Barn får motion på recept

den 9 februari 2015

Nu kan barn och unga få fysisk aktivitet utskriven på recept från Stockholms läns landsting. Satsningen är en del av Alliansens insatser för att förebygga bland annat övervikt och fetma.

– Det här kommer att göra stor skillnad för hälsan hos de barn och unga som läkarna bedömer behöver röra på sig och motionera mer. De erfarenheter vi har pekar alla på att förebyggande insatser är otroligt viktiga när det gäller exempelvis barnfetma, diabetes, och depressioner, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Fysisk aktivitet på recept finns redan för barn med specifika diagnoser och symptom. Nu breddas satsningen till att omfatta fler barn och unga och fler aktiviteter.

– Många barn behöver extra motivation för att röra sig. När de kommer in i tonåren blir de lätt stillasittande. Genom att hälso- och sjukvården skriver ut aktiviteter på recept kan vi undvika mycket lidande senare i livet, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Roksana Parsan

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands