Den som utsatts för sexuella övergrepp som barn ska få bättre vård

Vården för personer som utsatts för sexuella övergrepp som barn ska ses över. Alliansen i hälso- och sjukvårdsnämnden tar initiativ till en genomlysning för att säkerställa tydlig information och vård på rätt nivå till alla drabbade.

26 maj 2016

Ella Bohlin (KD)– Det här handlar om alldeles för många barn, som tar skada av sina upplevelser för resten av livet när samhället misslyckas med att skydda dem. Hälso- och sjukvården måste stå rustad att för att möta dem som utsatts för övergrepp på bästa möjliga sätt. Därför behöver vi utveckla kompensen i landstinget, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Barn som utsätts för sexuella övergrepp och vuxna som behöver bearbeta upplevelser från sin barndom ska få den bästa möjliga vården utifrån just sina förutsättningar. Vi har ett omfattande vårdutbud, från primärvård till gynekologi och psykiatri, och frivilligorganisationer gör stora insatser. Men vi kan göra saker bättre – inte minst guidningen så man får just rätt vård för sina behov, säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (L).

– Dessa typer av övergrepp har långtgående konsekvenser för både individ och samhälle. Vi har en skyldighet att erbjuda en stödjandevård som är både lätt att hitta och är lättillgänglig oavsett om traumat är nytt eller ligger längre tillbaka i tiden, säger Marie Ljungberg Schött (M), sjukvårdslandstingsråd.

– Det är både oerhört bra och viktigt att landstinget nu ser över vården för barn som utsatts för sexuella övergrepp. Många aktörer behövs för dessa personer och det är livsviktigt att alla inblandade kan ge rätt hjälp, säger Karin Fälldin (C), talesperson i hälso- och sjukvårdsfrågor.

Alliansens uppdrag enligt beslutet i hälso- och sjukvårdsnämnden:

”Vi uppdrar därför till hälso- och sjukvårdsdirektören att senast i september 2016 återkomma till hälso- och sjukvårdsnämnden med en genomlysning av vilken vård som erbjuds den som utsatts för sexuella övergrepp som barn och hur den vården kan utvecklas, samt att säkerställa tillgången till information om vårdutbudet för den som utsatts för sexuella övergrepp som barn, framförallt på Vårdguiden 1177.”

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär