Barn får tillgång till hjälpmedel för diabetes typ 1

Slut med stick i fingrar och osäkerhet. Alliansen i Stockholms läns landsting satsar på att se till att barn med diabetes typ 1 ska få tillgång till hjälpmedel för kontinuerlig glukosmätning.

12 maj 2016

Ella Bohlin (KD)– Det finns ett stort behov av att övervaka insulinnivån med bättre hjälpmedel för att underlätta livet för de här barnen och deras familjer. Den tekniska utvecklingen har gått fort och i dag finns nyutvecklade hjälpmedel för glukosvärden i realtid med hjälp av till exempel en app. Men alla har inte haft tillgång till dessa. Jag är glad att ha fått igenom att Alliansens budget ger barn med diabetes i länet den här möjligheten, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd med ansvar för diabetesvården.

1 500 barn i Stockholms län lever idag med diabetes typ 1. Effekterna beräknas bli att färre behöver läggas in på sjukhus och att komplikationer som orsakas av diabetes kommer att minska.

– När ett barn drabbas av diabetes påverkar det hela livet för hela familjen. Vi vill att de här barnen ska få den hjälp som de har rätt till så att de och deras föräldrar kan vara tryggare i sin vardag, säger Ella Bohlin.

Läs mer: Alliansens budget för Stockholms läns landsting 2017 >>

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos