Både fördelar och nackdelar med nya förslag om tunnelbanan

2010-11-09 Landstingsfullmäktige SLL

I dag presenterar regeringens förhandlingspersoner sina förslag för hur tunnelbanan ska byggas ut. Det betyder att en utbyggnad av tunnelbanan kommer ett steg närmare.

Kristdemokraternas trafikpolitiker Karl Henriksson reder ut alla för- och nackdelar på sin blogg. Han tycker att prioriteringarna i huvudsak är rätt, men hoppas att man under processen kommer tillrätta med en del skönhetsbrister som finns i förslaget. Kristdemokraternas första prioritet är fortsatt att bygga ut tunnelbanan till Nacka.

Det är viktigt att Stockholm och regeringen tillsammans hittar rimliga lösningar för var pengarna ska komma ifrån. Karl Henriksson skriver:

Oavsett hur man vänder och vrider på det hela kommer det i alla fall att bli stockholmarna som kommer att få betala för kalaset. Inte bara kommunal-, landstings- och trängselskatt bekostas ju av stockholmarna, utan även en mycket stor del av det statliga skatteintaget.

Här kan du läsa mer om hur vi ser på tunnelbanans utbyggnad:

Vinster med att koppla ihop grön och blå tunnelbana i Söderort
Tunnelbanans blå linje kan gå till Hagsätra
Så vill Kristdemokraterna bygga ut tunnelbanan

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor

Stockholms läns landsting har beslutat att satsa på barnmorskemottagningarna och skjuter till 25 miljoner kronor extra. Pengarna kommer till mottagn

Det här gör vi för benskörhet

Osteoporos är en sjukdom som drabbar många kvinnor. Ella Bohlin (KD) har lyft upp den på agendan i arbetet i Stockholms läns landsting. I dagarna

Alliansen startar upphandling av färdtjänsten med krav på sociala villkor

Nu startar nästa upphandling av färdtjänsten i Stockholms län. Alliansen har två prioriteringar: Att ställa krav på arbetsrättsliga och social