Avdragsgillt bosparande – en viktig Stockholmsreform!

2013-12-27

– Det är svårt för unga att få tag på ett förstahandskontrakt och många har inte råd att köpa sin egen bostad. Genom att införa ett avdragsgillt bosparande för unga skulle fler kunna köpa en egen lägenhet. Det bolånetak på 85 procent av bostadens värde som har införts förstärker ytterligare behovet av en sådan reform.

Det säger Erik Slottner (KD), ledamot i stadsbyggnadsnämnden, och Caroline Szyber (KD), riksdagsledamot från Stockholms stad.

– Vi vill införa möjligheten till ett bosparande för unga genom en särskild skattestimulans för personer under 34 år. Sedan Finansinspektionen i oktober 2010 införde regler om bolånetak blev det ännu svårare för unga att köpa en bostad. Genom att stimulera bosparande kan vi underlätta för unga personer att köpa sin egna bostad. Inte minst i Stockholm skulle många personer gynnas om ett avdragsgillt bosparande införs.

– Pengarna för det avdragsgilla bostadssparandet måste användas till just ett bostadsköp, annars ska de beskattas retroaktivt, säger Caroline Szyber (KD) och Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde