Den som utsatts för sexuella övergrepp som barn ska få bättre vård

Vården för personer som utsatts för sexuella övergrepp som barn ska ses över. Alliansen i hälso- och sjukvårdsnämnden tar initiativ till en genomlysning för att säkerställa tydlig information och vård på rätt nivå till alla drabbade.

26 maj 2016

Ella Bohlin (KD)– Det här handlar om alldeles för många barn, som tar skada av sina upplevelser för resten av livet när samhället misslyckas med att skydda dem. Hälso- och sjukvården måste stå rustad att för att möta dem som utsatts för övergrepp på bästa möjliga sätt. Därför behöver vi utveckla kompensen i landstinget, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Barn som utsätts för sexuella övergrepp och vuxna som behöver bearbeta upplevelser från sin barndom ska få den bästa möjliga vården utifrån just sina förutsättningar. Vi har ett omfattande vårdutbud, från primärvård till gynekologi och psykiatri, och frivilligorganisationer gör stora insatser. Men vi kan göra saker bättre – inte minst guidningen så man får just rätt vård för sina behov, säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (L).

– Dessa typer av övergrepp har långtgående konsekvenser för både individ och samhälle. Vi har en skyldighet att erbjuda en stödjandevård som är både lätt att hitta och är lättillgänglig oavsett om traumat är nytt eller ligger längre tillbaka i tiden, säger Marie Ljungberg Schött (M), sjukvårdslandstingsråd.

– Det är både oerhört bra och viktigt att landstinget nu ser över vården för barn som utsatts för sexuella övergrepp. Många aktörer behövs för dessa personer och det är livsviktigt att alla inblandade kan ge rätt hjälp, säger Karin Fälldin (C), talesperson i hälso- och sjukvårdsfrågor.

Alliansens uppdrag enligt beslutet i hälso- och sjukvårdsnämnden:

”Vi uppdrar därför till hälso- och sjukvårdsdirektören att senast i september 2016 återkomma till hälso- och sjukvårdsnämnden med en genomlysning av vilken vård som erbjuds den som utsatts för sexuella övergrepp som barn och hur den vården kan utvecklas, samt att säkerställa tillgången till information om vårdutbudet för den som utsatts för sexuella övergrepp som barn, framförallt på Vårdguiden 1177.”

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde