Barn får motion på recept

den 9 februari 2015

Nu kan barn och unga få fysisk aktivitet utskriven på recept från Stockholms läns landsting. Satsningen är en del av Alliansens insatser för att förebygga bland annat övervikt och fetma.

– Det här kommer att göra stor skillnad för hälsan hos de barn och unga som läkarna bedömer behöver röra på sig och motionera mer. De erfarenheter vi har pekar alla på att förebyggande insatser är otroligt viktiga när det gäller exempelvis barnfetma, diabetes, och depressioner, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Fysisk aktivitet på recept finns redan för barn med specifika diagnoser och symptom. Nu breddas satsningen till att omfatta fler barn och unga och fler aktiviteter.

– Många barn behöver extra motivation för att röra sig. När de kommer in i tonåren blir de lätt stillasittande. Genom att hälso- och sjukvården skriver ut aktiviteter på recept kan vi undvika mycket lidande senare i livet, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Roksana Parsan

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde