Åtta miljoner ska utöka Rinkebyprojektet till fler barn

Fler familjer i Stockholms län ska få extra hembesök genom en satsning på åtta miljoner kronor. Alliansen utökar det uppskattade projektet i Rinkeby till fler barnavårdscentraler.

12 september 2017

– Genom att BVC och socialtjänsten samarbetar på det här sättet kan fler barn få det stöd de behöver. Vi har sett att fler blir vaccinerade och att färre behöver komma till sjukhus tack vare Rinkebyprojektet. Nu ska vi i landstinget titta på fler socioekonomiskt utsatta områden och erbjuda fler hembesök där det finns samma behov, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Framför allt riktar sig satsningen till familjer med extra stort behov av information och vårdinsatser.

– Alla vinner på att vi arbetar förebyggande och minskar risken för att barn blir sjuka. Jag är glad att vi har kunnat göra Rinkebyprojektet permanent och att vi nu kan ge fler barn bättre förutsättningar till en god hälsa, säger Ella Bohlin.

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt