Barn får tillgång till hjälpmedel för diabetes typ 1

Slut med stick i fingrar och osäkerhet. Alliansen i Stockholms läns landsting satsar på att se till att barn med diabetes typ 1 ska få tillgång till hjälpmedel för kontinuerlig glukosmätning.

12 maj 2016

Ella Bohlin (KD)– Det finns ett stort behov av att övervaka insulinnivån med bättre hjälpmedel för att underlätta livet för de här barnen och deras familjer. Den tekniska utvecklingen har gått fort och i dag finns nyutvecklade hjälpmedel för glukosvärden i realtid med hjälp av till exempel en app. Men alla har inte haft tillgång till dessa. Jag är glad att ha fått igenom att Alliansens budget ger barn med diabetes i länet den här möjligheten, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd med ansvar för diabetesvården.

1 500 barn i Stockholms län lever idag med diabetes typ 1. Effekterna beräknas bli att färre behöver läggas in på sjukhus och att komplikationer som orsakas av diabetes kommer att minska.

– När ett barn drabbas av diabetes påverkar det hela livet för hela familjen. Vi vill att de här barnen ska få den hjälp som de har rätt till så att de och deras föräldrar kan vara tryggare i sin vardag, säger Ella Bohlin.

Läs mer: Alliansens budget för Stockholms läns landsting 2017 >>

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde