Avdragsgillt bosparande – en viktig Stockholmsreform!

2013-12-27

– Det är svårt för unga att få tag på ett förstahandskontrakt och många har inte råd att köpa sin egen bostad. Genom att införa ett avdragsgillt bosparande för unga skulle fler kunna köpa en egen lägenhet. Det bolånetak på 85 procent av bostadens värde som har införts förstärker ytterligare behovet av en sådan reform.

Det säger Erik Slottner (KD), ledamot i stadsbyggnadsnämnden, och Caroline Szyber (KD), riksdagsledamot från Stockholms stad.

– Vi vill införa möjligheten till ett bosparande för unga genom en särskild skattestimulans för personer under 34 år. Sedan Finansinspektionen i oktober 2010 införde regler om bolånetak blev det ännu svårare för unga att köpa en bostad. Genom att stimulera bosparande kan vi underlätta för unga personer att köpa sin egna bostad. Inte minst i Stockholm skulle många personer gynnas om ett avdragsgillt bosparande införs.

– Pengarna för det avdragsgilla bostadssparandet måste användas till just ett bostadsköp, annars ska de beskattas retroaktivt, säger Caroline Szyber (KD) och Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem