Barn får tillgång till hjälpmedel för diabetes typ 1

Slut med stick i fingrar och osäkerhet. Alliansen i Stockholms läns landsting satsar på att se till att barn med diabetes typ 1 ska få tillgång till hjälpmedel för kontinuerlig glukosmätning.

12 maj 2016

Ella Bohlin (KD)– Det finns ett stort behov av att övervaka insulinnivån med bättre hjälpmedel för att underlätta livet för de här barnen och deras familjer. Den tekniska utvecklingen har gått fort och i dag finns nyutvecklade hjälpmedel för glukosvärden i realtid med hjälp av till exempel en app. Men alla har inte haft tillgång till dessa. Jag är glad att ha fått igenom att Alliansens budget ger barn med diabetes i länet den här möjligheten, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd med ansvar för diabetesvården.

1 500 barn i Stockholms län lever idag med diabetes typ 1. Effekterna beräknas bli att färre behöver läggas in på sjukhus och att komplikationer som orsakas av diabetes kommer att minska.

– När ett barn drabbas av diabetes påverkar det hela livet för hela familjen. Vi vill att de här barnen ska få den hjälp som de har rätt till så att de och deras föräldrar kan vara tryggare i sin vardag, säger Ella Bohlin.

Läs mer: Alliansens budget för Stockholms läns landsting 2017 >>

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4