drivna Air Shuttle slutade förra veckan att köra busstrafik mellan Stockholms city och Arlanda flygplats, utan att följa reglerna som säger att ett företag måste anmäla sitt stopp senast tre veckor i förväg. Karl Henriksson (KD), ordförande för landstingets beredning för trafikplanering, är kritisk.

Karl Henriksson (KD)– Vi vill i framtiden se mer kommersiell kollektivtrafik men det kommer inte att vara möjligt om bolagen är oseriösa och inte följer lagen. Det borde vara självklart för ett bussföretag att ta ansvar för resenärerna och se till att de får god information i tid om hur trafiken förändras, säger Karl Henriksson.

Även om SL-trafiken körs av privata entreprenörer är helt kommersiell kollektivtrafik ovanligt i Sverige. Kristdemokraterna verkar för att andelen ska bli större.

– Vi behöver ta bort hinder som gör det svårt för privata bolag att köra buss eller annan kollektivtrafik, så att det kan finnas fler alternativ och en öppnare marknad för resenärerna. Det kan ge bättre utbud för resenärerna och bidra till högre tillväxt i Stockholmsregionen, säger Karl Henriksson.

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt